course-details-portlet

MH2002

Tverrfaglig samhandling - Områdeemne innen studieområde medisin og helse: BBIOING, BRADIO, CPSYR, HSGAUB

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette er et områdeemne innen studieområdet medisin og helse. Emnet skal gi studenter fra ulike helseprofesjoner innsikt i hva det betyr å samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter. I tillegg gir emnet studentene et praktisk og teoretisk grunnlag for å drive faglig samarbeid og initiere slik samhandling.

For å oppnå dette skal studentene, som kommer fra ulike studieprogram, lære om, fra og med hverandre. I dette emnet vil studentene jobbe med tverrfaglig samhandling i ulike kontekster.

Fokuset er på tverrfaglig samhandling generelt, i tillegg kan temaer som kommunikasjon, etikk, lovverk, likeverdige tjenester, helse- og sosial system og helsepolitikk, inkludering og ikke-diskriminering inkludert samers status som urfolk, barn og unge, risikovurdering, forbedringskunnskap, nytenking og innovasjon og digital samhandling inkluderes.

Emnet bygger på det tidligere emnet MH2001.

Læringsutbytte

Læringsutbyttene dekker flere tema innenfor alle de felles læringsutbyttebeskrivelsene i § 2 i Forskrift for felles rammeplan for Helse- og sosialfag (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353), på det nivået som trengs for å kunne delta i tverrfaglig samhandling .

Kunnskap: Studenten:

  • Kjenner til hva samhandling innen helsetjenesten innebærer, inkludert samhandling både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer.
  • Kjenner til hvordan tverrfaglig arbeid kan styrke samhandlingen med brukere, pasienter og pårørende.
  • Kjenner til helse- og sosialpolitikk, kan oppdatere sin kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere og anvende dette i tverrfaglig samhandling.
  • Kjenner til inkluderings-, likestillings- og ikke-diskriminerings- tiltak, og har kunnskap om hvordan tverrfaglig samhandling kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
  • Kjenner til hvordan tverrfaglig samarbeid kan brukes i nytenkning og innovasjonsprosesser som kan anvendes innen helsetjenesten.
  • Kjenner til metoder for vurdering av risiko for uønskede hendelser og hvordan dette kan følges opp på en systematisk måte i tverrfaglig samarbeid.

Ferdigheter: Studenten:

  • Kan delta i tverrfaglig arbeid som krever at man tilegner seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis og dokumentere og formidle dette.
  • Kan anvende egen profesjonskompetanse til kunnskapsdeling, i likeverdig samspill med andre profesjonsutøvere inkludert tverrprofesjonell kartlegging av pasient/bruker.
  • Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse, generelt og som kan oppstå i tverrfaglig samhandling spesielt.
  • Kan bidra til tjenesteinnovasjon og kjenner til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i tverrfaglige team.

Generell kompetanse: Studenten:

  • Er bevist sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og hvordan dette kan anvendes i tverrfaglig samhandling.
  • Kan reflektere over egen og andre profesjoner sin rolle i tverrprofesjonell samhandling / tverrprofesjonelle team.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er delt inn i flere bolker (seminarer) som TverrPraks, TverrSam, Innovasjonscamp og forbedringsarbeid. Studentene undervisningsmeldes i høstsemesteret, men all undervisning unntatt TverrPraks gjennomføres i vårsemesteret.

Det er to hovedaktiviteter med ulike læringsformer:

a) Timeplanfestede obligatoriske felles undervisningstimer/dager for alle studenter

b) Studentdrevne obligatoriske oppgaver i grupper og individuelle oppgaver som ikke er timeplanfestet.

Arbeidet i gruppene er ledet av studentene selv, med veiledning fra læringsassistenter /faglærere.

Vær oppmerksom på at gjennomføring av obligatoriske aktiviteter starter tidligere enn fristen til å melde seg opp i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk undervisning/oppgaver

Mer om vurdering

Emnet vurderes med bestått/ikke bestått. All obligatorisk aktivitet og tellende arbeider (mappe) må være gjennomført og bestått for å få bestått-karakter i emnet. De obligatoriske aktivitetene inkluderer timeplanfestede seminarer med gruppearbeid og presentasjoner (oppstart/introduksjon til tverrfaglig samhandling, TverrSam, innovasjonscamp og forbedringsarbeid) og ulike ikke timeplanfestede oppgaver (inkludert TverrPraks). I mappen inngår 5 arbeide:

Arbeid 1: TverrPraks – Obligatorisk gruppearbeid, oppmøte 1 dag enten høst- eller vårsemesteret. Innlevering av oppgave etter gjennomføring av TverrPraks, tverrfaglig samarbeidslæring i praksis.

Arbeid 2: Tverrfagligsamhandling inkludert ferdigheter og forbedringsarbeid i tverrfaglige team – Obligatorisk oppmøte 6. og 7. januar 2026. Gruppearbeid med innleveringer/presentasjoner på seminardagene

Arbeid 3: TverrSam – Obligatorisk oppmøte 8. og 9. januar 2026. Gruppearbeid med innleveringer/presentasjoner på seminardagene

Arbeid 4: Innovasjonscamp – Obligatorisk oppmøte 14. – 16. januar 2026. Gruppearbeid og presentasjon på seminardagene

Arbeid 5: Obligatoriske oppgaver, ikke timeplanfestet, i gruppe og individuelt. Gjennomføring hovedsakelig i februar/mars 2026.

Informasjon om innhold, innleveringsfrister, vekting, formalkrav mm. vil bli gitt ved semesterstart og publiseres på Blackboard. Ved gjentak må det avklares med emneansvarlig om hvilke deler som må gjennomføres og leveres på nytt.

Forkunnskapskrav

Studierettskrav: Tilgang til emnet forutsetter studierett ved profesjonsstudium psykologi (CPSYR Trondheim) og bestått emnet PSYK4303 Psykologrollen 3 ELLER studierett 3.årskurs ved bachelorprogrammene i:

Audiologi (HSGAUB-Trondheim) og bestått emnet AUT2202 - Audiologisk praksis 2 ELLER

Bioingeniør (BBIOING-Trondheim) og bestått emnet HBIOT2023 - Medisinsk laboratorieteknologi - Automasjon og IKT i medisinske laboratorier ELLER

Radiografi (BRADIO- Gjøvik/Trondheim) og bestått emnene:

- RAG2201 / RAT2201 - Computertomografi (CT)

- RAG2202 / RAT2202 - Magnetisk resonans (MR)

- RAG2203 / RAT2203 - Sykdomslære og andre bildediagnosiske modaliteter.

Andre studenter kan tas opp etter individuell vurdering.

Kursmateriell

Lære bok: Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid av Anita Iversen og Nanna Hauksdottir (2021), Gyldendal. I tillegg vil utvalgte artikler og digitale ressurser bli benyttet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MH2001 7,5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Audiologi
  • Bioingeniør
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Psykologi
  • Radiografi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100