Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Grete Hanssen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Grete Hanssen

Førsteamanuensis i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

grete.hanssen@ntnu.no
73559733 +4795888829 Lysholmbygget Rom BR. 3.004 Kalvskinnet, Trondheim
ResearchGate
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er utdannet hudpleier, yrkesfaglærer og skolerådgiver, har master i rådgivingsvitenskap fra Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) NTNU og doktorgrad i lærerprofesjons- og skoleforskning fra Institutt for lærerutdanning (ILU) NTNU. Jobber fortiden som førsteamanuensis i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk, seksjon yrkesfagsfag, skoleutvikling og utdanningsledelse (FYSU) ved (ILU) NTNU. Jeg har tidligere jobbet som yrkesfaglærer, formidlingskoordinator og utdannings-, yrkes-  og sosialpedagogisk rådgiver for yrkesfagelever i videregående opplæring.

Min forskning retter seg mot ungdom i yrkesforberedende opplæring og voksne i profesjonsutdanning, masterutdanning og etter- og videreutdanning (EVU). Jeg er opptatt av helsefremmende læringsmiljø, stress- og livsmestring, motivasjon, engasjement og lærelyst hos elever og studenter.  Å kunne overføre kunnskap mellom fag, emner og læringsarenaer i skole/ campus og arbeidsliv for å kunne begripe, håndtere og oppleve mening i læringsituasjoner er sentalt i min forsking. Teoretisk arbeider jeg ofte med utgangspunkt i ulike praksisnære lærings- og mestringsteorier i relasjon til positiv psykologi (Antonovsky, Dweck, Deci & Ryan). I min forskning anvender jeg kvalitative metoder og Q- metode.

Forskningsinteresser:

  • Didaktikk
  • Pedagogikk
  • Positivpsykologi
  • Helsefremmendelæringsmiljø
  • Samarbeid skole- arbeidsliv
  • Sammenheng i utdanning
  • Meningsfullhet i utdanning
  • Motivasjon
  • Karriereveileding
  • Profesjonsutdanning
  • Fag- og yrkesopplæring
  • Aktive og multimodale læringsformer 

 

Undervisningserfaring: 

  • PPU4581 Yrkesdidaktikk
  • PPU4420 Praksis
  • SKOLE6200 Utdanningsvalg 2. Undervisning, utdannings- og yrkesvalg
  • DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv 
  • DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk- praksis og refleksjon 
  • DID3203 Teori og design
  • YR6022 Vurderingspraksis i yrkesfag 1
  • YR6023 Vurderingspraksis i yrkesfag 2
  • YFL1000 Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen
  • DID3920 Masteroppgave i yrkesdidaktikk
  • DID3003 Akademisk forsking og formidling 1
  • DID3202 Yrkesdidaktisk forksing og fordypning
  • DID3201 Marked, organisasjon og velferd- Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
  • DID3203 Teori og prosjektdesign

 

Veiledingserfaring

  • FOU-veileding 
  • Masterveiledning

 

Forskingsgrupper

INPUT: Innovasjon i profesjonsutanning https://www.ntnu.no/web/ism/forskning/innovasjon-profesjonsutdanning#/view/publications

YRKforsk: Yrkesfaglig forskning og formidling YRKforsk – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU

STYRK: Samarbeid på tvers i yrkesfag https://www.ntnu.no/ilu/styrk

SEDEK: Skoleeier, skoleleder og Desentralisert Kompetanseutvikling  https://www.ntnu.no/ilu/sedek 



 

 

 

Kompetanseord

  • Career counseling
  • Educational entrepreneurship
  • Health promotion
  • Yrkesdidaktikk
  • Yrkesfag
  • Yrkesfaglærerutdanning

Forskning

Min forskning retter seg mot ungdom i yrkesforberedende opplæring og voksne i profesjonsutdanning, masterutdanning og etter- og videreutdanning (EVU). Jeg er opptatt av helsefremmende læringsmiljø, stress- og livsmestring, motivasjon, engasjement og lærelyst hos elever og studenter.  Å kunne overføre kunnskap mellom fag, emner og læringsarenaer i skole/ campus og arbeidsliv for å kunne begripe, håndtere og oppleve mening i læringsituasjoner er sentalt i min forsking. Teoretisk arbeider jeg ofte med utgangspunkt i Antonovskys teori om «opplevelse av sammenheng» og ulike lærings- og mestringsteorier. I min forskning anvender jeg kvalitative metoder og Q- metode.

  • INPUT: Innovation in Professional Education
  • YRKforsk: Vocational Research and Dissemination

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2024

  • Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin; Aarkrog, Vibe. (2024) Meningsfulle sammenhenger -en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2023

  • Hanssen, Grete. (2023) Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv. Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Hanssen, Grete; Haugan, Gørill; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hanssen, Grete. (2022) Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning. International Journal for Research in Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Normann, Dan-Anders; Leonardsen, Julie, Klovholt; Hanssen, Grete. (2021) Smart, stolt og snart fagarbeider!.
    Kronikk

2016

  • Hanssen, Grete; Fikse, Camilla. (2016) Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hanssen, Grete. (2023) Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv. Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Hanssen, Grete. (2022) Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning. International Journal for Research in Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Normann, Dan-Anders; Leonardsen, Julie, Klovholt; Hanssen, Grete. (2021) Smart, stolt og snart fagarbeider!.
    Kronikk

Del av bok/rapport

  • Hanssen, Grete; Haugan, Gørill; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin; Aarkrog, Vibe. (2024) Meningsfulle sammenhenger -en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Hanssen, Grete; Fikse, Camilla. (2016) Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • DID3202 - Yrkesdidaktisk forsking og fordypning
  • YR6022 - Vurderingspraksis i yrkesfag 1

Undervisningserfaring emner NTNU:

  • PPU4581 Yrkesdidaktikk
  • PPU4420 Praksis
  • SKOLE6200 Utdanningsvalg 2. Undervisning, utdannings- og yrkesvalg
  • DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv 
  • DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk- praksis og refleksjon 
  • DID3203 Teori og design
  • YR6022 Vurderingspraksis i yrkesdag 1
  • DID3920 Masteroppgave i yrkesdidaktikk
  • DID3003 Akademisk forsking og formidling 1
  • DID3202 Yrkesdidaktisk forksing og fordypning
  • DID3201 Marked, organisasjon og velferd- Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
  • DID3203 Teori og prosjektdesign

 

Veiledning

  • FOU-veileding 
  • Masterveiledning

Formidling

2025

  • Poster
    Hanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt. (2025) En Q-metodologisk studie av yrkesfaglæreres holdninger til bruk av kunstig intelligens i vurderingsarbeid. Nordyrk konferanse 2025 , Århus 2025-06-10 - 2025-06-12

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Hårberg, Jon Sverre; Hanssen, Grete. (2024) Digitale fortellinger som eksamensform i yrkesfaglærerutdanningen. The NordYrk Conference 2024 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete. (2024) Hva sier forskningen om fullføring på yrkesfag?. Konferanse for aktører som bidrar i utdanning for yrkesfag , Kristiansand 2024-12-11 -
  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2024) HO 2.0 -Et entreprenørielt og salutogent kunnskapsgrunnlag. Ledermøte , Trondheim 2024-05-24 - 2024-05-24
  • Faglig foredrag
    Utvær, Britt Karin Støen; Hanssen, Grete. (2024) HO 2.0 Tid for handling - men hvilke? Modellutvikling: Innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning. Pedagogisk persjonalmøte , Cicci Klein videregående skole Trondheim 2024-11-06 - 2024-11-06
  • Faglig foredrag
    Hårberg, Jon Sverre; Hanssen, Grete. (2024) Organisering av FPPU-Y studiet ved NTNU. Nasjonalt nettverk for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y). Nasjonalt nettverksmøte PPU-Y 2024-02-12 - 2024-02-12

2023

  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete; Iversen, Kari Sofie. (2023) Dybdelæring i et helsefagligperspektiv. Helsefagarbeiderforbundets lærerkonferanse 2023 , Oslo 2023-04-26 - 2023-04-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete. (2023) Bygge broer. Samarbeid på tvers i yrkesfag. Tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune 2022. , Webinar 2023-05-04 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt; Normann, Dan-Anders. (2023) Yrkesfag på dagsorden. Nasjonalt nettverk for DEKOM yrkesfag , Trondheim 2023-09-20 - 2023-09-20

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of coherence among apprentices in vocational education and training: Exploring general resistance resources . NordYrk , Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of Coherence in Vocational Education and Training (VET)  in Norway. Den 16. nordiske læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring , Torshavn 2022-05-02 - 2022-05-05
  • Faglig foredrag
    Østerlie, Ove; Leonardsen, Julie, Klovholt; Hanssen, Grete; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Frokostmøtet oktober 2022 - Yrkesfaglærerutdanningen og nærligslivet. Frokostmøtet , Sellanrå, Trondheim 2022-10-25 - 2022-10-25

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Hanssen, Grete. (2021) Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag og yrkesopplæringen: Sett fra et systemperspektiv. NordYrk 2021-06-07 - 2021-06-09

2020

  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete. (2020) Innføring av Fagfornyelsen, Kunnskapsløftet 2020, DEKOM. Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Vadsø og Vardø 2020-03-05 - 2020-03-06
  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete. (2020) Innføring av Fagfornyelsen, Kunnkapsløftet, 2020,DEKOM. Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Hammerfest og Alta 2020-02-18 - 2020-02-19

2019

  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete; Hylander, Lene. (2019) Innføirng av Fagfornyelsen, Kunnskapsløftet 2020, DEKOM. Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Tromsø 2019-10-01 - 2019-10-02
  • Faglig foredrag
    Hanssen, Grete. (2019) Innføring av Fagfornyelsen, Kunskapsløftet 2020, DEKOM. Desentralisert kompetanseordning, DEKOM , Harstad og Finnsnes 2019-09-23 - 2019-09-24

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo