Eli Langørgen
Om
Utdanning
2013 -2017: PhD utdanning ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap ved NTNU. Tema for PhD-prosjekt: Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. Hovedveileder: Førsteamanuensis Eva Magnus, NTNU. Internasjonalt forskningsnettverk: http://inclusive_campus.osot.ubc.ca/team/
2006-2011: Mastergrad i Funksjonshemming og samfunn ved NTNU. Masteroppgave om brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade.
1985-1987: Ergoterapihøgskolen i Trondheim.
Arbeidserfaring
2013 -2017: PhD-stipendiat ved Program for ergoterapeututdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
1997-2013: Ansatt ved St. Olavs Hospital, avdeling for ervervet hjerneskade, Fysmed Lian (tidligere Munkvoll Rehabiliteringssenter). Har deltatt i forsknings- og utviklingsarbeid vedrørende Constraint-Induced Movement Therapy ved avdelingen.
I 2008 godkjent av Norsk Ergoterapeutforbund som ergoterapispesialist i somatisk helse.
Fra 1988 til 1997: Arbeid som ergoterapeut innen kommunehelsetjeneste, institusjonsbasert fysikalsk medisinsk rehabilitering, i psykiatrisk sykehusavdeling.
Publikasjoner
2024
-
Nielsen, Brita Fladvad;
Pedersen, Heidi;
Eidhamar, Helga;
Fernandez, Daniela;
Ness, Ottar;
Rishi, Gunika.
(2024)
Tjenester for Alle 2 Universitetet for Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn.
NTNU
Rapport
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Nolan, Clodagh;
Leithaug, Ann-Elén.
(2024)
Processes Empowering Disabled Students in the Co-Production of Inclusive Higher Education.
Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Stock, Roland;
Gaarden, Andreas Parviz;
Langørgen, Eli.
(2023)
The potential of wearable technology to support stroke survivors’ motivation for home exercise–Focus group discussions with stroke survivors and physiotherapists.
Physiotherapy Theory and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Leithaug, Ann-Elén;
Horghagen, Sissel.
(2023)
Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Myhr, Daniel;
Andersen, Jenny Marie Ragnhild.
(2023)
Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future.
Disability & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2023)
Et inkluderende universitet?.
Adresseavisen
Kronikk
2020
-
Langørgen, Eli;
Magnus, Eva.
(2020)
'I have something to contribute to working life' - students with disabilities showcasing employability while on practical placement.
Journal of Education and Work
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli.
(2020)
Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?.
Ergoterapeuten
Fagartikkel
2019
-
Langørgen, Eli.
(2019)
Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. En kvalitativ studie.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2018
-
Langørgen, Eli;
Magnus, Eva.
(2018)
'We are just ordinary people working hard to reach our goals!' Disabled students' participation in Norwegian higher education.
Disability & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli;
Kermit, Patrick Stefan;
Magnus, Eva.
(2018)
Gatekeeping in professional higher education in Norway:ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli.
(2018)
Do we practice what we preach? Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger møter ambivalente dørvakter.
Ergoterapeuten
Populærvitenskapelig artikkel
2016
-
Horghagen, Sissel;
Langørgen, Eli.
(2016)
Studenter med funksjonsnedsettelse bør fullføre høyere utdanning.
Ergoterapeuten
Intervju tidsskrift
2015
-
Stock, Roland;
Thrane, Gyrd;
Askim, Torunn;
Karlsen, Gunn Marte;
Langørgen, Eli;
Erichsen, Anne Spendrup.
(2015)
Norwegian constraint-induced therapy multisite trial: Adherence to treatment protocol applied early after stroke.
Journal of Rehabilitation Medicine
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Langørgen, Eli.
(2014)
Dere skal ikke lage avtaler om meg, men med meg! Om erfaringer fra brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade.
Ergoterapeuten
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Nolan, Clodagh;
Leithaug, Ann-Elén.
(2024)
Processes Empowering Disabled Students in the Co-Production of Inclusive Higher Education.
Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Stock, Roland;
Gaarden, Andreas Parviz;
Langørgen, Eli.
(2023)
The potential of wearable technology to support stroke survivors’ motivation for home exercise–Focus group discussions with stroke survivors and physiotherapists.
Physiotherapy Theory and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Leithaug, Ann-Elén;
Horghagen, Sissel.
(2023)
Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bjørnerås, Anita Blakstad;
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth;
Kvam, Lisbeth;
Myhr, Daniel;
Andersen, Jenny Marie Ragnhild.
(2023)
Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future.
Disability & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2023)
Et inkluderende universitet?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Langørgen, Eli;
Magnus, Eva.
(2020)
'I have something to contribute to working life' - students with disabilities showcasing employability while on practical placement.
Journal of Education and Work
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli.
(2020)
Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?.
Ergoterapeuten
Fagartikkel
-
Langørgen, Eli;
Magnus, Eva.
(2018)
'We are just ordinary people working hard to reach our goals!' Disabled students' participation in Norwegian higher education.
Disability & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli;
Kermit, Patrick Stefan;
Magnus, Eva.
(2018)
Gatekeeping in professional higher education in Norway:ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli.
(2018)
Do we practice what we preach? Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger møter ambivalente dørvakter.
Ergoterapeuten
Populærvitenskapelig artikkel
-
Horghagen, Sissel;
Langørgen, Eli.
(2016)
Studenter med funksjonsnedsettelse bør fullføre høyere utdanning.
Ergoterapeuten
Intervju tidsskrift
-
Stock, Roland;
Thrane, Gyrd;
Askim, Torunn;
Karlsen, Gunn Marte;
Langørgen, Eli;
Erichsen, Anne Spendrup.
(2015)
Norwegian constraint-induced therapy multisite trial: Adherence to treatment protocol applied early after stroke.
Journal of Rehabilitation Medicine
Vitenskapelig artikkel
-
Langørgen, Eli.
(2014)
Dere skal ikke lage avtaler om meg, men med meg! Om erfaringer fra brukermedvirkning i rehabilitering etter ervervet hjerneskade.
Ergoterapeuten
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Nielsen, Brita Fladvad;
Pedersen, Heidi;
Eidhamar, Helga;
Fernandez, Daniela;
Ness, Ottar;
Rishi, Gunika.
(2024)
Tjenester for Alle 2 Universitetet for Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn.
NTNU
Rapport
-
Langørgen, Eli.
(2019)
Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. En kvalitativ studie.
NTNU
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2024) Hvem er studentene i høyere utdanning?. NTNU, Institutt for psykisk helse Seminar om inkluderende læringsmiljø , Trondheim 2024-05-08 -
-
Faglig foredragPedersen, Heidi; Liaaen, Janne Marita ; Benden, Nina Margrethe Lilo Fagertun; Langørgen, Eli. (2024) Universelt læringsmiljø fra et studentperspektiv. NTNU Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
2023
-
Vitenskapelig foredragBjørnerås, Anita Blakstad; Myhr, Daniel; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Andersen, Jenny Marie Ragnhild. (2023) Student ambassadors with disabilities strengthen participation and inclusion in higher education . Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
-
Vitenskapelig foredragHorghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2023) From disability focused to justice focus. Nordic network of disability research Nordic Network of Disabiltiy Research , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
-
Faglig foredragHorghagen, Sissel; Bjørnerås, Anita Blakstad; Ristad, Tone Mari Teigmo; Goodall, Gemma Carol Constance; Langørgen, Eli; Kvam, Lisbeth. (2023) Oj, der kunne jeg ha vært bedre! årvkenhet om diskriminering av mennesker med nedsatt funksjonsevne. Institutt for design, Fakultet for arkitektur og design Tjenester for alle , Trondheim 2023-11-15 - 2023-11-16
-
Vitenskapelig foredragWitsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten; Horghagen, Sissel; Goodall, Gemma Carol Constance; Langørgen, Eli. (2023) Students with disabilities on the path to the world of work - parallel session. NNDR NNDR 2023 , Reykjavik 2023-05-09 - 2023-05-11
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli. (2023) The story about fourteen students and their gatekeepers. Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli. (2023) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. NTNU Tjenester for alle - konferanse om universell utforming , Trondheim 2023-11-15 - 2023-11-16
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2023) Bedre læring for alle! Utprøving og implementering av verktøy for universell utforming i undervisning. Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning Arbeidsseminar i Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning , Tromsø 2023-09-07 - 2023-09-08
2022
-
PosterStock, Roland; Gaarden, Andreas Parviz; Langørgen, Eli. (2022) Stroke survivors' and physiotherapists' opinions and perceptions about the potential of a wearable system designed to facilitate motivation for home exercise . 12 th World Congress for Neurorehabilitation , Wien 2022-12-14 - 2022-12-17
-
Faglig foredragElvrum, Ann-Kristin Gunnes; Rufsvoll, Siri; Rekstad, Siri; Renå, Camilla; Rømmen, Kathrine; Langørgen, Eli. (2022) Tverrfaglig praksisprosjekt – et kinderegg?. Norsk Ergoterapeutforbund Norsk fagkongress i ergoterapi 2022 , Stavanger 2022-09-19 - 2022-09-21
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2022) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. Institutt for sosialt arbeid Workshop om Universell Utforming , Trondheim 2022-02-11 - 2022-02-11
2021
-
Faglig foredragBjørnerås, Anita Blakstad; Leithaug, Ann-Elén; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Langørgen, Eli; Horghagen, Sissel. (2021) Samskapelsen av et Ambassadørprogram . Institutt for design, NTNU Tjenester for alle , Trondheim 2021-09-15 - 2021-09-16
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2021) Blir funksjonshemmede studenter i høyere utdanning diskriminert?. Prosjektgruppa Pathways ved NTNU Workshop i prosjektet Pathways to the world of work for students with disabilities , Digitalt 2021-06-17 - 2021-06-17
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2021) Studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. NAV Trøndelag Kunnskapstimen , Digitalt 2021-03-17 - 2021-03-17
2019
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli. (2019) Praksis i studiet - balansering på stram line. Universell Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2019 , Trondheim 2019-10-29 - 2019-10-30
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2019) Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. NTNU Nasjonale fagråd for ergoterapi-, ortopedi- og fysioterapiutdanninger , Trondheim 2019-11-12 - 2019-11-12
-
Populærvitenskapelig foredragLangørgen, Eli. (2019) Historien om fjorten profesjonsstudenter og deres portvakter. Institutt for medisin og helsevitenskap, MH-fakultetet, NTNU Instituttsamling , Trondheim 2019-12-12 - 2019-12-12
-
IntervjuLangørgen, Eli. (2019) Studentene sliter og systemet svikter. Handikapnytt Handikapnytt [Tidsskrift] 2019-10-18
2018
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli. (2018) Do we practice what we preach? Amvivalence towards students with disabilities, as they struggle to demonstrate their capabilities in the academic and professional world. WFOT (World Federation of Occupational Therapists WFOT Congress 2018 , Cape Town 2018-05-22 - 2018-05-25
2017
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2017) Academic staff and placement supervisors as gatekeepers to professional education for students with disabilities. Nordic Network on Disability Research 14th NNDR Research Conference , Örebro 2017-05-03 - 2017-05-05
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Kermit, Patrick Stefan; Magnus, Eva. (2017) Ergoterapeuter og andre portvakter til høyere utdanning for studenter med funksjonsnedsettelse. Ergoterapeutene Norsk fagkongress i ergoterapi , Trondheim 2017-11-06 - 2017-11-08
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2017) "Jeg vet at jeg har noe å bidra med i arbeidslivet". Tilretteleggingsutfordringer og muligheter i praksis for studenter med funksjonsnedsettelse i profesjonsutdanninger. Universell Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2017 , Trondheim 2017-10-17 - 2017-10-18
2016
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Magnus, Eva. (2016) Students with impairments - are they disabled in higher education? Experiences shared from a Norwegian context of professional courses. The Dicipline of Occupational Therapy and Disability Service Symposium: Empowering Young Adults with Disabilities , Trinity College, Dublin 2016-06-20 - 2016-06-21
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Magnus, Eva. (2016) The field work experiences of students with disabilities in professional courses in Norway . Discipline of Occupational Therapy, NUI, Ireland 2016 - COTEC-ENOTHE Congress, June 15-19 , Galway 2016-06-15 - 2016-06-19
-
PosterMagnus, Eva; Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli. (2016) Disability: Pathways through education to work. NTNU Fusjonsseminar for fakultet for medisin og helsevitenskap , Trondheim 2016-11-10 - 2016-11-11
2015
-
Faglig foredragEerola, Malin; Horghagen, Sissel; Langørgen, Eli; Magnus, Eva. (2015) Studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning. HiST Røros-seminaret. Fakultet for helse- og sosialvitenskap. , Røros 2015-11-26 - 2015-11-27
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Magnus, Eva. (2015) "I know i will have much to offer in working life!" Students With disabilities building professional images. Nordic Network on Disability Research NNDR 13th conference , Bergen 2015-05-06 - 2015-05-08
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2015) Studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning. Hvordan har situasjonen endret seg?. Høgskolen i Sør-Trøndelag Avslutningskonferanse i satsingsområdet "Aktivitet og Deltakelse" , Trondheim 2015-11-18 - 2015-11-18
2014
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Magnus, Eva. (2014) Students with impairments - are they disabled in higher education?. Karolinska Institutet, Universell and the LINK network Building bridges - between yesterday and tomorrow , Stockholm 2014-05-13 - 2014-05-15
-
Faglig foredragLangørgen, Eli. (2014) "Gjør døren høy, gjør porten vid". PhD-prosjekt om studenter med nedsatt funksjonsevne i profesjonsutdanninger. Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen ved HIST , Trondheim 2014-11-11 - 2014-11-11
-
Vitenskapelig foredragLangørgen, Eli; Magnus, Eva. (2014) Studenter med nedsatt funksjonsevne i profesjonsutdanninger. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming NNFF forskningskonferanse , Lillehammer 2014-05-05 - 2015-05-06