course-details-portlet

MA6060 - Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell oppgave 100/100

Faglig innhold

Matematisk kompetanse. Vurdering i matematikk. Betydningen av semiotiske representasjoner og overganger mellom representasjoner i læring av matematikk. Begrepsdefinisjon og begrepsbilde, prototyper, begrepers prosess- og objektkarakter. Rollen til bevis i skolematematikken. Aspekter ved algebra. De matematikkdidaktiske temaene illustreres ved eksempler fra funksjonslære og algebra.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • god kunnskap om sentrale matematikkdidaktiske tema; begrepsdefinisjon og begrepsbilde, prototyper og begrepers prosess- og objektkarakter,
  • god kunnskap om rollen til argumentasjon, resonnering og bevis i matematikkfaget generelt og i skolematematikken spesielt,
  • god kunnskap om vurdering i matematikk.

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • bruke matematikkdidaktisk teori til å analysere elevers læringsprosesser,
  • gjøre rede for resultater fra slik analyse både muntlig og skriftlig,
  • gjennomføre vurdering i matematikk basert på relevant teori.

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk på trinn 8-13 basert på god kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er samlingsbasert. I tillegg gis veiledning over nett. Det blir gitt obligatoriske arbeidskrav knyttet til egen praksis i løpet av semestret.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurdering gjøres på grunnlag av en oppgave (fagtekst). Denne oppgaven tar utgangspunkt i obligatoriske arbeidskrav som gjennomføres i løpet av semestret. Resultater fra obligatoriske arbeidskrav skal presenteres muntlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 8.-13. trinn (KMA1-8-13)
KOMPiS Matematikk DELTA (KDELTA)

Forkunnskapskrav

For opptak til emnet kreves godkjent lærerutdanning og bakgrunn i matematikk som minst tilsvarer innholdet i R1 fra videregående skole. Det kreves tilgang til egen matematikkpraksis i skolen.

Kursmateriell

Oppgis ved undervisningsstart og i løpet av semestret.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6210 4.0 VÅR 2018
SKOLE6220 4.0 VÅR 2018
SKOLE6230 4.0 VÅR 2018
SKOLE6931 5.0 HØST 2018
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Matematikkdidaktikk
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for matematiske fag

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Individuell oppgave 100/100

Innlevering
22.12.2023


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU