Masterutstilling

Alle avgangskull ved master i arkitektur viser frem sine arbeider på en åpen utstilling.

Se poster for utstillingen av avgangskullet 2024.

Poster for masterstudentenes utstilling våren 2024. 

 

Hva lærer jeg

Arkitektur - master (2-årig)

Hva lærer du?

1:1 bygging i tre.

Ved arkitektutdanningen ønsker vi å gi deg praktisk erfaring så du kan bygge opp et fortrolig, direkte og personlig forhold til faget.

Vi regner med at du har skaffet deg grunnleggende ferdigheter gjennom en treårig bachelorgrad i arkitektur. Gjennom det toårige masterprogrammet bygger du videre på bachelorgraden din.

I de første tre semestrene  får du muligheten til å  fordype deg i spesielle tema. Nå kan du enten velge en bred sammensetning av emner, eller du kan spesialisere deg ved å ta emner innen ett avgrenset fagfelt. Du har på den måten mulighet til å skape din egen unike arkitektfaglige kompetanse.

Siste semester i studiet er viet masteroppgaven i arkitektur. Her har du et helt semester der du jobber selvstendig og konsentrert med et tema. Du kan for eksempel prosjektere en bygning, planlegge for byutvikling, jobbe med problemstillinger i utviklingsland, spesialisere deg innen bygningsvern, eller fordype deg i estetiske og teoretiske problemstillinger.

 

Se den digitale utgaven av masterstudentenes avgangsutstilling 2025 i arkitektur her.


Arkitektutdanningens kjerne er å lære og håndtere kompliserte, sammensatte problemstillinger, og gjennom skapende prosesser forme helhetlige svar. Derfor kommer du til å bruke hovedparten av studietiden på å trene på dette i prosjektoppgaver. Kunnskapsunderlaget får du gjennom forelesninger og spesifikke kunnskapsemner som baserer seg på dagsaktuell forskning og arkitektonisk praksis.

Studiet er slik at jo mer du engasjerer deg på en kritisk og selvstendig måte, dess mer lærer du. Ved å bruke din handlekraft vil studiet fungere som et springbrett for deg som vil utrette noe som student og som ferdigutdannet arkitekt.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten ...

  • har inngående kunnskap om arkitekturen som kunnskapsfelt – dens teori og historie, samt dens tekniske, naturvitenskapelige, samfunnsmessige og kulturelle grunnlag – og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektarbeid
  • har relevant kunnskap om bærekraftige løsninger og kan drøfte disse ut fra teknologisk, sosialt, økonomisk, estetisk og kulturelt perspektiv
  • har betydelig estetisk og praktisk forståelse og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektarbeid
  • har høyt utviklet erfaringsbasert kunnskap om forholdet mellom arkitektfaglige representasjoner på ulike abstraksjonsnivå og konkret arkitektur, byer og tettsteder som er i bruk over tid

Ferdigheter

Kandidaten ...

  • kan gi form til arkitektur, byer og tettsteder på et internasjonalt arkitektfaglig nivå gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, idéutvikling og prosjektering i ulike skalaer og format
  • kan skape arkitektur som bidrar til bærekraftig samfunnsutvikling
  • behersker arkitekturfagets arbeidsmetoder, verktøy og uttrykksformer og kan anvende disse i arkitekturprosjektering og byforming på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte
  • kan vurdere kritisk og gjenkjenne kvalitet i arkitektur, byer og tettsteder – samt i prosjekter og planer – og kan trekke veksler på slike vurderinger i eget arkitektarbeid
  • kan orientere seg i og bidra til forsknings- og utviklingsarbeid innen arkitekturfaget og kan anvende slik kunnskap i arkitekturprosjektering, byforming og akademiske tekster

Generell kompetanse

Kandidaten ...

  • kan bruke sine kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å fremme bærekraftig arkitektur av høy kvalitet
  • tar selvstendig ansvar for egen læring og faglige utvikling og kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye felt
  • kan reflektere kritisk og etisk over eget arkitektarbeid, skape nye forståelsesrammer og fravike konvensjoner etter kritisk overveielse
  • kan formidle eget og andres arkitektarbeid – både til spesialister og til allmennheten – på et profesjonelt nivå og i en akademisk sammenheng
  • er dyktig til å samarbeide og kan på en reflektert måte påta seg ulike profesjonelle roller og ansvar i arkitektfaglige og tverrfaglige samarbeid
  • kan delta aktivt og kunnskapsbasert i samfunnsutviklingen nasjonalt og globalt, ut fra vår faglige egenart og i tråd med FNs bærekraftsmål.