Tove Engan Paulsby
Om
Faglig bakgrunn:
Tove har lang klinisk erfaring som sykepleier / intensivsykepleier. Hun har arbeidet ved ortopedisk avdeling, akuttmottak, intensivavdeling samt medisinsk- og lunge overvåkning (fagutviklingssykepleier 2021-2022).
I 2016 avsluttet Tove sin master i voksnes læring ved fakultetet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Tove har vært fag - og emnesansvarlig for Videreutdanning i Akuttsykepleie og Nasjonal Paramedicutdanning, og har jobbet flere år ved bachelorutdanningen i sykepleie, campus Trondheim.
Idag jobber Tove ved videreutdanning i intensivsykepleie, campus Trondheim: https://www.ntnu.no/studier/visp og er emneansvarlig for SYT3004 - Fordypning i intensivsykepleie og intensivmedisin https://www.ntnu.no/studier/emner/SYT3004#tab=omEmnet
Forskningsinteresser:
- Studentaktive læringsformer
- Voksnes læring innen høyere utdanning
- Læring i arbeidslivet
- Intensivsykepleie
Tove har deltatt i forskningsprosjektet Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse. I tillegg er hun engasjert i prosjektet Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring. I 2020 ble dette prosjektet utvidet til å omhandle læring i lys av Covid-19-pandemien.
Fra 1. februar 2023 er Tove prosjektleder for Innføring av Styrket Veiledning i Praksis (SVIP) i utdanningen av intensivsykepleiere - Et samarbeidsprosjekt mellom Intensivsykepleierutdanningen ved ISM/NTNU og Hovedintensiv (HI) ved St. Olavs hospital (2023-2025).
Fra 2018 - 2021 var Tove koordinerende hovedtillitsvalgt for NSF (Norsk sykepleierforbund) alle campus ved NTNU og var da fast medlem i LOSAM https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Lokalt+samarbeidsutvalg+-+LOSAM.
I 2020 var Tove fungerende leder ved Enhet for helsefaglig simulering, NTNU https://www.ntnu.no/ism/simulering.
Forskning
Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse
Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring
Læring i lys av Covid-19-pandemien
Publikasjoner
2022
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support.
Frontiers in Psychology.
volum 12 (793304).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Stjern, Berit;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 30 (23-24).
Vitenskapelig artikkel
-
Paulsby, Tove Engan;
Alexandersen, Ingeborg;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse.
Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing.
volum 17 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice.
volum 4 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP).
volum 11 (10).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugan, Gørill.
(2020)
A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Alexandersen, Ingeborg;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2019)
"Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 28 (21-22).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Haugdahl, Hege Selnes;
Eide, Regina;
Alexandersen, Ingeborg;
Paulsby, Tove Engan;
Stjern, Berit;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2018)
From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 27 (19-20).
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Paulsby, Tove Engan.
(2015)
Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling.
2015.
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support.
Frontiers in Psychology.
volum 12 (793304).
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Stjern, Berit;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 30 (23-24).
Vitenskapelig artikkel
-
Paulsby, Tove Engan;
Alexandersen, Ingeborg;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse.
Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing.
volum 17 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice.
volum 4 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP).
volum 11 (10).
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugan, Gørill.
(2020)
A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2019)
"Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 28 (21-22).
Vitenskapelig artikkel
-
Haugdahl, Hege Selnes;
Eide, Regina;
Alexandersen, Ingeborg;
Paulsby, Tove Engan;
Stjern, Berit;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2018)
From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival.
Journal of Clinical Nursing (JCN).
volum 27 (19-20).
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Paulsby, Tove Engan.
(2015)
Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling.
2015.
Mastergradsoppgave