Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Videreutdanning og deltidsstudier

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Videreutdanning og deltidsstudier Skole og utdanning
  2. Matematikk
  3. Matematikk (DELTA)

Språkvelger

DELTA - Videreutdanning i matematikk for lærere

×
MENY

Matematikk (DELTA)

Videreutdanning, Trondheim

Matematikk (DELTA)


Matematikk (DELTA) - ingress

DELTA består av emner i matematikk og matematikkdidaktikk som til sammen gir solid kompetanse for å kunne undervise matematikk i ungdomsskolen og i videregående skole. Det passer dermed godt for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk.

DELTA gir også et godt grunnlag for videre studier i matematikk og statistikk eller andre studier som krever en solid bakgrunn i matematiske fag.

DELTA er et samlings- og nettbasert studium som består av emner på 7,5 studiepoeng, noe som gjør det lett å tilpasse til og bygge på tidligere utdanning.

Ung fornøyd mann løser matteutfordringer ved ei tavle.
Foto: Mostphotos

Lærere ansatt i skolen kan søke vikar- eller stipendordning

Lærere ansatt i skolen kan søke vikar- eller stipendordning

Dette studietilbudet står ikke i Utdanningsdirektoratets studiekatalog. Lærere ansatt i skolen kan likevel søke om vikar- eller stipendordning gjennom Kompetanse for kvalitet (udir.no). Du må da selv:

  • søke i Udirs søkeportal (udir.no) om å delta i vikar- eller stipendordningen (velg "Annet studietilbud") innen 1. mars 2023.
  • i tillegg søke om studieplass direkte til NTNU innen gjeldende søknadsfrister (se "Hvordan søke opptak" på denne siden).

Søknaden må anbefales av rektor og godkjennes av skoleeier og Udir.

Søkeperioden hos Udir for kommende studieår er 1. februar til 1. mars.

Matematikk (DELTA)

Målgruppe

  1. Studiet gir solid fagkompetanse for å kunne undervise matematikk i ungdomsskolen og i videregående skole, og passer dermed for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk.
  2. Studiet gir også et godt grunnlag for videre studier i matematikk og statistikk eller andre studier som krever en solid bakgrunn i matematiske fag.

Undervisningsform

Nettdiskusjoner, øvinger, oppdrag knyttet til egen praksis og fysiske samlinger i Trondheim. Hvert emne har to eller tre fysiske samlinger, og hver samling har to eller tre dagers varighet. 

Mellom samlingene arbeider faglærere og studenter sammen ved hjelp av en elektronisk læringsplattform. I de fleste emnene tilbys videoforelesninger på nett som et supplement til lærebøkene og andre undervisningsressurser. 

Obligatorisk øvingsopplegg må være fullført for å fremstille seg til eksamen.

Pris

DELTA er gratis, men du må betale semesteravgift, og selv dekke utgifter til pensumlitteratur og utgifter til reise og opphold i forbindelse med samlinger og eksamener.

Matematikk (DELTA) - om studiet

Hvordan søke opptak?

Søk opptak via kursenes nettsider

Søknadsfrist for høstkursene er 1. juni. Søknadsfrist for vårkursene er 1. desember.

Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "Annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.

Opptakskrav

For opptak til de enkelte emnene i programmet gjelder følgende: 

For opptak til emnene MA6101 Grunnkurs i analyse 1, MA6102 Grunnkurs i analyse 2, MA6201 Lineær algebra og geometri, MA6202 Lineær algebra med anvendelser, MA6301 Tallteori, MA6401 Geometri, ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk og ST6201 Statistiske metoder kreves spesiell studiekompetanse med fagene R1 og R2, eller tilsvarende etter nærmere vurdering.  

For opptak til emnet MA6004 Algebra, funksjoner og modellering kreves generell studiekompetanse og matematikkunnskaper minst tilsvarende R1 fra videregående skole.  

For opptak til emnet MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk kreves matematikkunnskaper minst tilsvarende R1 fra videregående skole, samt godkjent lærerutdanning og tilgang til egen matematikkpraksis i skolen. 

For opptak til EDU6002 Matematikkdidaktikk kreves godkjent lærerutdanning og tilgang til egen matematikkpraksis i skolen. I tillegg kreves 15 studiepoeng matematikk fra DELTA-programmet, eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Se hvert enkelt emne sin nettside for informasjon om anbefalte forkunnskaper med tanke på å sette sammen en gjennomførbar rekkefølge i studiet. Se ellers studieplan og anbefalinger på denne nettsiden under "Progresjon" for ytterligere informasjon.


Matematikk (DELTA) - studiets innhold

Studiets innhold

Studiet er bygd opp av enkeltemner på 7,5 studiepoeng.

Studieprogrammet KOMPiS Matematikk DELTA gir solid fagkompetanse for å kunne undervise matematikk i ungdomsskolen og i videregående skole, inkludert programfagene R1/R2 og S1/S2. Studieprogrammet passer dermed godt for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Studiet gir også et godt grunnlag for videre studier i matematikk og statistikk eller andre studier som krever en solid bakgrunn i matematiske fag.

For lærere i ungdomsskolen vil MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk og EDU6002 Matematikkdidaktikk sammen med seks disiplinfaglige emner gi et godt grunnlag for å undervise i matematikk.

For lærere i videregående skole anbefales 60 studiepoeng disiplinfaglige emner og minst ett av emnene MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk og EDU6002 Matematikkdidaktikk i tillegg.

UNG-elever kan ikke ta emnene MA6004, MA6060 eller EDU6002.

Emnene som inngår, med unntak av MA6004, MA6060 og EDU6002, kan inngå i en årsenhet i matematikk og statistikk som igjen kan brukes som del av et bachelorstudium i matematikk eller andre realfag. MA6004 anbefales for deltakere som har vært borte fra matematikk en stund og som har behov for et innføringsemne før de tar mer avanserte emner. De åtte emnene MA6101 Grunnkurs i analyse 1, MA6102 Grunnkurs i analyse 2, MA6201 Lineær algebra og geometri, MA6202 Lineær algebra med anvendelser, MA6301 Tallteori, MA6401 Geometri, ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk og ST6201 Statistiske metoder tilsvarer emner som inngår, eller kan inngå, i bachelorstudiet i matematikk og i lektorutdanning i realfag 8-13. 

Emnene i KOMPiS Matematikk DELTA gis i tett samarbeid med forelesere/fagstab for tilsvarende emner som foreleses på campus, i de tilfellene der parallelle campusemner finnes.   

Forslag til studieprogresjon er beskrevet på denne siden. Dersom man følger anbefalt emnesammensetning vil undervisningen i emnene som gis på samlingene være tilnærmet kollisjonsfrie. Om man velger å følge en annen emnesammensetning enn den som anbefales, må studenten være klar over at det kan stå oppstå kollisjoner.

Du bestemmer selv hvor mange kurs du vil ta hvert semester. Det er også mulig å ta enkeltkurs. Når man setter sammen et studieløp er det viktig å være oppmerksom på at flere av emnene bygger på hverandre eller at det kan være en fordel å ta noen emner i bestemt rekkefølge.

Emnekode Emner Studiepoeng
MA6401 Geometri 7,5
MA6101 Grunnkurs i analyse 1 7,5
MA6102 Grunnkurs i analyse 2 7,5
MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk 7,5
MA6202 Lineær algebra med anvendelser 7,5
MA6201 Lineær algebra og geometri 7,5
EDU6002 Matematikkdidaktikk 7,5
ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk 7,5
ST6201 Statistiske metoder 7,5
MA6301 Tallteori 7,5
MA6004  Algebra, funksjoner og modellering 7,5

Les mer om kursene og se når de tilbys

Generelt læringsutbytte er beskrevet i studieplanen.

Progresjon

Når man setter sammen et studieløp, er det viktig å være oppmerksom på at flere av emnene bygger på hverandre.

  • MA6102 Grunnkurs i analyse 2 bygger på MA6101 Grunnkurs i analyse 1. 
  • Dersom det er lenge siden du har studert matematikk, kan det være lurt å ta MA6004 Algebra, funksjoner og modellering før MA6101 Grunnkurs i analyse 1.
  • MA6202 Lineær algebra med anvendelser bygger på MA6201 Lineær algebra og geometri.
  • ST6201 Statistiske metoder bygger på ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk.
  • Det anbefales å ta ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk etter eller samtidig med MA6101 Grunnkurs i analyse 1.
  • Det anbefales å ta MA6401 Geometri etter MA6301 Tallteori og etter MA6201 Lineær algebra og geometri.
  • Det anbefales å ta MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk etter eller samtidig med MA6101 Grunnkurs i analyse 1, evt. etter eller samtidig med MA6004 Algebra, funksjoner og modellering.
  • Det anbefales å ta flest mulig av matematikkemnene, og helst også MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk, før EDU6002 Matematikkdidaktikk.

Hvis du har bestått eksamen i matematiske emner fra før, kan du søke om å få disse innpasset i DELTA-studiet. Vi anbefaler å søke om innpassing hvis man har emner i matematikk fra tidligere, ettersom dette gjør det enklere for oss å foreta faglige anbefalinger når det gjelder valg av emner og emnekombinasjoner. Kontaktperson når det gjelder søknad om innpassing eller spørsmål om overlapp er Anniken Skotvoll ved IE-fakultetet.

Undervisningskompetanse

For lærere i ungdomsskolen vil MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk og EDU6002 Matematikkdidaktikk sammen med seks disiplinfaglige emner gi et godt grunnlag for å undervise i matematikk.

For lærere i videregående skole anbefales 60 studiepoeng disiplinfaglige emner og MA6060 Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk og/eller EDU6002 Matematikkdidaktikk i tillegg.

Studiestart om høsten vil gi en naturlig progresjon.

Planen nedenfor er et eksempel på hvordan man kan bygge opp til 60 studiepoeng matematikk og statistikk på to år:

 
1. semester (høst)
  • MA6101 Grunnkurs i analyse 1
  • MA6301 Tallteori
2. semester (vår)
  • MA6102 Grunnkurs i analyse 2
  • ST6101 Sannsynlighetsregning og statistikk
3. semester (høst)
  • MA6201 Lineær algebra og geometri
  • ST6201 Statistiske metoder
4. semester (vår)
  • MA6202 Lineær algebra med anvendelser
  • MA6401 Geometri

Matematikk (DELTA) - utstyr og eksamen

Eksamen

Skriftlige eksamener avholdes i Trondheim. Se den enkelte kursnettside for mer informasjon om eksamensformer. Det vil ikke tilbys lokal eksamen.

 

Kontakt

Kontakt

Administrativ kontaktperson:
Linda Bjørgan
E-post: videre@ntnu.no
Telefon: 73 59 14 33

Faglig kontaktperson:
Professor Frode Rønning

Studieplan Matematikk Delta

Studieplan for DELTA Matematikk 2023/2024

Studieplan for DELTA Matematikk 2022/2023

Hold deg oppdatert!

Hold deg oppdatert!

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev

 

Blogg: Gjør heltallene levende

Portrett av foreleser på Tallteori, Øystein Skartsæterhagen.

Gjør heltallene levende

Øystein Skartsæterhagen foreleser på kurset Tallteori i Matematikk DELTA

Krysspublisert! Praktisk informasjon

Les om betingelser for videreutdanning og praktisk informasjon knyttet til søknad og opptak, eksamen og livet som videreutdanningsstudent.

NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn