Frode Rønning
Om
Frode Rønning er tilsatt som professor ved Institutt for matematiske fag siden 2013, og merittert underviser fra 2022. Han er leder for faggruppen for matematikkdidaktikk. Han er cand.scient. og dr.scient. fra NTNU i kompleks analyse. Hans forskningsområder er språk- og begrepsutvikling i matematikk, samt universitetsmatematikk med vekt på grunnleggende matematikkutdanning for ingeniører.
Forsknings- og utviklingsprosjekter
- EsCO: Establishing a collaborative relationship for research on school mathematics teaching with linguistically disadvantaged learners (2022-2023)
- MARTA - Matematikk som redskap for tanken (2021-2023)
- ACT! ACTive learning in core courses in mathematics and statistics for engineering education (2018-2020)
- Language Use and Development in the Mathematics Classroom (2015-2018)
- Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i matematikk (2014-2017)
Nasjonal og internasjonal deltakelse
-
Visepresident i European Society for Research in Mathematics Education (ERME)
-
Medlem i Wissenschaftlicher Beirat for Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik
-
Medlem i styret for MatRIC - Senter for fremragende utdanning ved Universitetet i Agder
-
Ekspertvurderer for det svenske Vetenskapsrådet
-
Ekspertvurderer for Dansk PhD-råd
-
Medlem av internasjonal programkomité for ICME14
-
Medlem av internasjonal organisasjonskomité for CMFT21
- Medlem av Editorial Board for Mathematical Thinking and Learning
- Medlem av Editorial Board for International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
- Medlem av Editorial Board for Nordic Studies in Mathematics Education (NOMAD)
- Medlem av Editorial Board for Stockholm University Press
- Medlem av Editoral Board for Educare
Publikasjoner
2022
-
Fleischmann, Yael;
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2022)
Modelling climate change through Study and Research Paths.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2022)
Learning Mathematics in a Context of Electrical Engineering.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2022)
Choice of representations in combinatorial problems.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2022)
Contextual learning of mathematics for engineers.
International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
Vitenskapelig artikkel
-
Bolstad, Torstein;
Høyvik, Ida-Marie;
Lundheim, Lars Magne;
Nome, Morten Andreas;
Rønning, Frode.
(2022)
Study programme driven engineering education: interplay between mathematics and engineering subjects.
Teaching Mathematics and its Applications
Vitenskapelig artikkel
-
Jensen, Christina Bauck;
Rønning, Frode.
(2022)
Kompetansekonstruksjoner i matematikk og programfag.
Universitetet i Agder
Doctoral dissertations at University of Agder (381)
Doktorgradsavhandling
2021
-
Bolstad, Torstein;
Lundheim, Lars Magne;
Nome, Morten Andreas;
Rønning, Frode.
(2021)
Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design
and Innovation.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2021)
The Role of Fourier Series in Mathematics and in Signal Theory (https://rdcu.be/cmkBH).
International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Winsløw, Carl;
Biehler, Rolf;
Jaworski, Barbara;
Rønning, Frode;
Wawro, Megan.
(2021)
Education and professional development of university mathematics teachers.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Rønning, Frode.
(2020)
Opportunities for language enhancement in a learning environment designed on the basis of the theory of didactical situations.
ZDM: Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Ingram, Jenni;
Chesnais, Aurélie;
Erath, Kirstin;
Rønning, Frode;
Schüler-Meyer, Alexander.
(2020)
Language in the Mathematics Classroom: An introduction to the papers and presentations within ETC 7.
European Society for Research in Mathematics Education
Innledning
-
Ingram, Jenni;
Erath, Kirstin;
Rønning, Frode;
Schüler-Meyer, Alexander;
Chesnais, Aurélie.
(2020)
Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
European Society for Research in Mathematics Education
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rønning, Frode;
Burheim, Oda Tingstad.
(2020)
Betydningen av en faglig og fagdidaktisk føranalyse i utviklingen av et undervisningsforløp.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2020)
Language elements helping to see enlargement as a multiplicative situation.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2020)
Seeing enlargement as a multiplicative situation.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Rønning, Frode.
(2019)
Didactics of Mathematics as a Research Field in Scandinavia.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2019)
Interaktion, Aktivität und Sprachförderung beim Lernen von Hochschulmathematik - Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Markvorsen, Steen;
Christensen, Torben Spanget;
Petersen, Camilla Kølsen;
Højte, Susanne;
Lyndrup, Olav;
Olsen, Mogens Nørgaard.
(2019)
Faglighed i gymnasiet. Matematik. Delrapport 2.
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Rapport
-
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2019)
Sense and reference of signifiers for elements of polygons .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Rønning, Frode.
(2018)
Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung .
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2017)
Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode;
Buan, Aslak Bakke;
Langaas, Mette;
Thaule, Marius.
(2017)
Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Burheim, Oda Tingstad;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Rønning, Frode.
(2017)
Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2017)
Influence of computer-aided assessment on ways of working with mathematics.
Teaching Mathematics and its Applications
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2017)
Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. .
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Thaule, Marius;
Buan, Aslak Bakke;
Langaas, Mette;
Rønning, Frode.
(2017)
Alternativ forelesningsstruktur i grunnutdanningen i matematikk.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Rønning, Frode.
(2015)
Innovativ utdanning i matematikk.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Rønning, Frode.
(2013)
Making sense of fractions in different contexts.
Research in Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Rønning, Frode.
(2022)
Contextual learning of mathematics for engineers.
International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
Vitenskapelig artikkel
-
Bolstad, Torstein;
Høyvik, Ida-Marie;
Lundheim, Lars Magne;
Nome, Morten Andreas;
Rønning, Frode.
(2022)
Study programme driven engineering education: interplay between mathematics and engineering subjects.
Teaching Mathematics and its Applications
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2021)
The Role of Fourier Series in Mathematics and in Signal Theory (https://rdcu.be/cmkBH).
International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2020)
Opportunities for language enhancement in a learning environment designed on the basis of the theory of didactical situations.
ZDM: Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode;
Buan, Aslak Bakke;
Langaas, Mette;
Thaule, Marius.
(2017)
Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Burheim, Oda Tingstad;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Rønning, Frode.
(2017)
Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2017)
Influence of computer-aided assessment on ways of working with mathematics.
Teaching Mathematics and its Applications
Vitenskapelig artikkel
-
Thaule, Marius;
Buan, Aslak Bakke;
Langaas, Mette;
Rønning, Frode.
(2017)
Alternativ forelesningsstruktur i grunnutdanningen i matematikk.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2015)
Innovativ utdanning i matematikk.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Rønning, Frode.
(2013)
Making sense of fractions in different contexts.
Research in Mathematics Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ingram, Jenni;
Erath, Kirstin;
Rønning, Frode;
Schüler-Meyer, Alexander;
Chesnais, Aurélie.
(2020)
Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
European Society for Research in Mathematics Education
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Fleischmann, Yael;
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2022)
Modelling climate change through Study and Research Paths.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2022)
Learning Mathematics in a Context of Electrical Engineering.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2022)
Choice of representations in combinatorial problems.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bolstad, Torstein;
Lundheim, Lars Magne;
Nome, Morten Andreas;
Rønning, Frode.
(2021)
Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design
and Innovation.
Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Winsløw, Carl;
Biehler, Rolf;
Jaworski, Barbara;
Rønning, Frode;
Wawro, Megan.
(2021)
Education and professional development of university mathematics teachers.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ingram, Jenni;
Chesnais, Aurélie;
Erath, Kirstin;
Rønning, Frode;
Schüler-Meyer, Alexander.
(2020)
Language in the Mathematics Classroom: An introduction to the papers and presentations within ETC 7.
European Society for Research in Mathematics Education
Innledning
-
Rønning, Frode;
Burheim, Oda Tingstad.
(2020)
Betydningen av en faglig og fagdidaktisk føranalyse i utviklingen av et undervisningsforløp.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2020)
Language elements helping to see enlargement as a multiplicative situation.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2020)
Seeing enlargement as a multiplicative situation.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2019)
Didactics of Mathematics as a Research Field in Scandinavia.
Springer Nature
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2019)
Interaktion, Aktivität und Sprachförderung beim Lernen von Hochschulmathematik - Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2019)
Sense and reference of signifiers for elements of polygons .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2018)
Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung .
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode;
Strømskag, Heidi.
(2017)
Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode.
(2017)
Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. .
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Jensen, Christina Bauck;
Rønning, Frode.
(2022)
Kompetansekonstruksjoner i matematikk og programfag.
Universitetet i Agder
Doctoral dissertations at University of Agder (381)
Doktorgradsavhandling
-
Markvorsen, Steen;
Christensen, Torben Spanget;
Petersen, Camilla Kølsen;
Højte, Susanne;
Lyndrup, Olav;
Olsen, Mogens Nørgaard.
(2019)
Faglighed i gymnasiet. Matematik. Delrapport 2.
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
PosterFleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change – the CiviMatics project’s approach to connect mathematics education and political education. 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) 2022-02-02 - 2022-02-06
-
Faglig foredragRønning, Frode; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Bolstad, Torstein; Høyvik, Ida-Marie. (2022) Kopling mellom matematikk og ingeniørfag: basis for meistring. Læringsfestivalen 2022 , Trondheim 2022-05-09 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) The role of the teacher in stimulating pupils' language. The 12th ERME Topic Conference on “Language in the mathematics classroom” , Oxford 2022-09-07 - 2022-09-10
-
PosterRønning, Frode. (2022) Contextual learning of mathematics for engineers. ERME Topic Conference on University Mathematics (INDRUM) , Hannover 2022-10-19 - 2022-10-22
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) The role and profile of mathematics in engineering education. Seminar ved Universitetet i Lund , Lund 2022-03-17 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) Didactics of Mathematics as a Research Field in Norway. Seminar ved Nord Universitet 2022-12-01 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) Active learning of mathematics at university level. Seminar ved Universitetet i Stavanger 2022-12-06 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) A Programme Driven Approach to Mathematics in Engineering Education. Øresundsdagen 2022 , Lund 2022-11-02 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2022) A retrospective look at CMFT (1989-2017). Universidad Técnica Federico Santa María Computational Methods and Function Theory , Valparaíso, Chile (online konferanse) 2022-01-10 - 2022-01-14
2021
-
Vitenskapelig foredragFleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2021) Modelling of climate change in the CiviMatics project . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises 'Mathematik und Bildung' , Digital 2021-10-22 - 2021-10-22
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2021) Adapting a study programme driven approach in mathematics to 17 different engineering programmes — possibilities and challenges. Danmarks Tekniske Universitet 20 Years Anniversary Conference for Matematics 1 at DTU , Lyngby, Danmark 2021-12-09 - 2021-12-09
-
Vitenskapelig foredragBolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2021) Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design and Innovation. SEFI Special Interest Group in Mathematics , Kristiansand (online) 2021-06-17 - 2021-06-18
2020
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2020) Seeing enlargement as a multiplicative situation. European Society for Research in Mathematics Education ETC7: Language in the Mathematics Classroom , Montpellier 2020-02-18 - 2020-02-21
2019
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Freudenthal Group, Utrecht University & ERME Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2019) Teachers’ and pupils’ languages for expressing multiplicative structures. Mathematics teaching practices and design principles for fostering students’ languageS for learning mathematics , Dortmund 2019-04-26 - 2019-04-28
2018
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2018) Aspekter ved multiplikative strukturer. LaUDiM-konferansen , Trondheim 2018-11-29 -
-
Faglig foredragRønning, Frode; Allern, Marit. (2018) Pedagogisk merittering og Scholarship. Læringsfestivalen , Trondheim 2018-05-03 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) A mild form of flipped classroom in large courses for engineering students. Øresundsdagen , København 2018-10-31 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung. GDMV gemeinsame Jahrestagung , Paderborn 2018-03-07 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) Aktivierende Lehre in der Mathematikausbildung von Ingenieurstudierenden. Fakultetskollokvium, Leibniz Universität , Hannover 2018-06-12 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) Die Rolle der Sprache in dem Lernen von Hochschulmathematik – Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt. Hanse-Kolloquium , Essen 2018-11-10 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) Mathematik in der Ingenieursausbildung – Erfahrungen aus einem Forschungs- und Entwicklungsprojekt in Norwegen. khdm-Tag , Kassel 2018-06-22 -
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2018) Preparation of student teaching assistants at NTNU. MatRIC årskonferanse , Gardermoen 2018-09-18 -
-
Faglig foredragRønning, Frode; Jaworski, Barbara; Biehler, Rolf; Wawro, Megan; Winsløw, Carl. (2018) Education and professional development of University Mathematics Teachers. INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Kristiansand 2018-04-06 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2018) Multiplikative Strukturen und die Sprachentwicklung von Grundschulkindern. Kollokvium , Technische Universität Dortmund 2018-04-26 -
2017
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2017) Interpreting combinatorial problems as multiplicative structures. The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA 17) , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-02
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
-
Faglig foredragRønning, Frode; Goodchild, Simon. (2017) Symboler og språk – utfordringer med overgangen fra skole til høyere utdanning. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Novemberkonferansen 2017 , Trondheim 2017-11-29 -
-
Faglig foredragRønning, Frode; Burheim, Oda T.. (2017) Elevers beskrivelse og løsning av kombinatoriske problemer. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Novemberkonferansen 2017 , Trondheim 2017-11-28 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Goodchild, Simon. (2017) Researching University Mathematics Education. Stockholms Universitet NORMA 17 2017-05-30 - 2017-06-02
2016
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2016) Computer Aided Assessment in Mathematics Courses for Engineers. SEFI Mathematics Working Group , Gøteborg 2016-06-27 - 2016-06-29
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2016) Challenges involved when reforming traditional courses in mathematics for engineers. ICME13 , Hamburg 2016-07-25 - 2016-07-30
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2016) Avansert matematisk tenking – avansert matematikk eller avansert tenking?. Matematikbiennalen , Karlstad 2016-01-28 - 2016-01-29
-
Faglig foredragRønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2016) Hvordan utvikle språk om multiplikasjon og divisjon på småskoletrinnet?. NSMOs Novemberkonferanse 2016-11-29 - 2016-11-30
-
Faglig foredragRønning, Frode; Goodchild, Simon; Brekke, Morten; Berthelsen, Maiken; Vidisdottir, Margret Osk. (2016) Overgang fra matematikk i videregående skole til matematikk på universitetet. NSMOs Novermberkonferanse , Trondheim 2016-11-29 - 2016-11-30
2015
-
Faglig foredragGoodchild, Simon; Rønning, Frode. (2015) Presentation of MatRIC to Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik (khdm) Germany. Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik (khdm) Germany Study trip , Paderborn 2015-02-01 - 2015-02-04
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Goodchild, Simon. (2015) Innovation in mathematics teaching and learning on engineering courses in Norway. Institute of Mathematics and its applications 8th IMA Conference on Mathematical Education of Engineers , Loughborough 2015-04-20 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2015) The role of lectures in university mathematics education. MatRIC/MEC konferanse , Loughborough 2015-09-16 - 2015-09-17
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2015) Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline, , Hannover 2015-12-01 - 2015-12-04
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2015) A developmental project to improve the mathematics education for large groups of engineering students. Seminar , Paderborn 2015-03-02 - 2015-03-03
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2015) Teaching calculus to large and diverse groups of engineering students. AMS/MAA Joint Meeting 2015 , San Antonio, TX 2015-01-10 - 2015-01-13
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2015) Matematiske blikk på Nidarosdomen. Konferanse om regning som grunnleggende ferdighet , Trondheim 2015-05-11 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2015) Innovativ utdanning i matematikk - Prosjektet KTDiM ved NTNU. MNT-konferansen , Bergen 2015-03-18 - 2015-03-19
2014
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2014) Avansert matematisk tenking – avansert matematikk eller avansert tenking?. Matematikksenteret Novemberkonferansen , Trondheim 2014-11-26 - 2014-11-27
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2014) Videreutdanning i matematikk for 8-10. Utdanningsdirektoratet Konferanse om videreutdanning , Gardermoen 2014-11-13 - 2014-11-14
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2014) Eine Untersuchung der mathematischen Begriffsentwicklung von Grundschulkindern. Universität Duisburg/Essen Seminar , Essen 2014-05-12 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2014) A glimpse of the history and properties of the Plastic Number. Vanderbilt University Constructive Functions 2014 , Nashville, Tennessee 2014-05-30 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2014) Researching a Development Project in University Mathematics. Loughborough University Joint seminar MatRIC/MEC , Loughborough 2014-09-12 -
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2014) Matematikkfaget i overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Holmboe-seminar , Oslo katedralskole 2014-05-19 -
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2014) KTDiM: Quality, Accessibility and Differentiation in the basic teaching of Mathematics. MatRIC MatRIC startkonferanse , Gardermoen 2014-03-12 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2014) Matematikken i islamske mønster. Mittuniversitetet Seminar , Härnösand 2014-08-28 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Goodchild, Simon. (2014) Teaching Mathematics at higher education. NORMA14 , Turku 2014-06-03 - 2014-06-06
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2014) Future teaching of mathematics for engineers. SEFI 42nd Annual Conference , Birmingham 2014-09-15 - 2014-09-19
-
Faglig foredragRønning, Frode; Brumo, John. (2014) Kvalitet og integrering i NTNUs lektorutdanninger – med særlig vekt på matematikk. NRLU NRLU-seminar , Trondheim 2014-02-12 -
-
Faglig foredragRønning, Frode. (2014) Overgang fra videregående opplæring til universitet/høgskole. UHRs undersøkelse. Universitets- og høgskolerådet, HiST, NTNU Inspirasjonsseminar om pedagogisk utvikling i matematikk og teknologi , Trondheim 2014-06-11 -
2013
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) Rutiner og kvalitetskriterier ved vurdering av vitenskapelige artikler. Seminar UH-nett Vest , Volda 2013-05-06 - 2013-05-06
-
Populærvitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) The Plastic (or Silver ) Number - a little known number?. AMS/MAA Joint Meeting , San Diego, California 2013-01-10 - 2013-01-12
-
Populærvitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) The history and properties of the Plastic Constant. University of the Witwatersrand Gjesteforelesning , Johannesburg 2013-07-17 - 2013-07-17
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) Group theory - a relevant topic for prospective Teachers?. 19th Annual National Congress of the Association for Mathematics Education in South Africa (AMESA , University of Western Cape 2013-06-24 - 2013-06-28
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) Making sense of fractions given with different semiotic representations. Eigth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME8) , Antalya 2013-02-06 - 2013-02-10
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) Changing teacher practice. African Institute of Mathematical Sciences Seminar , Muizenberg 2013-07-08 - 2013-07-08
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2013) Analysing children's conceptual development in mathematics. University of the Witwatersrand Seminar , Johannesburg 2013-07-16 - 2013-07-16
2012
-
Populærvitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Det plastiske tall - et ukjent tall?. Matematikbiennalen , Umeå 2012-01-27 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Symmetrie-Gruppen und Muster in der islamischen Kunst. TU Bergakademie Freiberg Gjesteforelesning , Freiberg 2012-06-22 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Making sense of fractions in different contexts. BSRLM BSRLM/NoRME Joint Meeting , Cambridge 2012-11-17 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Weinstein's proof of Milin's conjecture, and the connection to de Branges' proof. Inst. for matematiske fag, NTNU Analyseseminar , Trondheim 2012-02-27 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Begrepsutvikling i matematikk sett gjennom semiotisk teori. Inst. for matematiske fag, NTNU Gjesteforelesning , Trondheim 2012-10-11 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Hva skjer med artikkelen når den er levert?. Samling i UH-nett Vest , Bergen 2012-09-14 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Når er det nødvendig å forstå brøk?. Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Tromsø 2012-09-26 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) Symmetrie-Gruppen und Muster in der islamischen Kunst. Universität Würzburg Gjesteforelesning , Würzburg 2012-06-29 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2012) The story of the Bieberbach conjecture and its proof. Inst. for matematiske fag NTNU Forum for matematiske perler , Trondheim 2012-02-17 -
2011
-
Populærvitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) Islamic decorations and wallpaper groups. AMS/MAA Joint Meeting 2011 , New Orleans 2011-01-06 - 2011-09-09
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) A retrospective look on the Bieberbach conjecture - 95 years after it was formulated. Foredrag , City University of Hong Kong 2011-07-05 - 2011-07-05
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) Symmetrisation of an asymmetric multiplication task. Sixth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA11) , Reykjavik 2011-05-11 - 2011-05-14
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) Epistemological and semiotic issues related to the concept of symmetry. Seventh Conference on European Research in Mathematics Education (CERME7) , Rzeszow 2011-02-09 - 2011-02-13
-
Populærvitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) Noen variasjoner over Fibonaccis tallfølge. Matematikksenteret Novemberkonferansen , Trondheim 2011-11-30 - 2011-12-01
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2011) The role of mathematics in mathematics education research. Summer school for PhD students in mathematics education , Tallinn 2011-08-22 - 2011-08-26
2010
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2010) Symmetrier i islamske mønstre. Matematikbiennalen , Stockholm, Sverige 2010-01-28 - 2010-01-28
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2010) How artefacts, motives and goals influence the content of the mathematical discourse. International Congress of Mathematicians , Hyderabad, India 2010-08-19 - 2010-08-27
-
Vitenskapelig foredragAmdal, Arne Kristian; Bjørnestad, Anne; Rønning, Frode; Sanne, Anders. (2010) Assessment for learning. Use of digital tests in Mathematics. Universitetet i Salamanca 5th European Workshop on Mathematical and Scientific e-Contents , Salamanca 2010-09-09 - 2010-09-11
2009
-
PosterRønning, Frode. (2009) Ny grunnskolelærerutdanning fra 2010. Årsmøte i Norsk matematikkråd , Tromsø 2009-09-18 - 2009-09-18
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2009) Islamic patterns and symmetry groups. Computational Methods and Function Theory , Ankara, Tyrkia 2009-06-08 - 2009-06-12
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2009) Tensions between an everyday solution and a school solution to a measuring problem. CERME 6 - Sixth Conference of European Research in Mathematics Education , Lyon, Frankrike 2009-01-28 - 2009-02-01
-
PosterRønning, Frode. (2009) Ny rammeplan for grunnskolelærerutdanningen. Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Loen 2009-09-21 - 2009-09-23
2008
-
PosterRønning, Frode. (2008) Hvordan tall blir til variable i arbeid med generalisering. Matematibiennalen , Stockholm, Sverige 2008-01-31 - 2008-02-01
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Developing thinking in mathematics. SCERT utenTitteltekst , Guwahati, India 2008-01-09 - 2008-01-09
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Mathematical knowledge. What is it and how can it be developed?. CMFT/META Workshop , Guwahati, India 2008-01-03 - 2008-01-10
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Young children's perception of geometric objects. Norma08, 5th Nordic conference on mathematics education , København, Danmark 2008-04-21 - 2008-04-25
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Children's early work with division. MADIF6 , Stockholm, Sverige 2008-01-29 - 2008-01-30
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Varierte tankemodeller for multiplikasjon og divisjon. FoU i praksis 2008 , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2008) Inquiry in mathematics - from children's learning to mathematicians' research. University of Loughborough utenTitteltekst , Loughborough, UK 2008-04-03 - 2008-04-03
-
PosterRønning, Frode. (2008) Symmetrier i Alhambras geometriske mønstre. Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Oscarsborg 2008-09-22 - 2008-09-24
2007
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Young children's perception of a rhombus. PME 31 (vol. 1, s. 277) , Seoul, Korea 2007-07-08 - 2007-07-13
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Starlikeness for integral transforms of analytic functions. Red Raider Mini Symposium , Texas Tech University, Lubbock, TX, USA 2007-10-31 - 2007-11-03
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Geometriske begrepers doble natur. Konferanse for matematikklærerutdannere , Voss 2007-09-24 - 2007-09-26
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Aktørenes endrede roller i et utforskende læringsfellesskap. Bedre matematikkundervisning ? Kan forskning og utvikling hjelpe? , Oslo 2007-10-17 - 2007-10-17
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Barns språk for å uttrykke ulike former for symmetri. FoU i praksis , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Med IKT som verktøy i matematikkundervisningen. Hva blir annerledes?. Steinkjer videregående skole utenTitteltekst , Steinkjer 2007-05-02 - 2007-05-02
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Young children's perception of geometric objects. Workshop in the Nordic Graduate School of Mathematics Education , Uppsala 2007-04-26 - 2007-04-27
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2007) Duality for convolutions applied to integral transforms of analytic functions. First Joint International Meeting of AMS and PTM , Warszawa, Polen 2007-07-31 - 2007-08-03
2006
-
Vitenskapelig foredragMåsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Utvikling av faglig profesjonalitet - i spenningsfeltet mellom matematisk kunnskap og elevers utforsking. Nasjonalt nettverk for kvalitetsvurdering Fra skoleport til klasserom , Trondheim 2006-03-29 - 2006-03-30
-
PosterRønning, Frode. (2006) Kunnskapsløftet og lærerutdanning i matematikk. Regional konferanse om Kunnskapsløftet , Trondheim 2006-02-23 - 2006-02-23
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2006) Hvilken matematikk ønsker vi at elevene skal lære - blir matematikken forskjellig med og uten IKT?. Skolen i digital utvikling , Lillestrøm 2006-12-04 - 2006-12-04
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2006) Division strategies and multiplicative structure. KUL matematikk. Læringsfellesskap og IKT i undervisning , Kristiansand 2006-09-05 - 2006-09-07
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2006) Å utvikle algebraisk tenking. Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Grimstad 2006-09-18 - 2006-09-20
-
PosterMåsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Ways in which mathematics is necessary for developing didactical knowledge in mathematics. NTNU What is the specific role of mathematics in mathematics education research? , Trondheim 2006-11-09 -
2005
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2005) Observing and analyzing children's language when working with geometrical objects. University of Cambridge utenTitteltekst , Cambridge UK 2005-02-28 - 2005-02-28
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2005) Mathematics in the cathedral. Open University utenTitteltekst , Milton Keynes, UK 2005-04-18 - 2005-04-18
2004
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2004) Language and concept development in geometry. PME 28 (vol. 4, s. 137-144) , Bergen 2004-07-14 - 2004-07-14
-
IntervjuRønning, Frode. (2004) Kampen om soluret. [Avis] 2004-07-16
-
IntervjuRønning, Frode. (2004) Nytt fra Vestfronten : eller verden gjennom matematikkens briller. [Avis] 2004-03-03
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2004) Utvikling av matematikklærerkompetanse i samspill mellom elev, student og lærer. FoU i praksis , Trondheim 2004-04-26 - 2004-04-26
2003
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2003) On Noshiro-Warschawski type conditions. 11th International Conference on Finite or Infinite Dimensional Complex Analysis and Applications , Chiang Mai, Thailand 2003-07-27 - 2003-07-31
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2003) Non-Euclidian Geometries and the Construction of Sundials. Yeungnam University utenTitteltekst , Gyongsan, Korea 2003-07-17 - 2003-07-18
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2003) Art and architecture as inspiration for working with geometry. University of Jyväskylä utenTitteltekst , Jyväskylä, Finland 2003-04-07 - 2003-04-11
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2003) Development of Geometrical Concepts in Early Years. Nordic pre-conference to ICME 10, Växjö University, Sweden , Växjö, Sverige 2003-05-09 - 2003-05-11
-
PosterRønning, Frode. (2003) Forsøk med punktpraksis i lærerutdanninga. Midt-Norsk Nettverks FOU-dag , Trondheim 2003-02-14 - 2003-02-14
2002
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2002) Matematiske fotomotiver. Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Grimstad 2002-09-23 - 2002-09-26
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2002) Geometric Properties of Harmonic Functions. The 10th International Conference on Finite or Infinite Dimensional Complex Analysis and Applications , Pusan, Korea 2002-07-29 - 2002-08-01
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2002) Developing Concepts in Integration and Differentiation Using Historical Ideas. Yeungnam University utenTitteltekst , Gyongsan, Korea 2002-07-26 - 2002-07-26
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2002) Skolebasert og nettbasert kompetanseutvikling for lærere - matematikkprosjektet. Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) , Trondheim 2002-05-02 - 2002-05-04
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2002) The School System in Norway - Theory and Ideology. Summer School ved Graduate School of Education, Yeungnam University, Gyongsan, Korea , Yeungnam University, Gyongsan, Korea 2002-07-24 - 2002-07-24
2001
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2001) Radius results for harmonic functions. International Conference on Analysis and its Applications , - 2001-05-01 - 2001-05-05
-
PosterMåsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) An inductive approach to conceptual development in the area of functions. Högskolan Kristianstad Conceptions of mathematics , Kristianstad 2001-06-08 - 2001-06-12
-
PosterMåsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) Matematikk og kunst - kommunikasjon og komposisjon: Verksted. Mangfold i matematikken: LAMIS' sommerkurs , Kristiansand 2001-08-07 - 2001-08-10
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2001) Radius results for functions that are convex in one direction. Computational Methods and Function Theory , Aveiro, Portugal 2001-06-01 - 2001-06-01
-
Vitenskapelig foredragSmestad, Bjørn; Strømskag Måsøval, Heidi; Rønning, Frode. (2001) Geometrihistorie i grunnskolen. Geometri - mer enn passer, linjal og blyant , Røros 27/9-00
2000
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) Geometrische Eigenschaften gewisser Integraltransformationen analytischer Funktionen. utenTitteltekst , Universität Ulm 26.11.99 og ved TU Bergakademie Freiberg 09.12.99
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) Einige scharfe hinreichende Bedingungen für Sternförmigkeit analytischer Funktionen. utenTitteltekst , Seminarforedrag ved Universität Würzburg 02.12.99
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) Mathematik in der Lehrerausbildung in Norwegen. utenTitteltekst , Seminarforedrag ved Universität Würzburg 15.12.99
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) IKT som verktøy i læring av matematikk. IKT-konferanse , Karasjok, oktober
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) Når vinkeltredeleren kommer uten passer og linjal. utenTitteltekst , Trondheim, NTNU, Institutt for matematiske fag, 11.april
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (2000) Sharp conditions for starlikeness given by the range of the derivative. 2nd International Workshop on Planar Harmonic Mappings , Haifa, Technion, 7.-13.januar
-
PosterRønning, Frode. (2000) Tesselleringer med en eller flere flistyper i periodiske og ikke-periodiske mønstre : verksted. Matematik 2000 – Fokus i teorier og praksis , Borgarfjörður 2000-06-22 - 2000-06-26
-
PosterMåsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2000) Semiregulære og aperiodiske tesselleringer. HiST Geometri - mer enn passer, linjal og blyant , Røros 2000-09-25 - 2000-09-28
1999
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1999) Soluret og søylen på Torvet i Trondheim. utenTitteltekst , Trondheim
-
Vitenskapelig foredragBotten, Geir; Rønning, Frode. (1999) Den elevaktive skolen : utfordringer på ungdomstrinnet - delprosjekt matematikk. Midt-norsk nettverk - FoU-konferanse våren 1999 , Trondheim, HiST/ALU
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1999) Working with projects across the traditional borders between the subjects - some ideas and examples with focus on mathematics. International conference on educational reform and teacher educ ation , Yeungnam University, Gyongsan, Korea
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1999) Integral Transforms of Certain Analytic Functions. International Conference on Complex Analysis and Related Topics , Romania, Iassim
1998
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) An inequality and its application in geometric function theory. Continued Fractions: From analytic number theory to constructiv e approximation , University of Missouri, Columbia MO, USA
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) Starlikeness of convolutions with hypergeometric functions. q-series, combinatories and computer algebra , Mt.Holyoke College, South Hadley MA, USA
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) Bieberbachs formodning - deBranges´teorem. Konferanse 1996-11-30 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) Starlikeness of integral transforms investigated with convolution methods. Konferanse 1996-11-30 -
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) Uniformly starlike, and some related classes of functions. 12th Conference on Analytic Functions , Lublin, Polen
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode. (1998) IT i matematikkundervisning - konsekvenser for valg av fagstoff. Norsk konferanse om utdanning og læring , Trondheim
1993
-
Vitenskapelig foredragRønning, Frode; Waadeland, Haakon; Wibe, Jan. (1993) Conference based teaching of a first year university course in mathematics. Tele Teaching 1993 , 20-25 august 1993