Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Tove Engan Paulsby

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Tove Engan Paulsby

Universitetslektor og førstelektorkandidat
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Fakultet for medisin og helsevitenskap

tove.e.paulsby@ntnu.no
73412285 90534802 152.07.019 Øya helsehus – hovedfløy Øya, Trondheim
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Faglig bakgrunn:

Tove har lang klinisk erfaring som sykepleier / intensivsykepleier. Hun har arbeidet ved ortopedisk avdeling, akuttmottak og intensivavdeling, samt vært fagutviklingssykepleier ved medisinsk- og lunge overvåkning.   

I 2016 avsluttet Tove sin master i voksnes læring ved fakultetet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.

Tove har vært fag - og emnesansvarlig for videreutdanning i Akuttsykepleie, Intensivsykepleie og Nasjonal Paramedicutdanning, og har jobbet flere år ved bachelorutdanningen i sykepleie, campus Trondheim.

Idag jobber Tove ved Master i spesialsykepleie, studieretning intensivsykepleie, campus Trondheim:  https://www.ntnu.no/studier/mspl/intensivsykepleie og er emneansvarlig for SYT3531 - Intensivsykepleie 2: https://www.ntnu.no/studier/emner/SYT3531#tab=omEmnet

Forskningsinteresser:

  • Studentaktive læringsformer
  • Voksnes læring innen høyere utdanning
  • Læring i arbeidslivet
  • Intensivsykepleie

 

Tove har deltatt i forskningsprosjektet Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse. I tillegg er hun engasjert i prosjektet Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring. I 2020 ble dette prosjektet utvidet til å omhandle læring i lys av Covid-19-pandemien.

Fra 1. februar 2023 er Tove prosjektleder for Innføring av Styrket Veiledning i Praksis (SVIP) i utdanningen av intensivsykepleiere - Et samarbeidsprosjekt mellom Intensivsykepleierutdanningen ved ISM/NTNU og Hovedintensiv (HI) ved St. Olavs hospital (2023-2025). 

Fra 2018 - 2021 var Tove koordinerende hovedtillitsvalgt for NSF (Norsk sykepleierforbund) alle campus ved NTNU og var da fast medlem i LOSAM https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Lokalt+samarbeidsutvalg+-+LOSAM.

I 2020 var Tove fungerende leder ved Enhet for helsefaglig simulering, NTNU https://www.ntnu.no/ism/simulering.

 

 

Forskning

  • Sykepleie - fag og profesjon
  • Innovasjon i profesjonsutdanningen (IN-PUT)

Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse

I dette prosjektet samarbeidet ansatte fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) ved MH fakultetet, St. Olavs Hospital og Helse Nord- Trøndelag.

Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring

Et tverrfaglig prosjekt som involverer prosjektdeltagere fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) ved MH fakultetet og Institutt for lærerutdanning (ILU) ved SU - fakultetet, NTNU.

Læring i lys av Covid-19-pandemien

Dette prosjektet er en del av prosjektet: Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Paulsby, Tove Engan; Stuedahl, Marit; Wangen, Margret Gyda; Torgersen, Heidi; Hansen, Torunn; Grønning, Kjersti. (2023) SVIP-modellen kan styrke praksisveiledningen i intensivsykepleie. Sykepleien Forskning
    Fagartikkel

2022

  • Utvær, Britt Karin Støen; Torbergsen, Hanne; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2022) Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support . Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Torbergsen, Hanne; Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2021) Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important. Journal of Nursing and Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Torbergsen, Hanne; Haugan, Gørill. (2021) Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence. Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
    Vitenskapelig artikkel
  • Paulsby, Tove Engan; Alexandersen, Ingeborg; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse. Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Stjern, Berit; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) ‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Stjern, Berit; Eide, Regina. (2020) A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Alexandersen, Ingeborg; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen. (2019) "Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Haugdahl, Hege Selnes; Eide, Regina; Alexandersen, Ingeborg; Paulsby, Tove Engan; Stjern, Berit; Lund, Stine Borgen. (2018) From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Paulsby, Tove Engan. (2015) Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling. NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Paulsby, Tove Engan; Stuedahl, Marit; Wangen, Margret Gyda; Torgersen, Heidi; Hansen, Torunn; Grønning, Kjersti. (2023) SVIP-modellen kan styrke praksisveiledningen i intensivsykepleie. Sykepleien Forskning
    Fagartikkel
  • Utvær, Britt Karin Støen; Torbergsen, Hanne; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2022) Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support . Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Torbergsen, Hanne; Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2021) Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important. Journal of Nursing and Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Torbergsen, Hanne; Haugan, Gørill. (2021) Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence. Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
    Vitenskapelig artikkel
  • Paulsby, Tove Engan; Alexandersen, Ingeborg; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse. Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Stjern, Berit; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) ‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Stjern, Berit; Eide, Regina. (2020) A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen. (2019) "Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugdahl, Hege Selnes; Eide, Regina; Alexandersen, Ingeborg; Paulsby, Tove Engan; Stjern, Berit; Lund, Stine Borgen. (2018) From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival. Journal of Clinical Nursing (JCN)
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Paulsby, Tove Engan. (2015) Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling. NTNU
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • SYT3530 - Intensive care nursing 1
  • SYT3531 - Intensive care nursing 2
  • SYT3537 - Competent Practitioner of Intensiv care nursing
  • SYT3535 - Basic Critical Care Nursing, Clinical studies
  • SYT3536 - Shared Responsibility of Critical Care Nursing

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Torgersen, Heidi Irene; Paulsby, Tove Engan. (2025) Styrket Veiledning I Praksis på Hovedintensiv. Haukeland universitets­sjukehus Fagdag Haukeland universitets­sjukehus , Bergen 2025-03-25 -

2024

  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan. (2024) «Vi er i gang» - Ikke lenger i ingenmannsland; fra videreutdanning til Master i spesialsykepleie. NTNU «Vi er i gang» - Ikke lenger i ingenmannsland; fra videreutdanning til Master i spesialsykepleie , Øya Helsehus 2024-01-31 - 2024-01-31
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2024) Styrket veiledning i intensivavdeling. Intensivsykepleierne NSF Intensivkongressen 2024 , Sarpsborg 2024-09-18 - 2024-09-20
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan; Stuedahl, Marit. (2024) SVIP ved hovedintensiv. Samarbeidsutvalget mellom NTNU ISM og St. Olavs hospital Fagdag Praksisstudier i sykepleie, veiledning og modeller, for fagutviklingssykepleiere og praksisveiledere , Trondheim 2024-04-17 - 2024-04-17

2023

  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Styrket veiledning i praksis ved intensivutdanningen i Trondheim. NTNU Læringsfestivalen Digital , Digitalt 2023-11-28 - 2023-11-29
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Presentasjon av samarbeidsprosjekt SVIP - Styrket Veiledning I Praksis. Styringsgruppa for samarbeidsprosjektene Erfaringsseminar samarbeidsmidler St. Olavs og NTNU , NS31 Nevrosenteret 2023-11-21 - 2023-11-21
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan. (2023) SVIP – Styrket Veiledning I Praksis. Styringsgruppa for samarbeidsprosjektene Erfaringsseminar samarbeidsmidler St. Olavs og NTNU , Kvinne-barnsenteret KBS11, St. Olavs hospital 2023-06-19 - 2023-06-19
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Presentasjon av Styrket Veiledning I Praksis (SVIP) ved Hovedintensiv, St. Olavs hospital. ISM / NTNU og St. Olavs hospital SVIP seminar for NTNU og St. Olavs hospital, psykisk helsevern , Østmarka 2023-09-19 - 2023-09-19
  • Faglig foredrag
    Paulsby, Tove Engan. (2023) SVIP i intensivavdeling. Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) Torsdagsmøte , Trondheim 2023-09-28 - 2023-09-28

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo