Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Tove Engan Paulsby

Tove Engan Paulsby

Universitetslektor og førstelektorkandidat
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Fakultet for medisin og helsevitenskap

tove.e.paulsby@ntnu.no
73412285 90534802 152.07.019 Øya helsehus – hovedfløy Øya, Trondheim
Om Forskning Publikasjoner Undervisning

Om

CV

Faglig bakgrunn:

Tove har lang klinisk erfaring som sykepleier / intensivsykepleier. Hun har arbeidet ved ortopedisk avdeling, akuttmottak, intensivavdeling samt medisinsk- og lunge overvåkning (fagutviklingssykepleier 2021-2022).   

I 2016 avsluttet Tove sin master i voksnes læring ved fakultetet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.

Tove har vært fag - og emnesansvarlig for Videreutdanning i Akuttsykepleie og Nasjonal Paramedicutdanning, og har jobbet flere år ved bachelorutdanningen i sykepleie, campus Trondheim.

Idag jobber Tove ved videreutdanning i intensivsykepleie, campus Trondheim: https://www.ntnu.no/studier/visp og er emneansvarlig for SYT3004 - Fordypning i intensivsykepleie og intensivmedisin https://www.ntnu.no/studier/emner/SYT3004#tab=omEmnet

Forskningsinteresser:

  • Studentaktive læringsformer
  • Voksnes læring innen høyere utdanning
  • Læring i arbeidslivet
  • Intensivsykepleie

 

Tove har deltatt i forskningsprosjektet Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse. I tillegg er hun engasjert i prosjektet Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring. I 2020 ble dette prosjektet utvidet til å omhandle læring i lys av Covid-19-pandemien.

Fra 1. februar 2023 er Tove prosjektleder for Innføring av Styrket Veiledning i Praksis (SVIP) i utdanningen av intensivsykepleiere - Et samarbeidsprosjekt mellom Intensivsykepleierutdanningen ved ISM/NTNU og Hovedintensiv (HI) ved St. Olavs hospital (2023-2025). 

Fra 2018 - 2021 var Tove koordinerende hovedtillitsvalgt for NSF (Norsk sykepleierforbund) alle campus ved NTNU og var da fast medlem i LOSAM https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Lokalt+samarbeidsutvalg+-+LOSAM.

I 2020 var Tove fungerende leder ved Enhet for helsefaglig simulering, NTNU https://www.ntnu.no/ism/simulering.

 

 

Forskning

  • Sykepleie - fag og profesjon
  • Innovasjon i profesjonsutdanningen (IN-PUT)

Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse

I dette prosjektet samarbeidet ansatte fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) ved MH fakultetet, St. Olavs Hospital og Helse Nord- Trøndelag.

Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring

Et tverrfaglig prosjekt som involverer prosjektdeltagere fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) ved MH fakultetet og Institutt for lærerutdanning (ILU) ved SU - fakultetet, NTNU.

Læring i lys av Covid-19-pandemien

Dette prosjektet er en del av prosjektet: Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Utvær, Britt Karin Støen; Torbergsen, Hanne; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2022) Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support. Frontiers in Psychology. volum 12 (793304).
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Stjern, Berit; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) ‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 30 (23-24).
    Vitenskapelig artikkel
  • Paulsby, Tove Engan; Alexandersen, Ingeborg; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse. Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing. volum 17 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Torbergsen, Hanne; Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2021) Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important. Journal of Nursing and Practice. volum 4 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Torbergsen, Hanne; Haugan, Gørill. (2021) Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence. Journal of Nursing Education and Practice (JNEP). volum 11 (10).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugan, Gørill. (2020) A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource. Journal of Clinical Nursing (JCN).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Alexandersen, Ingeborg; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2019) "Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 28 (21-22).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Haugdahl, Hege Selnes; Eide, Regina; Alexandersen, Ingeborg; Paulsby, Tove Engan; Stjern, Berit; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2018) From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 27 (19-20).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Paulsby, Tove Engan. (2015) Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling. 2015.
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Utvær, Britt Karin Støen; Torbergsen, Hanne; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2022) Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support. Frontiers in Psychology. volum 12 (793304).
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Stjern, Berit; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) ‘I want to get back!’ A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 30 (23-24).
    Vitenskapelig artikkel
  • Paulsby, Tove Engan; Alexandersen, Ingeborg; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2021) Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse. Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing. volum 17 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Torbergsen, Hanne; Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Haugan, Gørill. (2021) Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important. Journal of Nursing and Practice. volum 4 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Utvær, Britt Karin Støen; Paulsby, Tove Engan; Torbergsen, Hanne; Haugan, Gørill. (2021) Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence. Journal of Nursing Education and Practice (JNEP). volum 11 (10).
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugan, Gørill. (2020) A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource. Journal of Clinical Nursing (JCN).
    Vitenskapelig artikkel
  • Alexandersen, Ingeborg; Stjern, Berit; Eide, Regina; Haugdahl, Hege Selnes; Paulsby, Tove Engan; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2019) "Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 28 (21-22).
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugdahl, Hege Selnes; Eide, Regina; Alexandersen, Ingeborg; Paulsby, Tove Engan; Stjern, Berit; Lund, Stine Borgen; Haugan, Gørill. (2018) From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival. Journal of Clinical Nursing (JCN). volum 27 (19-20).
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Paulsby, Tove Engan. (2015) Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling. 2015.
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • SYT3004 - Fordypning i intensivsykepleie og intensivmedisin
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn