Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Festo Kayima

Festo Kayima

Førsteamanuensis i kjemididaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

festo.kayima@ntnu.no
73559695 96872197 Lysholmbygget, BR.4.082, Kalvskinnet, Sverres gate 12
ResearchGate Google Scholar
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Fagområde

Kjemididaktikk

Prosjekter 

  • Developing chemistry teacher-trainees’ professional and classroom knowledge through reflective practice
  • Scientific literacy for science teacher-trainees
  • Developing and supporting teacher-trainees graduate attributes and key skills
  • STEMkey (2020-2023)-Eramus+ project: https://www.ntnu.edu/ilu/stem

Forskningsgrupper

  • Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning
  • ScienceHumanities

Undervisning 

  • Fagdidaktikk kjemi (PPU4224/4626)
  • DID3503 - Naturfag i skolen -https://www.ntnu.no/studier/emner/DID3503#tab=omEmnet
  • MGLU4211 - Naturfag som skolefag - https://www.ntnu.no/studier/emner/MGLU4211#tab=omEmnet

Veiledning

  • Kristine Fjelldal Sunde: "Teachers’ Use of Questions during Laboratory Experiments"

Kompetanseord

  • Kjemididaktikk
  • Realfagsdidaktikk

Forskning

  • ScienceHumanities

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Kayima, Festo. (2022) Teaching Graduate Attributes along with subject content: Perspectives from Science Teacher Educators. Nordic Studies in Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mkimbili, Selina Thomas; Kayima, Festo. (2022) Preparing secondary school science teachers for learner-centered teaching in Tanzania’s Teacher Training Colleges: Educators’ perceived challenges and perspectives. African Journal of Teacher Education (AJOTE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo. (2022) The Role of Reflective Practice in Mediating Development of Pre-Service Science Teachers’ Professional and Classroom Knowledge. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Fjelldal Sunde, Kristine; Lykknes, Annette; Kayima, Festo. (2020) Læreres bruk av spørsmål under laboratorieforsøk. En undersøkelse av fire læreres praksis og refleksjoner i kjemi 1 og kjemi 2. NTNU
    Mastergradsoppgave

2019

  • Kayima, Festo; Mkimbili, Selina Thomas. (2019) How Do Chemistry Teachers Deal with Students' Incorrect/Undesired Responses to Oral Classroom Questions? Exploring Effective Feedback Practices. Research in Science Education
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Kayima, Festo; Jakobsen, Arne. (2018) Exploring the situational adequacy of teacher questions in science classrooms. Research in Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo; Stadler, Matthias Gregor; Fooladi, Erik Cyrus. (2018) Exploring chemistry teachers' perspectives on questioning and providing a new way of analyzing teacher questions in science classrooms. Universitetet i Bergen Universitetet i Bergen
    Doktorgradsavhandling

2016

  • Kayima, Festo. (2016) Question classification taxonomies as guides to formulating questions for use in chemistry classrooms. European Journal of Science and Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Kayima, Festo. (2022) Teaching Graduate Attributes along with subject content: Perspectives from Science Teacher Educators. Nordic Studies in Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mkimbili, Selina Thomas; Kayima, Festo. (2022) Preparing secondary school science teachers for learner-centered teaching in Tanzania’s Teacher Training Colleges: Educators’ perceived challenges and perspectives. African Journal of Teacher Education (AJOTE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo. (2022) The Role of Reflective Practice in Mediating Development of Pre-Service Science Teachers’ Professional and Classroom Knowledge. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo; Mkimbili, Selina Thomas. (2019) How Do Chemistry Teachers Deal with Students' Incorrect/Undesired Responses to Oral Classroom Questions? Exploring Effective Feedback Practices. Research in Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo; Jakobsen, Arne. (2018) Exploring the situational adequacy of teacher questions in science classrooms. Research in Science Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kayima, Festo. (2016) Question classification taxonomies as guides to formulating questions for use in chemistry classrooms. European Journal of Science and Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Fjelldal Sunde, Kristine; Lykknes, Annette; Kayima, Festo. (2020) Læreres bruk av spørsmål under laboratorieforsøk. En undersøkelse av fire læreres praksis og refleksjoner i kjemi 1 og kjemi 2. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Kayima, Festo; Stadler, Matthias Gregor; Fooladi, Erik Cyrus. (2018) Exploring chemistry teachers' perspectives on questioning and providing a new way of analyzing teacher questions in science classrooms. Universitetet i Bergen Universitetet i Bergen
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PPU4224 - Fagdidaktikk kjemi - heltid
  • DID3503 - Naturfaget i skolen

Formidling

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Lykknes, Annette; Eikeseth, Unni; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Kayima, Festo. (2023) “Teaching the periodic system”, part of workshop on a key competence approach to teaching standard topics in STEM. International Centre for STEM Education Educating the Educators IV: STEM & Open Schooling for Sustainability Education , Leiden 2023-05-11 - 2023-05-12

2022

  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2022) A New Teaching Approach to the Periodic System. University of NIcosia Digital Competences in STEM Education , Nicosia 2022-12-02 - 2022-12-02

2021

  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2021) A New Teaching Approach to The Periodic System/. Charles University Project-based and other activating strategies and issues of science education , Praha 2021-11-04 - 2021-11-05
  • Poster
    Eikeseth, Unni; Lykknes, Annette; Eggen, Per-Odd; Kayima, Festo; Persson, Rolf Jonas. (2021) A New Teaching Approach to The Periodic System. Charles University and Obchodní akademie, Trutnov Fair of Chemistry Teacher‘s Ideas 2021 , Trutnov 2021-10-01 - 2021-10-02

2019

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kayima, Festo. (2019) Developing Science-teacher trainees' Graduate Attributes Alongside Subject CK and PCK: Views from Science-teacher Educators. ESERA The 13th European Science Education Research Association (ESERA) Conference , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kayima, Festo; Mkimbili, Selina. (2019) Dealing with Students' Undesired Responses to teachers' Oral Questions in Chemistry Classrooms: Exploring Effective Feedback Practices. Pixel International Conferences International Conference: New Perspectives in Science Education , Florence 2019-03-21 - 2019-03-22

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Stadler, Matthias Gregor; Kayima, Festo. (2017) Why many chemistry teachers find it difficult to ask good questions. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education , Trondheim 2017-06-07 - 2017-06-09

2014

  • Faglig foredrag
    Kayima, Festo. (2014) Chemistry Teachers' Knowledge and Perceptions about Classroom Oral Questioning. EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION Lecture , Porto 2014-09-01 - 2014-09-05
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn