Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning

Masterprogram 2-årig, Trondheim

Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning

– Læringsutbytte

En student som har fullført programmet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om relevante spørsmål innen fag- eller yrkesdidaktikk
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor det relevante fagområdet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til fagstoff og informasjonskilder på det relevante fagområdet
  • kan planlegge, gjennomføre og formidle et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god vitenskapelig og forskningsetisk praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til nytenkning og utvikling på sitt fagområde innenfor skole- og utdanningsfeltet.

Spesielt for studieretningen lærerprofesjon, veiledning og skoleutvikling

Kunnskap 

Kandidaten har kunnskap om 

  • samfunnsmessige forutsetninger for livet omkring skolen
  • allmenn pedagogikk, didaktikk, læring og sosialisering
  • lærerens profesjonelle yrkesutøvelse, dens grunnlag og historiske utvikling
  • vitenskapsteori og vitenskapelig forskning
  • utviklingsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten kan 

  • tilegne seg, bearbeide og presentere forskningsbaserte og teoretiske tekster 
  • planlegge, gjennomføre, analysere og formidle egen forskning 
  • analysere pedagogisk virksomhet og se muligheter for endring og utvikling 
  • veilede kolleger i utviklingsarbeid 

Generell kompetanse

Kandidaten har generell kompetanse i

  • forskning
  • forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) 
  • hvordan kollegabasert veiledning bidrar til utvikling av læreres profesjonelle kompetanse
  • pedagogisk utviklingsarbeid som kan sikre autonomi i yrkesutøvelsen