course-details-portlet

PPU4581

Yrkesdidaktikk - deltid

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 4 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y). Emnet skal, sammen med undervisningen i pedagogikk og praksis, gi studentene grunnlag for å undervise i yrkesfag i videregående opplæring og å undervise / utføre veiledningsoppgaver i tilknytting til opplæring i bedrift. Emnet gir også grunnlag for å undervise i grunnskolens ungdomstrinn. Veiledet undervisningspraksis i yrkesfag er en integrert del av studiet i yrkesdidaktikk.

Studiets innhold er organisert med utgangspunkt i to emnegrupper: (1) Ledelse av læringsprosesser, (2) Skolen i samfunnet. Emnegruppene danner rammen for organiseringen av innholdet i studiet i yrkesdidaktikk. Studiet i yrkesdidaktikk fokuserer på undervisning og læring av yrkesspesifikke arbeidsoppgaver og funksjoner, og skal bidra til å utvikle studentens kompetanse når det gjelder planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og kritisk analyse av undervisning i eget yrkesfag/utdanningsprogram. Læring omfatter både kognitive faktorer og affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.

Yrkesfaglæreren må forholde seg til to praksisfelt - læreryrket og sitt eget yrkesfelt. Innholdet i studiet i yrkesdidaktikk ligger i skjæringspunktet mellom yrkesfeltet og yrkesopplæring. Sentralt i studiet står lærings- og utviklingsarbeid hvor studenten velger problemstillinger med utgangspunkt i egen yrkespraksis som overføres til lærerpraksis. Profesjonskunnskap, innsikt i det yrkesdidaktiske feltet og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen og bedrift.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om yrkesopplæring i ungdomsskole, videregående skole, opplæringskontor, lærebedrift og andre relevante virksomheter
  • har kunnskap om yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har bred kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, gjeldende læreplaner i fagene/utdanningsprogrammene og andre gjeldende styringsdokumenter som har betydning for fag- og yrkesopplæring
  • har bred kunnskap om vurderingsformer
  • har bred kunnskap om arbeidsformer og læringsprosesser på ulike læringsarenaer som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har god kunnskap om kommunikasjon og samhandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner i fag/utdanningsprogram for ungdomstrinnet og videregående opplæring som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrelevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan veilede, vurdere og dokumentere elevenes/lærlingenes opplæring, gi læringsfremmede tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring og faglig utvikling
  • kan legge til rette for et motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan samarbeide om elever/lærlinger og deres yrkesrelevante opplæring med aktører i skole, opplæringskontor, lærebedrift og andre relevante virksomheter
  • kan formulere og formidle faglige, yrkesetiske og yrkesdidaktiske problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk gjennom praktisk, teoretisk og forskningsbasert kunnskap
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over egne og elever/læringers behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre profesjonelt og bygge gode relasjoner til elever/læringer, kolleger og andre relevante samarbeidspartnere
  • kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan planlegge og lede yrkesopplæring som fremmer utvikling av elevenes/lærlingenes yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape inkluderende læringsmiljø basert på likeverd og tilpasset opplæring

Læringsformer og aktiviteter

Yrkesdidaktikken i lærerutdanningen er samlingsbasert og går over fire semester. For å realisere målene i emnet kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, og refleksjon. Dette innebærer nært samarbeid med praksisfeltet og pedagogikken i forberedelse og oppfølging av praksisopplæringen og i utviklingen av lærerkompetansen.

Foruten samlinger består studiet av undervisningspraksis og selvstendig arbeid, individuelt og i grupper, der kommunikasjonen mellom studenter og mellom studenter og faglærere i stor grad er nettbasert. Studiet er organisert slik at studentenes arbeid veksler mellom individuelt arbeid og arbeid i grupper. Arbeidsformer som blir benyttet på samlingene omfatter forelesninger, diskusjoner i grupper og i plenum, praktiske øvelser, arbeid med oppgaver individuelt eller i grupper, presentasjoner i seminarform og ulike former for veiledning. Veiledning gis også mellom samlingene.

All undervisning er obligatorisk, og det legges vekt på tverrfaglighet, blant annet ved gjennomføring av et gruppebasert FoU-prosjekt med tilhørende prosessrapport.

Obligatoriske aktiviteter

  • 75% deltakelse i undervisning
  • Oppgave
  • Arbeider til veiledning
  • FoU-arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurdering av den obligatoriske aktiviteten «Arbeider til veiledning» og sluttvurdering av vurderingsdelen «Arbeider» skjer i andre semester. Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplan og eget dokument som beskriver FoU-arbeidet.

En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Ved stryk på delvurdering «Arbeider», kan denne leveres som en utbedret versjon en gang til. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering. Emnet består av flere delvurderinger, og studenten(e) kan klage først når alle delkarakterer i emnet er kunngjort. Studenten må angi hvilken eller hvilke delvurdering(er) klagen gjelder.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for yrkesfag (FPPU-Y)

Forkunnskapskrav

Studiet forutsetter opptak og studierett til fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU) ved NTNU.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Praktisk pedagogikk
  • Yrkesfaglærer

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Arbeider
Vekting 1/3 Eksamenssystem Inspera Assessment