Guri Sivertsen Korpås
73559491
95835145
Realfagbygget, E3-149, Gløshaugen
Om
Ansatt ved seksjon for Realfagsdidaktikk ved Institutt for Fysikk.
Del av SEED, center for Science and Engineering Education Development. SEED bidrar inn med kompetanse til pedagogisk utvikling av emner, studieprogram og ansatte -med fokus på studentaktiv læring. Del av prosjektet TettPÅ.
Tildelt status om som merittert underser ved NTNU i 2022.
FORSKNINGS- OG UTVIKLINGSINTERESSER:
- Studentaktive læringsformer
- Formativ vurdering med dialog og refleksjon
- Innovative læringsareal
- Responsteknologi
- Fagfelleveiledning
UNDERVISNING:
Fysikkemner i tilknytning til bachelor ingeniør, forkurs og yrkesfaglærerutdanningene. Har tidligere også undervist matematikk og statistikk.
Publikasjoner
2023
-
Hansen, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2023)
Sentrale læringsstrøk for læring.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Andersen, Trine Højberg.
(2023)
Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt
undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk.
Nordic Journal of STEM Education
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Kahrs, Magnus Strøm;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2022)
TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS
COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Abel, Roger;
Gunvaldsen, Lina Mathea;
Hansen, Catharina;
Nordahl, Johan Olav;
Åsen, Kristin.
(2022)
RECOMMENDATIONS FOR A MULTICAMPUS COURSE
DEVELOPED THROUGH A “STUDENTS AS PARTNERS” PROJECT.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2022)
A qualitative study on how to scaffold for collaborative learning in an innovative learning area, a student perspective.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Andersen, Trine Højberg;
Rolstad, Knut Bjørkli;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2020)
Designing good practices for teaching and managing multi-campus courses.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Marøy, Øystein;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2020)
How to scale up an active learning design from 50 to 500 students.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Kahrs, Magnus Strøm;
Andersen, Trine Højberg.
(2019)
Peer learning and concept test, Formative assessment a learning opportunity.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Arnesen, Ketil;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2019)
Student's reflections as a tool for self-regulated learning in a formative assessment practice.
Nordic Journal of STEM Education
Fagartikkel
2018
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2018)
Studentaktiv læring i interaktive læringsarealer gjennom lærersamarbeid.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen;
Hansen, Gabrielle;
Kahrs, Magnus Strøm.
(2018)
The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Arnesen, Ketil;
Stav, John Birger;
Hansen-Nygård, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2012)
EVALUATION OF USE OF STUDENT RESPONSE SYSTEM IN PRE-QUALIFICATION CLASSES FOR ENGINEERING EDUCATION.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Korpås, Guri Sivertsen;
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Einum, Even.
(2012)
Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Ketil;
Stav, John Birger;
Hansen-Nygård, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2012)
EVALUATION OF USE OF STUDENT RESPONSE SYSTEM IN PREQUALIFICATION CLASSES FOR ENGINEERING EDUCATION.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Ketil;
Korpås, Guri Sivertsen;
Hennissen, Jon Eirik;
Stav, John Birger.
(2012)
Experiences With use of Various Pedagogical Methods Utilizing a Student Response System.
Academic Publishing International
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Hansen, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2023)
Sentrale læringsstrøk for læring.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Andersen, Trine Højberg.
(2023)
Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt
undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk.
Nordic Journal of STEM Education
Vitenskapelig artikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2022)
A qualitative study on how to scaffold for collaborative learning in an innovative learning area, a student perspective.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Arnesen, Ketil;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2019)
Student's reflections as a tool for self-regulated learning in a formative assessment practice.
Nordic Journal of STEM Education
Fagartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2018)
Studentaktiv læring i interaktive læringsarealer gjennom lærersamarbeid.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Ketil;
Stav, John Birger;
Hansen-Nygård, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2012)
EVALUATION OF USE OF STUDENT RESPONSE SYSTEM IN PRE-QUALIFICATION CLASSES FOR ENGINEERING EDUCATION.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Kahrs, Magnus Strøm;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2022)
TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS
COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Abel, Roger;
Gunvaldsen, Lina Mathea;
Hansen, Catharina;
Nordahl, Johan Olav;
Åsen, Kristin.
(2022)
RECOMMENDATIONS FOR A MULTICAMPUS COURSE
DEVELOPED THROUGH A “STUDENTS AS PARTNERS” PROJECT.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Rolstad, Knut Bjørkli;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2020)
Designing good practices for teaching and managing multi-campus courses.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Marøy, Øystein;
Korpås, Guri Sivertsen.
(2020)
How to scale up an active learning design from 50 to 500 students.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Korpås, Guri Sivertsen;
Kahrs, Magnus Strøm;
Andersen, Trine Højberg.
(2019)
Peer learning and concept test, Formative assessment a learning opportunity.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Andersen, Trine Højberg;
Korpås, Guri Sivertsen;
Hansen, Gabrielle;
Kahrs, Magnus Strøm.
(2018)
The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Korpås, Guri Sivertsen;
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Einum, Even.
(2012)
Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Ketil;
Stav, John Birger;
Hansen-Nygård, Gabrielle;
Korpås, Guri Sivertsen;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2012)
EVALUATION OF USE OF STUDENT RESPONSE SYSTEM IN PREQUALIFICATION CLASSES FOR ENGINEERING EDUCATION.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Ketil;
Korpås, Guri Sivertsen;
Hennissen, Jon Eirik;
Stav, John Birger.
(2012)
Experiences With use of Various Pedagogical Methods Utilizing a Student Response System.
Academic Publishing International
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragHansen, Gabrielle; Korpås, Guri Sivertsen. (2023) Attraktive rom for aktive studenter - våre erfarigner fra romutvikling ved NTNU/Attraktiva rum för aktiva studenter - våra erfarenheter från rumsutveckling vid NTNU . Rum för lärande, Sverige Nätverksträff med Rum för lärande, Sverige , Webinar 2023-03-22 - 2023-03-22
-
IntervjuHansen, Gabrielle; Korpås, Guri Sivertsen. (2023) NOKUT-podden #51: Den om tilbakemelding som dialog. [Internett] 2023-02-20
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2023) Dansk Universitetspædagogisk Netværk DUN konferencen 2023 , Kolding 2023-05-24 - 2023-05-25
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg. (2023) Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk. Universitetet i Stavanger MNT konferansen 2023 Utdanning for fremtidens arbeidsliv , Stavanger 2023-03-16 - 2023-03-17
-
Vitenskapelig foredragJakobsen, Anita Nordeng; Hoel, Sunniva; Bjørkhaug, Hilde; Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen; Strandhagen, Jan Ola. (2023) How can we strengthen graduates' sustainability competence and mindset? . 19th International CDIO Conference 2023-06-26 - 2023-06-29
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Røren, Kari Anne Flem; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2023) Learning spaces for student active learning: how to succeed, workshop. DUN, Dansk Universitetspædagogisk Netværk DUN Konferencen 2023 , Kolding 2023-05-24 - 2023-05-25
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Røren, Kari Anne Flem; Hansen, Gabrielle; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm. (2023) Hva trengs for at rom, undervisning og roller spiller på lag? Undervisningsrom tilrettelagt for studentaktivitet, workshop. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2023-05-08 - 2023-05-09
2022
-
Faglig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Abel, Roger; Gunvaldsen, Lina Mathea; Hansen, Catharina; Nordahl, Johan Olav; Åsen, Kristin. (2022) RECOMMENDATIONS FOR A MULTICAMPUS COURSE DEVELOPED THROUGH A “STUDENTS AS PARTNERS” PROJECT. European Society for Engineering Education The 50th Annual SEFI conference , barcelona 2022-09-19 - 2022-09-22
-
Faglig foredragKahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS. European Society for Engineering Education The 50th Annual SEFI conference , Barcelona 2022-09-19 - 2022-09-22
-
IntervjuKorpås, Guri Sivertsen. (2022) Pilot på Tungasletta tester arealer for bedre læring. YouTube YouTube [Internett] 2022-01-17
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) Students as partners and course development, our experiences. Dansk Universitetspædagogisk Netværk ICED 2022 Conference - Sustainable Educational Development , Århus 2022-05-31 - 2022-06-03
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) Students as partners and course development, our experiences. CCSE - Center for Computing in Science Education Oslo PER Summer Institute , Oslo 2022-06-13 - 2022-06-17
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm. (2022) Fellesemner og multicampusemner, noe mer enn felles avsluttende eksamen?. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2022-05-09 - 2022-05-10
-
Vitenskapelig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) Aktive læringsformer i fysikk - et studentperspektiv. IMPEL-prosjektet ved UiO Fysikk, læring og motivasjon , Oslo 2022-03-18 - 2022-03-18
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) How to scaffold for collaborative learning in innovative learning areas. CCSE - Center for Computing in Science Education Oslo PER Summer Institute , Oslo 2022-06-13 - 2022-06-17
-
Vitenskapelig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Abel, Roger; Gunvaldsen, Lina Mathea; Hansen, Catharina; Nordahl, Johan Olav. (2022) Hvordan kan studenter og ansatte samarbeide om emneutvikling? . NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2022-05-09 - 2022-05-10
2020
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Rolstad, Knut Bjørkli; Korpås, Guri Sivertsen. (2020) Designing good practices for teaching and managing multi-campus courses. European Society for Engineering Education The 48th SEFI Annual Conference , Enshede, Nederlang 2020-09-21 - 2020-12-24
-
Faglig foredragAndersen, Trine Højberg; Marøy, Øystein; Korpås, Guri Sivertsen. (2020) How to scale up an active learning design from 50 to 500 students (https://youtu.be/7ZCysLfzeQw). European Society for Engineering Education The 48th SEFI Annual Conference , Enschede, Nederland 2020-09-21 - 2020-12-24
-
Faglig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle. (2020) Aktive studenter i nye læringsareal. SEED Center for Science Engineering Education Development, NTNU Aktive studenter i nye læringsareal, seminar. 10. feb. 2020 , NTNU, Trondheim 2020-02-10 - 2020-02-10
2019
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2019) Peer Learning and Concept Tests in Physics. Formative assessment, a learning opportunity. . European Society for Engineering Education, SEFI The 47th SEFI Annual Conference , Budapest 2019-09-16 - 2019-09-19
-
Faglig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Voaidas, Bogdan. (2019) Dansk Universitetspædagogisk Netværk DUN konferencen 2019 , Odense 2019-05-28 - 2019-05-29
-
PosterAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2019) Dansk Universitetspædagogisk Netværk DUN konferencen 2019 , Odense 2019-05-28 - 2019-05-29
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg. (2019) Workshop: Playtime in an interactive learning space . NTNU EUNIS 2019 , Trondheim 2019-06-05 - 2019-06-05
-
Vitenskapelig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2019) Workshop: Hvordan skape et felles læringsfokus ved hjelp av interaktive tavler?. NTNU Læringsfestivalen 2019 , Trondheim 2019-05-06 - 2019-05-07
-
Vitenskapelig foredragAndersen, Trine Højberg; Arnesen, Ketil; Korpås, Guri Sivertsen. (2019) Studentrefleksjoner som redskap for selvregulert læring i en formativ vurderingspraksis. UiR, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, UiT MNT-konferansen 2019 , Tromsø 2019-03-28 - 2019-03-29
-
Vitenskapelig foredragKorpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg. (2019) Using technology in new learning spaces to create a common focus in collaborative learning. NTNU EUNIS 2019 , Trondheim 2019-06-04 - 2019-06-07
2018
-
Faglig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm. (2018) The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning. European Society for Engineering Education 46th SEFI conference , Copenhgen 2018-09-17 - 2018-09-21
-
Faglig foredragAndersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen. (2018) Studentaktiv læring i interaktive læringsarealer gjennom lærersamarbeid. NTNU Læringsfestivalen 2018 , Trondheim 2018-05-03 - 2018-05-04
2014
-
Faglig foredragKorpås, Guri Sivertsen. (2014) Kan studentene motiveres til å legge større vekt på læring? Øvingsopplegget i matematikk på forkurs. TIP-nettverket i Nord-Trøndelag Fagdag i TIP nettverk på Verdal Videregående Skole , Verdal 2014-11-28 - 2014-11-28
2011
-
Vitenskapelig foredragHennissen, Jon Eirik; Korpås, Guri Sivertsen. (2011) Bruk av SRS i matematikken ved forkurset til Ingeniørstudiet i Trondheim. Senter for fleksibel læring Søderhamn SRS seminar , Østersund 2011-10-24 - 2011-10-25