Psykososialt arbeid med barn og unge - Videreutdanning
Psykososialt arbeid med barn og unge
Hvordan kan vi fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelses-faktorer? - Og hvordan kan man styrke tverrfaglig- og etatlig samarbeid om psykososiale belastninger i barnevern, barnehage, skole, hjem og nærmiljø?
I denne videreutdanningen på 2 år jobber man med et utviklingsprosjekt i relasjon til eget arbeid. Studiet tilbys på oppdrag fra Helsedirektoratet og er et ledd i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse. Det er i tillegg mulig for arbeidsgiver å søke Fylkesmannen om støtte for studenter på dette studiet.
Studiet går på deltid over 2 år og består av 4 emner.
Hvert halvår har du 3 samlinger á 1 ukes varighet. Du bør altså avklare med arbeidsgiver at du kan være borte ca 3 uker hvert semester.
Studentenes samlede arbeidsinnsats er fordelt på en rekke aktiviteter som f.eks. forelesninger, veiledning, oppgaveskriving, gruppeaktiviteter, egenstudier og eksamen.
Studiet er gratis og finansieres av Helsedirektoratet - som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse.
Man må imidlertid betale semesteravgift (p.t 580,- pr halvår) til Studentsamskipnaden, samt pensumlitteratur.
Kommunalt kompetanse- og innovasjonstilskudd
For dette studiet er det også mulig for kommunale- og fylkeskommunale arbeidsgivere å søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Fylkesmannen lokalt. Tilskuddsordningen skal stimulere til lokal kompetanseheving i helse- og omsorgssektoren og kan bidra med støtte for f.eks. reise og opphold for de ansatte som studerer.
Representant fra Fylkeskommunen vil være tilstede ved studiestart og orientere om støtteordninger og regelverk.
Link til Fylkesmannen i Trøndelags informasjonsside (for søkere fra Trøndelag)
Link til Helsedirektoratets informasjonsside om tilskuddsordningen (for søkere fra resten av landet)
Målsetning for ordningen
Hovedmål
Målet er å styrke kommunenes evne og mulighet til å utvikle bærekraftige og gode helse- og omsorgstjenester, og å gi en tydelig prioritet til noen av de viktigste framtidsutfordringene kommunene står overfor på helse- og omsorgsfeltet.
Tiltaket bidrar også til oppfyllelse av delmål 3.4 i FNs bærekraftmål. Midlene skal bidra til at kommunene setter i verk kompetansehevende tiltak og nybrotts- og utviklingsarbeid ut fra lokale forutsetninger og behov.
Delmål
- Økt kompetanse for å utvikle god praksis og sikre trygge og gode tjenester tilpasset den enkeltes behov.
- Sterkere brukerinnflytelse og bedre samspill med pårørende, frivillige og lokalsamfunnet.
- Forebygge og utsette behov for kompenserende tjenester og bidra til at brukerne opprettholder eller gjenvinner sin funksjonsevne og selvstendighet.
- Styrket lederkompetanse, fagutvikling, større faglig bredde og tilstrekkelig, kompetent og stabil bemanning.
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i barnevern, helse og sosialfag, medisin, førskolelærer, lærer/pedagogikk, politiarbeid eller psykologi. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende nivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.
Du må være i minimum 50 % arbeid med barn og unge i studieperioden.
Dokumentasjon lastes opp når du søker. Du kan imidlertid gå tilbake og laste opp nye dokumenter helt fram til søknadsfristen går ut. Det er viktig at du laster opp både kopi av vitnemålet ditt og arbeidserfaring (tjenestebevis/attest som beskriver stillingstype, stillingsandel og varighet).
I lenken under kan du få svar på en del praktiske spørsmål som gjerne dukker opp når man vurderer å søke videreutdanning, så som:
- Hvordan vi behandler søknader
- Lånekassen
- Avmelding/angrerett
- Eksamen
https://www.ntnu.no/videre/praktisk
SAMLINGSUKER HØST 2020:
Samling 1 - uke 39 (21-25. september)
Samling 2 - uke 45 (2-6. november)
Samling 3 - uke 48 (23-27. november)
Klassen er samlet én uke av gangen.
Målgruppe
Fagfolk som arbeider med barn og/eller unge. Studiet retter seg i hovedsak mot ansatte i kommuner med helse- og sosialfaglig eller pedagogisk utdanning, og andre med høgskole- eller høyere universitetsutdannelse som har relevante arbeidsoppgaver i møte med barn og unge. Eksempler kan være alt fra barnehage, skole, SFO, barnevern, helsestasjoner, integreringstiltak, politi, NAV, sosialarbeidere, kulturarbeidere osv.
Hvordan søke opptak
Du bør avklare med arbeidsgiver at du får avsatt arbeidstid til utdanningen, og at studiet er i tråd med kommunenes egne behov for kompetanseutvikling. Videre bør en nær overordnet/kollega kunne bistå som veileder underveis. Det er ønskelig, men ikke obligatorisk, at flere studenter søker fra samme eller fra samarbeidende kommuner, og som kan samarbeide om et utviklingsprosjekt.
Les informasjonen som står under opptakskrav før du søker.
Studiets innhold
Barn og unge som av ulike grunner står i fare for å utvikle psykiske problemer eller lidelser skal i tidlig fase av en problemutvikling få hjelp og støtte i lokalsamfunnet. Kommunene er tillagt en viktig rolle i dette arbeidet. Denne videreutdanningen inngår som ett av flere tiltak for å styrke kompetansen i kommunale etater som retter sine tjenester mot barn og unge.
Bevisstgjøring av deltakerne om egen forståelse av barn og barndom og egen rolle i denne sammenheng er et sentralt perspektiv i utdanningen, basert på nasjonale forpliktelser som følger av FNs barnekonvensjon. Samarbeidsformer med barn og unge, relasjonskompetanse og kommunikative ferdigheter vil stå sentralt.
Studiet er tverrfaglig, henvender seg til fagfolk på tvers av etater, og tar utgangspunkt i deltakernes arbeidssted. Deler av studiet på 60 studiepoeng kan inngå i en relevant mastergrad etter søknad.
Studiet består av 4 emner. Eksamen i emnet er lagt til semester merket grått.
Emne- kode |
Emnenavn |
SP |
Høst 2020 |
Vår 2021 |
Høst 2021 |
Vår 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
HVUT8027 | Kompetanse- og tjenesteutvikling | 15 | 2,5 | 2,5 | 5,0 | 5,0 |
HVUT8028 | Psykisk helse hos barn og unge | 20 | 10 | 10 | ||
HVUT8029 | Organisering og samordning av tjenestetilbudene til barn og unge | 10 | 2,5 | 2,5 | 5,0 | |
HVUT8030 | Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer | 15 | 5,0 | 10,0 |
Hva lærer du?
Studiet gir deg kompetanse til å
- fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsesfaktorer gjennom samarbeid og kommunikasjon med unge i alderen 0 til 23 år.
- kartlegge og dempe innflytelsen av psykososiale belastninger i hjem, barnehage, skole og nærmiljø.
Videreutdanningen skal også gi kunnskap om nærmiljøets støttende funksjoner når det gjelder til barn og ungdoms psykiske helse og utvikle ferdigheter knyttet til å styrke barn og unges familie og sosiale nettverk.
- utvidet kunnskap om barn og unges kognitive, sosiale og emosjonelle utvikling
- utvidet kunnskap om grunnleggende vilkår for å fremme barn og ungdoms vekst og læring.
- utvidet kunnskap om hvordan sosiale problemer, rusmisbruk og psykiske lidelser i barn og ungdoms nære omgivelser påvirker dere utvikling.
- utvidet kunnskap om forhold i familienettverk og i lokalsamfunn som kan ha betydning for barn og ungdoms evne til å mestre psykososiale utfordringer.
- kunnskap og ferdigheter til å identifisere psykiske, fysiske og sosiale betingelser knyttet il det enkelte barn eller den enkelte ungdom som fremmer eller hemmer deres psykiske helse.
- kunnskap til å kunne anvende relevant lovverk og forskrifter.
- kunnskap om tjenestetilbudets oppbygging lokalt, samt oversikt over lokale og regionale tiltak overfor barn og unge som har til hensikt å bedre deres psykiske helse.
- kunnskap om de spesialiserte tjenestene innen barne- og ungdomsfeltet.
- evne til faglig og etisk refleksjon over egen praksisutøvelse.
- evne til å formidle kunnskap og ferdigheter.
- kreativitet og mot til å initiere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass.
- evne til flerfaglig samarbeid.
- kunnskap om brukerperspektivet, samt evne til å involvere barn, unge og deres familier i eget endringsarbeid.
- kunnskaper og ferdigheter som gjør en i stand til å evaluere og vurdere iverksatte tiltak.
Studiepoeng: 60
Varighet: 2 år
Undervisningsform:
Deltid, samlingsbasert
Søknadsfrist: 1.juni
Ansvarlig fagmiljø:
Institutt for sosialt arbeid
Faglige kontaktpersoner:
Roar Sundby,Førstelektor
roar.sundby@ntnu.no
Geir Hyrve,Førstelektor
geir.hyrve@ntnu.no
Administrativ kontakt:
Stine Stenhaug
videre@ntnu.no
73 59 53 44
Studieveiledning:
Elisabeth Ramfjord
elisabeth.ramfjord@ntnu.no
73 59 20 81
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.