Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Astrid Hoås Morin

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Astrid Hoås Morin

Førsteamanuensis / postdoktor
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

astrid.hoas@ntnu.no
73591951 91310941 Paviljong A, rom 239, Dragvoll
Om Publikasjoner Formidling

Om

Jeg jobber som postdoktor i DROPOUT-prosjektet, og som førsteamanuensis i pedagogisk psykologi. 

Undervisning: 

  • PED1002 Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi

  • PED1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode

  • PED1015 Deltakelse og mestring i ulike grupper og læringsmiljø

  • PED2900 Bacheloroppgave i pedagogikk

  • PED3613 Læring, motivasjon og sosialt samspill

  • PED3009 Fordypning i kvantitativ forskningsmetode

  • PED6038 Tverrfaglig samarbeid 

 

Forskningsprosjekter

DROPOUT (2023-2026) er et prosjekt finansiert av Norges Forskningsråd (NFR), som ledes av professor Frode Stenseng. Hovedmålet med DROPOUT er å undersøke og avdekke faktiske risiko- og beskyttelsesfaktorer for frafall i videregående skole. I prosjektet benytter vi data fra de prospektive studiene Tidlig trygg i Trondheim (TtiT) og Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT).

«Det relasjonelle livet i Trondheimsskolen» (2022-2028). Forskningsgruppen består av prosjektleder Jan Arvid Haugan (ILU, NTNU), Per Frostad (IPL, NTNU) og meg selv. Prosjektet er et samarbeid med Trondheim kommune med forankring i kommunens satsning SteinSaksPapir. Hensikten er å utforske longitudinelle sammenhenger mellom elevers opplevelse av velvære, tilhørighet og andre faktorer på individ-, klasse- og systemnivå. Vi vil følge ca. 2000 elever fra de begynte i 7. klasse høsten 2021, frem til de går ut videregående skole våren 2028.  Vi benytter et mixed methods-design med både kvantitative og kvalitative datainnsamlingsmetoder (intervju, spørreundersøkelser, og sosiometriske kartlegginger).

 

Doktoravhandling

Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors

I ph.d.-prosjektet undersøkte jeg virkningen av VIP-makkerskap, som er et psykisk helsefremmende og forebyggende tiltak for elever i videregående skole. I prosjektet undersøktes også andre faktorer i det psykososiale skolemiljøet som kan fremme trivsel og en god psykisk helse blant elever. 

 

Forskergrupper

  • LiS (Livet i skolen): https://www.ntnu.no/ipl/livet-i-skolen
  • ALDES (Adolescents’ Learning and Development in Education and Sport): https://www.ntnu.edu/ipl/aldes
  • Livsmestring og helse i skole, arbeidsliv og fritid (WIN): https://www.ntnu.no/ipl/livsmestring-og-helse-i-skole-arbeidsliv-og-fritid-win- 

 

Kompetanseord

  • Forebyggende tiltak
  • Helsefremming
  • Kvantitativ metode
  • Motivasjon
  • Psykisk helse
  • Sosial støtte
  • psykososialt miljø

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Morin, Astrid Hoås. (2022) Perspektiver på motivasjon. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Morin, Astrid Hoås. (2022) Promoting positive social classroom environments to enhance students’ mental health? Effectiveness of a school-based programme in Norway. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Morin, Astrid Hoås. (2021) Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness. Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors . NTNU
    Doktorgradsavhandling

2020

  • Morin, Astrid Hoås. (2020) Teacher support and the social classroom environment as predictors of student loneliness. Social Psychology of Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Morin, Astrid Hoås. (2020) The VIP Partnership programme in Norwegian schools: An assessment of intervention effects. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Morin, Astrid Hoås. (2022) Promoting positive social classroom environments to enhance students’ mental health? Effectiveness of a school-based programme in Norway. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Morin, Astrid Hoås. (2020) Teacher support and the social classroom environment as predictors of student loneliness. Social Psychology of Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Morin, Astrid Hoås. (2020) The VIP Partnership programme in Norwegian schools: An assessment of intervention effects. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Morin, Astrid Hoås. (2022) Perspektiver på motivasjon. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel

Rapport

  • Morin, Astrid Hoås. (2021) Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness. Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors . NTNU
    Doktorgradsavhandling

Formidling

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Morin, Astrid Hoås. (2019) The VIP Partnership Programme in Norwegian Schools - An Assessment of Intervention Effects. ELTE Faculty of Education and Psychology ENSEC Conference 2019 , Budapest 2019-08-29 - 2019-08-31
  • Faglig foredrag
    Morin, Astrid Hoås. (2019) Evaluering av VIP-Makkerskap. Vestre Viken Helseforetak VIP-konferansen , Sandvika 2019-06-14 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo