Hva lærer jeg

Georessurser og geoteknologi - master

Hva lærer du?

Studenter jobber med en oppgave i slamlaboratoriet. I slamlaboratoriet kan du for eksempel teste egenskapene til borevæske og reservoarfluider. Foto: Geir Mogen/NTNU.
Studenter jobber med en oppgave i slamlaboratoriet. I slamlaboratoriet kan du for eksempel teste egenskapene til borevæske og reservoarfluider. Foto: Geir Mogen/NTNU.

For å sikre verden nok energi er vi avhengige av olje- og gassproduksjon, i mange tiår fram i tid. Og olje og gass er, i likhet med mineraler, helt nødvendige råstoffer i fremstilling av en lang rekke produkter, teknologier og utstyr for det grønne skiftet. Petroleumsvirksomheten står for en stor del av verdiskapningen i Norge, og vil gjøre det i mange år fremover.

Sivilingeniørstudiet i georessurser og geoteknologi kombinerer ingeniørfag med geofag. Du spesialiserer deg innen mineralutvinning eller produksjon av olje og gass, og kan velge mellom fire studieretninger:

  • Anvendt geofysikk
  • Ressursgeologi
  • Mineralproduksjon
  • Petroleums- og reservoarteknologi
 

 

Digitale verktøy som brukes i arbeidslivet

Gjennom studiet får du lære digitale verktøy som brukes til å kartlegge undergrunnen og gjennomføre målinger, analyser og tolkninger i arbeidslivet. Dette er kunnskap vi trenger for å forstå prosesser i berggrunnen og løsmasser på land og under havbunnen.

Du lærer ulike programmeringsspråk som Python, samt digitale verktøy som 3D-modellering og verktøy for analyse og kartframstilling som ArcGIS.

Du kan være med å finne nye og bedre løsninger

Som sivilingeniør i georessurser og geoteknologi kan du være med å sette standarden for etisk, rettferdig og mer miljøvennlig utvinning av geologiske ressurser nasjonalt og globalt.

Vi beveger oss mot et energiskifte og et nullutslippssamfunn. Med kunnskapen du får på studiet kan du være med å utvikle og ta i bruk lavkarbonløsninger som karbonfangst- og lagring, hydrogenproduksjon og flytende havvind.

For at petroleumsbransjen og gruveindustrien skal kunne realisere det grønne skiftet trenger vi ingeniører som bidrar til å finne nye og bedre løsninger.

Du kan være med å påvirke og endre industrien fra innsiden

Visste du at mineraler, olje og gass er en forutsetning for det grønne skiftet? Du kan være med å forme, forbedre og finne nye løsninger på utfordringen med klimagassutslipp og naturinngrep i forbindelse med utvinning av mineraler og produksjon og bruk av olje og gass.
 

FNs bærekraftsmål

     

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Kort om studieprogrammet

Georessurser og geoteknologi er vitenskapene om hvordan vi finner og utvinner georessurser som mineraler og olje og gass på best miljømessig, teknisk og økonomisk vis sett i et livsløpsperspektiv.

Leting etter, karakterisering, modellering og senere overvåkning av georessurser bygger på bred og dyp kunnskap om geovitenskapene geofysikk og geologi. I studieprogrammet kan du derfor velge studieretninger for Anvendt geofysikk eller Ressursgeologi. Studieretningene gir utdanninger som er relevante for både mineral- og petroleumsindustrien. Geovitenskapen er dessuten en nødvendig bidragsyter til kunnskap og metoder for styrket samfunnssikkerhet ved bl.a. å påvise og senere overvåke områder som kan være utsatt for ras og andre geofarer.

Kunnskap om utvinning av georessurser som petroleum og mineraler er ingeniørfaglige disipliner som har sine respektive studieretninger i studieprogrammet. Petroleumsvirksomheten står for en stor del av verdiskapningen i Norge, og det vil den gjøre i mange år fremover. Olje og gass vil være viktige energibærere mange tiår fram i tid. Og olje og gass er, i likhet med mineraler, helt nødvendige som råstoffer i fremstilling av en lang rekke produkter - inklusive teknologier og deler til utstyr for det grønne skiftet. I studieretningen for Petroleums- og reservoarteknologi lærer du om hvordan petroleum kan utvinnes på mest mulig skånsom, forsvarlig og sikker måte og hvordan reservoarene senere kan nyttes til lagring av blant annet hydrogen og CO2.

Mineralindustrien i Norge, så vel som globalt, står nå overfor en meget sterkt økende etterspørsel etter alt fra sjeldne jordarter til metaller som f.eks. kobber, nikkel, titan og jern. Mineraler inngår i produkter i alt fra maling til batterier i mobiltelefoner og biler. Uten økt tilgang på mineraler vil det grønne skiftet ikke kunne gjennomføres. I studieretningen Mineralproduksjon lærer du hvordan du skal planlegge forsvarlig og drive ansvarlig og bærekraftig produksjon og foredling av mineralressurser. Dette kan være fra primærkilder som malm både på land og fra havbunnen eller fra sekundærkilder som forbrukerelektronikk og avgangsdeponier (dvs. rester etter tidligere tiders mineralutvinning).

Studieretningene i programmet legger følgende overordnede prinsipper for bærekraft til grunn for utdanningen og hvor, helse, miljø og sikkerhet (HMS), ansvarlig ressursforvaltning og forsvarlig -utnyttelse er sentralt:

• Forstå, analysere og vurdere betydningen av bærekraft i en samfunns-, næringslivs- og geovitenskapelig kontekst ved leting etter og utvinning av petroleum og mineraler

• Forstå, analysere og vurdere hvordan teknologiske og naturlige løsninger påvirker bærekraft sosialt, økonomisk og miljømessig i et livsløpsperspektiv

• Utforske, videreutvikle og bruke eksisterende teknologiske og naturlige metoder på en skånsom og bærekraftig måte og til nye bærekraftige anvendelser

• Forstå og gjennomføre robuste og anerkjente prinsipper for HMS i industrielle aktiviteter

• Tenke innovativt, kreativt samt kritisk i søking etter bedre løsninger i et helhetsperspektiv

• Kommunisere kunnskap om skånsom leting, utvinning og bruk av georessurser med publikum, næringsliv og beslutningstakere


Prinsippene for bærekraft blir konkretisert integrert i undervisningen i emnene i programmet. Bærekraftkompetanse bygges opp gjennom studiet fra grunnleggende Ex. phil., Teknologiledelse og gjennom emnene i studiet og den valgte studieretningen for å gi helhetlige og integrerte bærekraftkompetanser, jfr. «Fremtidens teknologistudier» (FTS).