Emne - Intensivsykepleie 2 - SYT3531
Intensivsykepleie 2
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet skal bidra til at studenten utvikler bredde- og dybdeforståelse for å kunne utøve intensivsykepleie til et vidt spekter av pasienter.
Intensivsykepleie som fag og profesjon
- Kommunikasjon og veiledning av pasient og pårørende med ulik alder og kulturell bakgrunn
- Pasient- og pårørendemedvirkning i intensivbehandlingen
- Fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved akutt og/eller kritisk sykdom for pasienter i alle aldre og deres pårørende
Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Helhetlig intensivsykepleie til pasienter ved traumer og komplekse medisinske forløp
- Krisehåndtering og katastrofeberedskap
- Intensivpasienter med både psykiske og somatiske sykdommer
- Helsekompetanse og helsepedagogikk
Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon
- Fagutviklings- og forbedringsarbeid
- Bærekraft
- Kvalitetssikring av intensivpasientens behandling og intensivsykepleieren i det tverrfaglige teamet rundt pasienten.
- Endringsprosesser
Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon
- Teamledelse
- Ikke tekniske ferdigheter
- Pedagogiske prinsipper og metoder
Teknologi og digital kompetanse
- Medisinsk teknisk utstyr (MTU)
- Digitale verktøy
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har avanserte kunnskaper om:
- pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
- fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
Kandidaten har inngående kunnskaper om:
- etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
- kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
- systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
Ferdigheter
Kandidaten kan analysere:
- pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
Kandidaten kan anvende:
- helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
- digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Kandidaten kan analysere:
- etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- , vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- , kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
Kandidaten kan:
- anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
- kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning og består av forelesninger, selvstudium og ulike studentaktive lærings- og undervisningsformer. Undervisingen foregår både digitalt og på campus.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig eller muntlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Individuell muntlig eksamen (teller 100%). Karakter A-F. Ett skriftlig eller muntlig arbeidskrav.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig de to påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Anbefalte forkunnskaper
SYT3530 Intensivsykepleie 1
Kursmateriell
Kunngjøres ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SYG3531 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| SYA3531 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Intensivsykepleier
- Medisin
- Sykepleie og jordmor