course-details-portlet

TTK4190

Navigasjon, veiledning og styring av marine fartøy, fly og droner

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Matematisk modellering og simulering av fartøy- og dronebevegelse i 6 frihetsgrader. Dette inkluderer modellering av skip, fly, autonome undervannsfarkoster (AUV), førerløse overflatefartøy (USV), og førereløse fly (UAV). Introduksjon til aerodynamikk, hydrodynamikk og sjøbelastninger samt modellering av miljøkrefter (bølger, havstrømmer og vind). Kinematikk (Euler-vinkler og enhets-kvaternioner), transformasjoner, rotasjonsmatriser, geografiske og skrogfaste koordinatsystemer, stivt-legeme dynamikk og vektoriell mekanikk. Metoder for konstruksjon, programmering og implementering av navigasjon, veiledning og styresystemer (GNC) for fartøy i luft og vann. Dette inkluderer simulering og testing av styresystemer med feil under varierende påvirkning av miljøkrefter. Fokus er plassert på klassiske veiledningssystemer inkludert forfølgelse- og siktelinjemetoder for banefølging. Anvendt reguleringsteknikk inkludert optimalisering, tilstandsestimering (Kalman filter), ulineær estimatorer, PID styresystemer med utvidelse til ulineære systemer, Lyapunov-metoder, glideflateregulering, linearisering ved tilbakekobling, ulineære metoder basert på rekursiv Lyapunov-analyse og passivitetsbaserte metoder. Autopilot design, dynamisk posisjonering, attitydestabilisering, rulldemping, høyde- og dybdestyringssystemer, sensor- og navigasjonssystemer samt bølgefiltrering. Estimatorer og feiltilstand Kalman-filter (ESKF) for sensorfusjon av globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS) og treghetssensorer (IMU) med 9 frihetsgrader, som inkluderer treakse attityderatesensorer, akselerometer og magnetometer.

Læringsutbytte

Kunnskap: Inngående kunnskap om navigasjons-, styre- og reguleringssystemer for marine fartøy, fly og førerløse droner (AUV, USV og UAV). Være i stand til å lese samt forstå metoder publisert i litteraturen samt evaluere og sammenligne disse mot metoder som brukes i praktiske systemer. Ferdighet: Konstruksjon, programmering og implementasjon av styringssystemer for skip, havkonstruksjoner, undervannsfartøyer, fly og autonome farkoster. Være i stand til å simulere fartøybevegelse og reguleringssystemer for fartøyer utsatt for vind-, strøm- og bølgekrefter. Selvstendig gjennomføre mindre utviklingsprosjekter og bidra aktivt i større prosjekter. Generell kompetanse: Kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og allmennheten.

Læringsformer og aktiviteter

Digitale forelesninger, problembaserte forelesninger med programmering og dataøvinger i Matlab. Et hjemmeprosjekt på UAV flystyringssystemer. Introduksjon og bruk av MSS Toolbox https://github.com/cybergalactic/MSS. Målet med dataøvingene er å simulere og teste egne utviklede bevegelsestyringssystemer for marine fartøy, fly, droner og autonome farkoster.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvingsoppgaver
  • Rapport flystyringssystemer

Mer om vurdering

Skriftlig skoleeksamen gir grunnlag for sluttkarakter i emnet. Sluttkarakteren angis med bokstavkarakter. Eksamen gis kun på engelsk. Studentens besvarelse kan være på norsk eller engelsk. Ved utsatt eksamen kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen. Dataøvingene, hjemmeprosjektet og skriftlig eksamen må være bestått for å bestå emnet. Dersom studenten også etter utsatt eksamen har sluttkarakteren F/ikke-bestått, må studenten gjenta hele emnet neste studieår.

Forkunnskapskrav

Et fag i reguleringsteknikk eller automatiseringsteknikk som dekker stabilitetsteori for lineære systemer, metoder for analyse i frekvensplanet (Bodediagrammer) og PID-regulering. TTK4115 Lineær systemteori, alternativt et fag som dekker optimalregulering og estimeringsteori (Kalman filter).

Kursmateriell

  • Fossen, T. I. Handbook of Marine Craft Hydrodynamics and Motion Control. John Wiley & Sons Ltd, 2nd edition, 2021.
  • Beard, R. W. and T. W. McLain. Small Unmanned Aircraft. Theory and Practice. Princeton University Press, 2012.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SIE3090 7,5 sp
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Marin kybernetikk
  • Teknisk kybernetikk
  • Sivilingeniør- og arkitektutdanning
  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for teknisk kybernetikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Dato 10.12.2025 Tid 15:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL111 brun sone
60 kandidater
Rom SL110 lilla sone
42 kandidater

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.