Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Frode Rønning

Frode Rønning

Professor
Institutt for matematiske fag
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

frode.ronning@ntnu.no
+4795218138 Sentralbygg 2, 934, Gløshaugen, Alfred Getz vei 1
Resultater f.o.m. 2017 Profil i Cristin
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Frode Rønning er tilsatt som professor ved Institutt for matematiske fag siden 2013, og merittert underviser fra 2022. Han er leder for faggruppen for matematikkdidaktikk. Han er cand.scient. og dr.scient. fra NTNU i kompleks analyse. Hans forskningsområder er språk- og begrepsutvikling i matematikk, samt universitetsmatematikk med vekt på grunnleggende matematikkutdanning for ingeniører. 

Forsknings- og utviklingsprosjekter

  • EsCO: Establishing a collaborative relationship for research on school mathematics teaching with linguistically disadvantaged learners (2022-2023)
  • MARTA - Matematikk som redskap for tanken (2021-2023)
  • ACT! ACTive learning in core courses in mathematics and statistics for engineering education (2018-2020)
  • Language Use and Development in the Mathematics Classroom (2015-2018)
  • Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i matematikk (2014-2017)

Nasjonal og internasjonal deltakelse

  • Visepresident i European Society for Research in Mathematics Education (ERME) 
  • Medlem i Wissenschaftlicher Beirat for Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik
  • Medlem i styret for MatRIC - Senter for fremragende utdanning ved Universitetet i Agder
  • Ekspertvurderer for det svenske Vetenskapsrådet
  • Ekspertvurderer for Dansk PhD-råd
  • Medlem av internasjonal programkomité for ICME14
  • Medlem av internasjonal organisasjonskomité for CMFT21
  • Medlem av Editorial Board for Mathematical Thinking and Learning
  • Medlem av Editorial Board for International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
  • Medlem av Editorial Board for Nordic Studies in Mathematics Education (NOMAD)
  • Medlem av Editorial Board for Stockholm University Press
  • Medlem av Editoral Board for Educare

Kompetanseord

  • Geometrisk funksjonsteori
  • Matematikk i ingeniørutdanning
  • Matematikkdidaktikk
  • Språk- og begrepsutvikling i matematikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Bolstad, Torstein; Høyvik, Ida-Marie; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2022) Study programme driven engineering education: interplay between mathematics and engineering subjects. Teaching Mathematics and its Applications. volum 41 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2022) Choice of representations in combinatorial problems. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2022) Learning Mathematics in a Context of Electrical Engineering. Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Bolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2021) Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design and Innovation. The proceeding of 20th SEFI Special Interest Group in Mathematics - SIG in Mathematics conference.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2021) The Role of Fourier Series in Mathematics and in Signal Theory (https://rdcu.be/cmkBH). International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. volum 7.
    Vitenskapelig artikkel
  • Winsløw, Carl; Biehler, Rolf; Jaworski, Barbara; Rønning, Frode; Wawro, Megan. (2021) Education and professional development of university mathematics teachers. Research and Development in University Mathematics Education. Overview Produced by the International Network for Didactic Research in University Mathematics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Ingram, Jenni; Erath, Kirstin; Rønning, Frode; Schüler-Meyer, Alexander; Chesnais, Aurélie. (2020) Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom. European Society for Research in Mathematics Education. 2020. ISBN 9788271512002.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Ingram, Jenni; Chesnais, Aurélie; Erath, Kirstin; Rønning, Frode; Schüler-Meyer, Alexander. (2020) Language in the Mathematics Classroom: An introduction to the papers and presentations within ETC 7. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Innledning
  • Rønning, Frode. (2020) Language elements helping to see enlargement as a multiplicative situation. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2020) Opportunities for language enhancement in a learning environment designed on the basis of the theory of didactical situations. ZDM: Mathematics Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2020) Seeing enlargement as a multiplicative situation. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2020) Betydningen av en faglig og fagdidaktisk føranalyse i utviklingen av et undervisningsforløp. Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Markvorsen, Steen; Christensen, Torben Spanget; Petersen, Camilla Kølsen; Højte, Susanne; Lyndrup, Olav; Olsen, Mogens Nørgaard; Rønning, Frode. (2019) Faglighed i gymnasiet. Matematik. Delrapport 2. 2019.
    Rapport
  • Rønning, Frode. (2019) Didactics of Mathematics as a Research Field in Scandinavia. European Traditions in Didactics of Mathematics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2019) Interaktion, Aktivität und Sprachförderung beim Lernen von Hochschulmathematik - Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt. Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2018.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Rønning, Frode. (2018) Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung. Beiträge zum Mathematikunterricht 2018.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Burheim, Oda Tingstad; Nilssen, Vivi Lisbeth; Rønning, Frode. (2017) Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2017) Influence of computer-aided assessment on ways of working with mathematics. Teaching Mathematics and its Applications. volum 36 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2017) Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. Conference Proceedings.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Buan, Aslak Bakke; Langaas, Mette; Thaule, Marius. (2017) Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk. Læring om læring. volum 1.
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Thaule, Marius; Buan, Aslak Bakke; Langaas, Mette; Rønning, Frode. (2017) Alternativ forelesningsstruktur i grunnutdanningen i matematikk. Læring om læring. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Rønning, Frode. (2015) Innovativ utdanning i matematikk. UNIPED. volum 38 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Rønning, Frode. (2013) Making sense of fractions in different contexts. Research in Mathematics Education. volum 15 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Bolstad, Torstein; Høyvik, Ida-Marie; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2022) Study programme driven engineering education: interplay between mathematics and engineering subjects. Teaching Mathematics and its Applications. volum 41 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2021) The Role of Fourier Series in Mathematics and in Signal Theory (https://rdcu.be/cmkBH). International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. volum 7.
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2020) Opportunities for language enhancement in a learning environment designed on the basis of the theory of didactical situations. ZDM: Mathematics Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Burheim, Oda Tingstad; Nilssen, Vivi Lisbeth; Rønning, Frode. (2017) Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2017) Influence of computer-aided assessment on ways of working with mathematics. Teaching Mathematics and its Applications. volum 36 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode; Buan, Aslak Bakke; Langaas, Mette; Thaule, Marius. (2017) Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk. Læring om læring. volum 1.
    Vitenskapelig artikkel
  • Thaule, Marius; Buan, Aslak Bakke; Langaas, Mette; Rønning, Frode. (2017) Alternativ forelesningsstruktur i grunnutdanningen i matematikk. Læring om læring. volum 1 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2015) Innovativ utdanning i matematikk. UNIPED. volum 38 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønning, Frode. (2013) Making sense of fractions in different contexts. Research in Mathematics Education. volum 15 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Ingram, Jenni; Erath, Kirstin; Rønning, Frode; Schüler-Meyer, Alexander; Chesnais, Aurélie. (2020) Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom. European Society for Research in Mathematics Education. 2020. ISBN 9788271512002.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2022) Choice of representations in combinatorial problems. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2022) Learning Mathematics in a Context of Electrical Engineering. Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2021) Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design and Innovation. The proceeding of 20th SEFI Special Interest Group in Mathematics - SIG in Mathematics conference.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Winsløw, Carl; Biehler, Rolf; Jaworski, Barbara; Rønning, Frode; Wawro, Megan. (2021) Education and professional development of university mathematics teachers. Research and Development in University Mathematics Education. Overview Produced by the International Network for Didactic Research in University Mathematics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ingram, Jenni; Chesnais, Aurélie; Erath, Kirstin; Rønning, Frode; Schüler-Meyer, Alexander. (2020) Language in the Mathematics Classroom: An introduction to the papers and presentations within ETC 7. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Innledning
  • Rønning, Frode. (2020) Language elements helping to see enlargement as a multiplicative situation. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2020) Seeing enlargement as a multiplicative situation. Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2020) Betydningen av en faglig og fagdidaktisk føranalyse i utviklingen av et undervisningsforløp. Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2019) Didactics of Mathematics as a Research Field in Scandinavia. European Traditions in Didactics of Mathematics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2019) Interaktion, Aktivität und Sprachförderung beim Lernen von Hochschulmathematik - Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt. Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2018.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2018) Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung. Beiträge zum Mathematikunterricht 2018.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode. (2017) Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. Conference Proceedings.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Markvorsen, Steen; Christensen, Torben Spanget; Petersen, Camilla Kølsen; Højte, Susanne; Lyndrup, Olav; Olsen, Mogens Nørgaard; Rønning, Frode. (2019) Faglighed i gymnasiet. Matematik. Delrapport 2. 2019.
    Rapport

Undervisning

Emner

  • MA6004 - Algebra, funksjoner og modellering
  • MA2010 - Lærerutdanningsprosjekt i matematikk
  • MA6060 - Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk

Formidling

2022

  • Poster
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change – the CiviMatics project’s approach to connect mathematics education and political education. 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) ; 2022-02-02 - 2022-02-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) A Programme Driven Approach to Mathematics in Engineering Education. Øresundsdagen 2022 ; Lund. 2022-11-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) A retrospective look at CMFT (1989-2017). Computational Methods and Function Theory . Universidad Técnica Federico Santa María; Valparaíso, Chile (online konferanse). 2022-01-10 - 2022-01-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) Active learning of mathematics at university level. Seminar ved Universitetet i Stavanger ; 2022-12-06.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2022) Contextual learning of mathematics for engineers. ERME Topic Conference on University Mathematics (INDRUM) ; Hannover. 2022-10-19 - 2022-10-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) Didactics of Mathematics as a Research Field in Norway. Seminar ved Nord Universitet ; 2022-12-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) The role and profile of mathematics in engineering education. Seminar ved Universitetet i Lund ; Lund. 2022-03-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2022) The role of the teacher in stimulating pupils' language. The 12th ERME Topic Conference on “Language in the mathematics classroom” ; Oxford. 2022-09-07 - 2022-09-10.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Bolstad, Torstein; Høyvik, Ida-Marie. (2022) Kopling mellom matematikk og ingeniørfag: basis for meistring. Læringsfestivalen 2022 ; Trondheim. 2022-05-09.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Bolstad, Torstein; Lundheim, Lars Magne; Nome, Morten Andreas; Rønning, Frode. (2021) Mathematics in a Programme for Electronic Systems Design and Innovation. SEFI Special Interest Group in Mathematics ; Kristiansand (online). 2021-06-17 - 2021-06-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2021) Modelling of climate change in the CiviMatics project. Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises 'Mathematik und Bildung' . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; Digital. 2021-10-22 - 2021-10-22.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2021) Adapting a study programme driven approach in mathematics to 17 different engineering programmes — possibilities and challenges. 20 Years Anniversary Conference for Matematics 1 at DTU . Danmarks Tekniske Universitet; Lyngby, Danmark. 2021-12-09 - 2021-12-09.

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2020) Seeing enlargement as a multiplicative situation. ETC7: Language in the Mathematics Classroom . European Society for Research in Mathematics Education; Montpellier. 2020-02-18 - 2020-02-21.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2019) Teachers’ and pupils’ languages for expressing multiplicative structures. Mathematics teaching practices and design principles for fostering students’ languageS for learning mathematics ; Dortmund. 2019-04-26 - 2019-04-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) . Freudenthal Group, Utrecht University & ERME; Utrecht. 2019-02-06 - 2019-02-10.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) A mild form of flipped classroom in large courses for engineering students. Øresundsdagen ; København. 2018-10-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Aktivierende Lehre in der Mathematikausbildung von Ingenieurstudierenden. Fakultetskollokvium, Leibniz Universität ; Hannover. 2018-06-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Die Rolle der Sprache in dem Lernen von Hochschulmathematik – Beispiele aus einem Norwegischen Entwicklungsprojekt. Hanse-Kolloquium ; Essen. 2018-11-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Mathematik in der Ingenieursausbildung – Erfahrungen aus einem Forschungs- und Entwicklungsprojekt in Norwegen. khdm-Tag ; Kassel. 2018-06-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Methoden zur Studentenaktivierung in der Ingenieursausbildung. GDMV gemeinsame Jahrestagung ; Paderborn. 2018-03-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Multiplikative Strukturen und die Sprachentwicklung von Grundschulkindern. Kollokvium ; Technische Universität Dortmund. 2018-04-26.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2018) Preparation of student teaching assistants at NTNU. MatRIC årskonferanse ; Gardermoen. 2018-09-18.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Allern, Marit. (2018) Pedagogisk merittering og Scholarship. Læringsfestivalen ; Trondheim. 2018-05-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2018) Aspekter ved multiplikative strukturer. LaUDiM-konferansen ; Trondheim. 2018-11-29.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Jaworski, Barbara; Biehler, Rolf; Wawro, Megan; Winsløw, Carl. (2018) Education and professional development of University Mathematics Teachers. INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics ; Kristiansand. 2018-04-06.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2017) Interpreting combinatorial problems as multiplicative structures. The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA 17) ; Stockholm. 2017-05-30 - 2017-06-02.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Burheim, Oda T.. (2017) Elevers beskrivelse og løsning av kombinatoriske problemer. Novemberkonferansen 2017 . Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen; Trondheim. 2017-11-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Goodchild, Simon. (2017) Researching University Mathematics Education. NORMA 17 . Stockholms Universitet; 2017-05-30 - 2017-06-02.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Goodchild, Simon. (2017) Symboler og språk – utfordringer med overgangen fra skole til høyere utdanning. Novemberkonferansen 2017 . Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen; Trondheim. 2017-11-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) ; Dublin. 2017-02-01 - 2017-02-05.

2016

  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2016) Avansert matematisk tenking – avansert matematikk eller avansert tenking?. Matematikbiennalen ; Karlstad. 2016-01-28 - 2016-01-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2016) Challenges involved when reforming traditional courses in mathematics for engineers. ICME13 ; Hamburg. 2016-07-25 - 2016-07-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2016) Computer Aided Assessment in Mathematics Courses for Engineers. SEFI Mathematics Working Group ; Gøteborg. 2016-06-27 - 2016-06-29.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Burheim, Oda Tingstad. (2016) Hvordan utvikle språk om multiplikasjon og divisjon på småskoletrinnet?. NSMOs Novemberkonferanse ; 2016-11-29 - 2016-11-30.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Goodchild, Simon; Brekke, Morten; Berthelsen, Maiken; Vidisdottir, Margret Osk. (2016) Overgang fra matematikk i videregående skole til matematikk på universitetet. NSMOs Novermberkonferanse ; Trondheim. 2016-11-29 - 2016-11-30.

2015

  • Faglig foredrag
    Goodchild, Simon; Rønning, Frode. (2015) Presentation of MatRIC to Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik (khdm) Germany. Study trip . Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik (khdm) Germany; Paderborn. 2015-02-01 - 2015-02-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) A developmental project to improve the mathematics education for large groups of engineering students. Seminar ; Paderborn. 2015-03-02 - 2015-03-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) Innovativ utdanning i matematikk - Prosjektet KTDiM ved NTNU. MNT-konferansen ; Bergen. 2015-03-18 - 2015-03-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline, ; Hannover. 2015-12-01 - 2015-12-04.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) Matematiske blikk på Nidarosdomen. Konferanse om regning som grunnleggende ferdighet ; Trondheim. 2015-05-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) Teaching calculus to large and diverse groups of engineering students. AMS/MAA Joint Meeting 2015 ; San Antonio, TX. 2015-01-10 - 2015-01-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2015) The role of lectures in university mathematics education. MatRIC/MEC konferanse ; Loughborough. 2015-09-16 - 2015-09-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Goodchild, Simon. (2015) Innovation in mathematics teaching and learning on engineering courses in Norway. 8th IMA Conference on Mathematical Education of Engineers . Institute of Mathematics and its applications; Loughborough. 2015-04-20.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) A glimpse of the history and properties of the Plastic Number. Constructive Functions 2014 . Vanderbilt University; Nashville, Tennessee. 2014-05-30.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Avansert matematisk tenking – avansert matematikk eller avansert tenking?. Novemberkonferansen . Matematikksenteret; Trondheim. 2014-11-26 - 2014-11-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Eine Untersuchung der mathematischen Begriffsentwicklung von Grundschulkindern. Seminar . Universität Duisburg/Essen; Essen. 2014-05-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Future teaching of mathematics for engineers. SEFI 42nd Annual Conference ; Birmingham. 2014-09-15 - 2014-09-19.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) KTDiM: Quality, Accessibility and Differentiation in the basic teaching of Mathematics. MatRIC startkonferanse . MatRIC; Gardermoen. 2014-03-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Matematikken i islamske mønster. Seminar . Mittuniversitetet; Härnösand. 2014-08-28.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Matematikkfaget i overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Holmboe-seminar ; Oslo katedralskole. 2014-05-19.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Overgang fra videregående opplæring til universitet/høgskole. UHRs undersøkelse. Inspirasjonsseminar om pedagogisk utvikling i matematikk og teknologi . Universitets- og høgskolerådet, HiST, NTNU; Trondheim. 2014-06-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Researching a Development Project in University Mathematics. Joint seminar MatRIC/MEC . Loughborough University; Loughborough. 2014-09-12.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode. (2014) Videreutdanning i matematikk for 8-10. Konferanse om videreutdanning . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2014-11-13 - 2014-11-14.
  • Faglig foredrag
    Rønning, Frode; Brumo, John. (2014) Kvalitet og integrering i NTNUs lektorutdanninger – med særlig vekt på matematikk. NRLU-seminar . NRLU; Trondheim. 2014-02-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Goodchild, Simon. (2014) Teaching Mathematics at higher education. NORMA14 ; Turku. 2014-06-03 - 2014-06-06.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) Analysing children's conceptual development in mathematics. Seminar . University of the Witwatersrand; Johannesburg. 2013-07-16 - 2013-07-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) Changing teacher practice. Seminar . African Institute of Mathematical Sciences; Muizenberg. 2013-07-08 - 2013-07-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) Group theory - a relevant topic for prospective Teachers?. 19th Annual National Congress of the Association for Mathematics Education in South Africa (AMESA ; University of Western Cape. 2013-06-24 - 2013-06-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) Making sense of fractions given with different semiotic representations. Eigth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME8) ; Antalya. 2013-02-06 - 2013-02-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) Rutiner og kvalitetskriterier ved vurdering av vitenskapelige artikler. Seminar UH-nett Vest ; Volda. 2013-05-06 - 2013-05-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) The Plastic (or Silver ) Number - a little known number?. AMS/MAA Joint Meeting ; San Diego, California. 2013-01-10 - 2013-01-12.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2013) The history and properties of the Plastic Constant. Gjesteforelesning . University of the Witwatersrand; Johannesburg. 2013-07-17 - 2013-07-17.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Begrepsutvikling i matematikk sett gjennom semiotisk teori. Gjesteforelesning . Inst. for matematiske fag, NTNU; Trondheim. 2012-10-11.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Det plastiske tall - et ukjent tall?. Matematikbiennalen ; Umeå. 2012-01-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Hva skjer med artikkelen når den er levert?. Samling i UH-nett Vest ; Bergen. 2012-09-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Making sense of fractions in different contexts. BSRLM/NoRME Joint Meeting . BSRLM; Cambridge. 2012-11-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Når er det nødvendig å forstå brøk?. Konferanse for lærerutdannere i matematikk ; Tromsø. 2012-09-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Symmetrie-Gruppen und Muster in der islamischen Kunst. Gjesteforelesning . Universität Würzburg; Würzburg. 2012-06-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Symmetrie-Gruppen und Muster in der islamischen Kunst. Gjesteforelesning . TU Bergakademie Freiberg; Freiberg. 2012-06-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) The story of the Bieberbach conjecture and its proof. Forum for matematiske perler . Inst. for matematiske fag NTNU; Trondheim. 2012-02-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2012) Weinstein's proof of Milin's conjecture, and the connection to de Branges' proof. Analyseseminar . Inst. for matematiske fag, NTNU; Trondheim. 2012-02-27.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) A retrospective look on the Bieberbach conjecture - 95 years after it was formulated. Foredrag ; City University of Hong Kong. 2011-07-05 - 2011-07-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) Epistemological and semiotic issues related to the concept of symmetry. Seventh Conference on European Research in Mathematics Education (CERME7) ; Rzeszow. 2011-02-09 - 2011-02-13.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) Islamic decorations and wallpaper groups. AMS/MAA Joint Meeting 2011 ; New Orleans. 2011-01-06 - 2011-09-09.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) Noen variasjoner over Fibonaccis tallfølge. Novemberkonferansen . Matematikksenteret; Trondheim. 2011-11-30 - 2011-12-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) Symmetrisation of an asymmetric multiplication task. Sixth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA11) ; Reykjavik. 2011-05-11 - 2011-05-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2011) The role of mathematics in mathematics education research. Summer school for PhD students in mathematics education ; Tallinn. 2011-08-22 - 2011-08-26.

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Amdal, Arne Kristian; Bjørnestad, Anne; Rønning, Frode; Sanne, Anders. (2010) Assessment for learning. Use of digital tests in Mathematics. 5th European Workshop on Mathematical and Scientific e-Contents . Universitetet i Salamanca; Salamanca. 2010-09-09 - 2010-09-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2010) How artefacts, motives and goals influence the content of the mathematical discourse. International Congress of Mathematicians ; Hyderabad, India. 2010-08-19 - 2010-08-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2010) Symmetrier i islamske mønstre. Matematikbiennalen ; Stockholm, Sverige. 2010-01-28 - 2010-01-28.

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2009) Islamic patterns and symmetry groups. Computational Methods and Function Theory ; Ankara, Tyrkia. 2009-06-08 - 2009-06-12.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2009) Ny grunnskolelærerutdanning fra 2010. Årsmøte i Norsk matematikkråd ; Tromsø. 2009-09-18 - 2009-09-18.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2009) Ny rammeplan for grunnskolelærerutdanningen. Konferanse for lærerutdannere i matematikk ; Loen. 2009-09-21 - 2009-09-23.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2009) Tensions between an everyday solution and a school solution to a measuring problem. CERME 6 - Sixth Conference of European Research in Mathematics Education ; Lyon, Frankrike. 2009-01-28 - 2009-02-01.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Children's early work with division. MADIF6 ; Stockholm, Sverige. 2008-01-29 - 2008-01-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Developing thinking in mathematics. utenTitteltekst . SCERT; Guwahati, India. 2008-01-09 - 2008-01-09.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2008) Hvordan tall blir til variable i arbeid med generalisering. Matematibiennalen ; Stockholm, Sverige. 2008-01-31 - 2008-02-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Inquiry in mathematics - from children's learning to mathematicians' research. utenTitteltekst . University of Loughborough; Loughborough, UK. 2008-04-03 - 2008-04-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Mathematical knowledge. What is it and how can it be developed?. CMFT/META Workshop ; Guwahati, India. 2008-01-03 - 2008-01-10.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2008) Symmetrier i Alhambras geometriske mønstre. Konferanse for lærerutdannere i matematikk ; Oscarsborg. 2008-09-22 - 2008-09-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Varierte tankemodeller for multiplikasjon og divisjon. FoU i praksis 2008 ; Trondheim. 2008-04-17 - 2008-04-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2008) Young children's perception of geometric objects. Norma08, 5th Nordic conference on mathematics education ; København, Danmark. 2008-04-21 - 2008-04-25.

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Aktørenes endrede roller i et utforskende læringsfellesskap. Bedre matematikkundervisning ? Kan forskning og utvikling hjelpe? ; Oslo. 2007-10-17 - 2007-10-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Barns språk for å uttrykke ulike former for symmetri. FoU i praksis ; Trondheim. 2007-04-19 - 2007-04-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Duality for convolutions applied to integral transforms of analytic functions. First Joint International Meeting of AMS and PTM ; Warszawa, Polen. 2007-07-31 - 2007-08-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Geometriske begrepers doble natur. Konferanse for matematikklærerutdannere ; Voss. 2007-09-24 - 2007-09-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Med IKT som verktøy i matematikkundervisningen. Hva blir annerledes?. utenTitteltekst . Steinkjer videregående skole; Steinkjer. 2007-05-02 - 2007-05-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Starlikeness for integral transforms of analytic functions. Red Raider Mini Symposium ; Texas Tech University, Lubbock, TX, USA. 2007-10-31 - 2007-11-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Young children's perception of a rhombus. PME 31 (vol. 1, s. 277) ; Seoul, Korea. 2007-07-08 - 2007-07-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2007) Young children's perception of geometric objects. Workshop in the Nordic Graduate School of Mathematics Education ; Uppsala. 2007-04-26 - 2007-04-27.

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Utvikling av faglig profesjonalitet - i spenningsfeltet mellom matematisk kunnskap og elevers utforsking. Fra skoleport til klasserom . Nasjonalt nettverk for kvalitetsvurdering; Trondheim. 2006-03-29 - 2006-03-30.
  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Ways in which mathematics is necessary for developing didactical knowledge in mathematics. What is the specific role of mathematics in mathematics education research? . NTNU; Trondheim. 2006-11-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2006) Division strategies and multiplicative structure. KUL matematikk. Læringsfellesskap og IKT i undervisning ; Kristiansand. 2006-09-05 - 2006-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2006) Hvilken matematikk ønsker vi at elevene skal lære - blir matematikken forskjellig med og uten IKT?. Skolen i digital utvikling ; Lillestrøm. 2006-12-04 - 2006-12-04.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2006) Kunnskapsløftet og lærerutdanning i matematikk. Regional konferanse om Kunnskapsløftet ; Trondheim. 2006-02-23 - 2006-02-23.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2006) Å utvikle algebraisk tenking. Konferanse for lærerutdannere i matematikk ; Grimstad. 2006-09-18 - 2006-09-20.

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2005) Mathematics in the cathedral. utenTitteltekst . Open University; Milton Keynes, UK. 2005-04-18 - 2005-04-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2005) Observing and analyzing children's language when working with geometrical objects. utenTitteltekst . University of Cambridge; Cambridge UK. 2005-02-28 - 2005-02-28.

2004

  • Intervju
    Rønning, Frode. (2004) Kampen om soluret. Morgenbladet null [Avis]. 2004-07-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2004) Language and concept development in geometry. PME 28 (vol. 4, s. 137-144) ; Bergen. 2004-07-14 - 2004-07-14.
  • Intervju
    Rønning, Frode. (2004) Nytt fra Vestfronten : eller verden gjennom matematikkens briller. null [Avis]. 2004-03-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2004) Utvikling av matematikklærerkompetanse i samspill mellom elev, student og lærer. FoU i praksis ; Trondheim. 2004-04-26 - 2004-04-26.

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2003) Art and architecture as inspiration for working with geometry. utenTitteltekst . University of Jyväskylä; Jyväskylä, Finland. 2003-04-07 - 2003-04-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2003) Development of Geometrical Concepts in Early Years. Nordic pre-conference to ICME 10, Växjö University, Sweden ; Växjö, Sverige. 2003-05-09 - 2003-05-11.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2003) Forsøk med punktpraksis i lærerutdanninga. Midt-Norsk Nettverks FOU-dag ; Trondheim. 2003-02-14 - 2003-02-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2003) Non-Euclidian Geometries and the Construction of Sundials. utenTitteltekst . Yeungnam University; Gyongsan, Korea. 2003-07-17 - 2003-07-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2003) On Noshiro-Warschawski type conditions. 11th International Conference on Finite or Infinite Dimensional Complex Analysis and Applications ; Chiang Mai, Thailand. 2003-07-27 - 2003-07-31.

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2002) Developing Concepts in Integration and Differentiation Using Historical Ideas. utenTitteltekst . Yeungnam University; Gyongsan, Korea. 2002-07-26 - 2002-07-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2002) Geometric Properties of Harmonic Functions. The 10th International Conference on Finite or Infinite Dimensional Complex Analysis and Applications ; Pusan, Korea. 2002-07-29 - 2002-08-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2002) Matematiske fotomotiver. Konferanse for lærerutdannere i matematikk ; Grimstad. 2002-09-23 - 2002-09-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2002) Skolebasert og nettbasert kompetanseutvikling for lærere - matematikkprosjektet. Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) ; Trondheim. 2002-05-02 - 2002-05-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2002) The School System in Norway - Theory and Ideology. Summer School ved Graduate School of Education, Yeungnam University, Gyongsan, Korea ; Yeungnam University, Gyongsan, Korea. 2002-07-24 - 2002-07-24.

2001

  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) An inductive approach to conceptual development in the area of functions. Conceptions of mathematics . Högskolan Kristianstad; Kristianstad. 2001-06-08 - 2001-06-12.
  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) Matematikk og kunst - kommunikasjon og komposisjon: Verksted. Mangfold i matematikken: LAMIS' sommerkurs ; Kristiansand. 2001-08-07 - 2001-08-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2001) Radius results for functions that are convex in one direction. Computational Methods and Function Theory ; Aveiro, Portugal. 2001-06-01 - 2001-06-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2001) Radius results for harmonic functions. International Conference on Analysis and its Applications ; -. 2001-05-01 - 2001-05-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Smestad, Bjørn; Strømskag Måsøval, Heidi; Rønning, Frode. (2001) Geometrihistorie i grunnskolen. Geometri - mer enn passer, linjal og blyant ; Røros 27/9-00.

2000

  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2000) Semiregulære og aperiodiske tesselleringer. Geometri - mer enn passer, linjal og blyant . HiST; Røros. 2000-09-25 - 2000-09-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) Einige scharfe hinreichende Bedingungen für Sternförmigkeit analytischer Funktionen. utenTitteltekst ; Seminarforedrag ved Universität Würzburg 02.12.99.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) Geometrische Eigenschaften gewisser Integraltransformationen analytischer Funktionen. utenTitteltekst ; Universität Ulm 26.11.99 og ved TU Bergakademie Freiberg 09.12.99.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) IKT som verktøy i læring av matematikk. IKT-konferanse ; Karasjok, oktober.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) Mathematik in der Lehrerausbildung in Norwegen. utenTitteltekst ; Seminarforedrag ved Universität Würzburg 15.12.99.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) Når vinkeltredeleren kommer uten passer og linjal. utenTitteltekst ; Trondheim, NTNU, Institutt for matematiske fag, 11.april.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (2000) Sharp conditions for starlikeness given by the range of the derivative. 2nd International Workshop on Planar Harmonic Mappings ; Haifa, Technion, 7.-13.januar.
  • Poster
    Rønning, Frode. (2000) Tesselleringer med en eller flere flistyper i periodiske og ikke-periodiske mønstre : verksted. Matematik 2000 – Fokus i teorier og praksis ; Borgarfjörður. 2000-06-22 - 2000-06-26.

1999

  • Vitenskapelig foredrag
    Botten, Geir; Rønning, Frode. (1999) Den elevaktive skolen : utfordringer på ungdomstrinnet - delprosjekt matematikk. Midt-norsk nettverk - FoU-konferanse våren 1999 ; Trondheim, HiST/ALU.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1999) Integral Transforms of Certain Analytic Functions. International Conference on Complex Analysis and Related Topics ; Romania, Iassim.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1999) Soluret og søylen på Torvet i Trondheim. utenTitteltekst ; Trondheim.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1999) Working with projects across the traditional borders between the subjects - some ideas and examples with focus on mathematics. International conference on educational reform and teacher educ ation ; Yeungnam University, Gyongsan, Korea.

1998

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) An inequality and its application in geometric function theory. Continued Fractions: From analytic number theory to constructiv e approximation ; University of Missouri, Columbia MO, USA.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) Bieberbachs formodning - deBranges´teorem. Konferanse ; 1996-11-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) IT i matematikkundervisning - konsekvenser for valg av fagstoff. Norsk konferanse om utdanning og læring ; Trondheim.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) Starlikeness of convolutions with hypergeometric functions. q-series, combinatories and computer algebra ; Mt.Holyoke College, South Hadley MA, USA.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) Starlikeness of integral transforms investigated with convolution methods. Konferanse ; 1996-11-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode. (1998) Uniformly starlike, and some related classes of functions. 12th Conference on Analytic Functions ; Lublin, Polen.

1993

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Waadeland, Haakon; Wibe, Jan. (1993) Conference based teaching of a first year university course in mathematics. Tele Teaching 1993 . [Mangler data]; 20-25 august 1993.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn