Hva lærer du? - Folkehelse - master
Hva lærer du?

Vannkvalitet og vaksine, gulrot og gangvei, natur og nærhet – hva gir god folkehelse?
Master i folkehelse er studiet av hvordan vi kan fremme befolkningens helse, trivsel, gode og sosiale forhold og bidra til å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse.
Forebygging og helsefremming er de to hovedingrediensene i master i folkehelse ved NTNU.
Livsløpsperspektiv
Livsløpsperspektivet er en rød tråd gjennom hele studiet. Vi ser på folkehelse og folkehelsearbeid i ulike livsfaser, og i overgangen mellom disse. Vi har fordypningsemner innen:
- Barn/unge
- Arbeidsliv
- Aldring
Tverrfaglig tilnærming
På master i folkehelse ved NTNU i Trondheim underviser fagpersoner med bakgrunn fra blant annet helsevitenskap, epidemiologi, medisin/samfunnsmedisin og andre helsefag, sosiologi og samfunnsvitenskap, samfunns- og helseøkonomi, psykologi og geografi. Alle emner belyses fra flere perspektiver.
Lokalt og globalt
Folkehelsearbeid foregår på mange ulike nivåer - lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. På master i folkehelse er den norske kommunen en viktig aktør.
Vi samarbeider med NTNUs master i global helse både om undervisning og aktiviteter for studentene.
Solid fundament
Moderne folkehelsearbeid trenger kritiske og kunnskapsrike fagpersoner.
Metodeemnene sikrer solid vitenskapelig kompetanse. Her får du både erfaring i å finne og lese vitenskapelige artikler, tolke forskningsfunn og i å selv benytte kvalitativ eller kvantitativ forskningsmetode.
I emnet Systematisk folkehelsearbeid – fra teori til praksis får du trening i å løse aktuelle folkehelseutfordringer med moderne kunnskapsbaserte tilnærminger og tett på praksisfeltet.
Vi tror alle disse ingrediensene er viktige for å gi deg et godt grunnlag for å kunne være med å løse både dagens og morgendagens utfordringer på folkehelsefeltet.
Gode forsknings- og fagmiljø
Master i folkehelse tilbys av Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved NTNU.
Noe for deg?
Master i folkehelse ved NTNU egner seg for alle som ønsker har lyst til å jobbe med folkehelse, inkludert
- deg som vil gjøre en forskjell, og som vil bidra til å fremme folkehelsearbeidet på ulike nivå i samfunnet
- deg som er interessert i forebygging og helsefremming
- deg som er ny i fagfeltet
- deg som allerede jobber innenfor området og som trenger mer og oppdatert kunnskap og metodikk for systematisk, målrettet arbeid
- deg som ønsker å komme i kontakt med gode forskningsmiljøer, forske og gå videre til en ph.d.
Instituttets visjon er «Bedre folkehelse». Som student vil du ta del i et fagmiljø som har lang erfaring i forskning og undervisning på forebygging og helsefremming samt ulike forskningsmetoder. Gjennom masteroppgaven og arbeidet med en valgt problemstilling vil du få mulighet til å knytte deg til et forskningsmiljø. NTNU har mange gode og velrenommerte forsknings- og fagmiljø, så mulighetene er mange og varierte.
Våre studenter har variert utdanningsbakgrunn, f.eks. audiologi, bibliotekfag, ergoterapi, ernæring, folkehelse, fysioterapi, helsesykepleie, helsevitenskap, lærerutdanning, sykepleie, vernepleie og økonomi. Om lag halvparten av studentene tar studiet på deltid.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- bred kunnskap om helsetilstand og helseutfordringer i befolkningen og forhold som påvirker individuell helse og befolkningens helse over hele livsløpet, inkludert sosial ulikhet og helse
- inngående kunnskap om teorier og perspektiver på folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid sett fra et komplementært perspektiv
- inngående kunnskap om velferdsstatens oppbygging og samspillet mellom velferdsstatens grunnpilarer, samt oversikt over de til enhver tid rådende nasjonale og internasjonale lov- og regelverk, premisser og føringer innen folkehelsefeltet
- kunnskap om folkehelsevitenskapens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- forståelse for og innsikt i etiske perspektiver av betydning for folkehelsearbeid og forskning innen folkehelsefeltet
- kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskap om relevante metoder for kritisk og systematisk å vurdere og analysere problemstillinger i folkehelse
Ferdigheter
- innhente relevant informasjon om helsetilstanden i befolkningen, og fortolke dette i et bredt folkehelseperspektiv ved bruk av relevante teorier og modeller
- innhente og vurdere pålitelighet av kunnskap om folkehelsetiltak, vurdere relevans og gjennomførbarhet av slike tiltak for en bestemt gruppe eller befolkning samt løfte frem nye problemstillinger innen folkehelsefeltet
- mestre langsiktig og helhetlig planlegging med bruk av ulike arbeidsmetoder inkludert deltakelse og samhandling
- drøfte etiske dilemmaer i folkehelsearbeidet på individ, gruppe og samfunnsnivå
- bruke relevante metoder og analyser for forskning og evaluering, herunder å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende fag-, yrkes-, og forskningsetiske retningslinjer samt formidle og vurdere resultater fra dette kritisk og i lys av eksisterende kunnskap
Generell kompetanse
- på en systematisk måte vurdere behov for helsefremmende og forebyggende tiltak på ulike nivå og bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av slike tiltak
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, i tillegg til å bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i folkehelsearbeidet
- kommunisere om faglige problemstillinger av betydning for folkehelsearbeidet med spesialister, beslutningstakere og til allmennheten og bidra til å styrke den kunnskapsbaserte tilnærmingen til faget