course-details-portlet

MGLU5241

Kunnskapsutvikling i praktisk-estetiske fag

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet lærer studentene grunnlaget for valg og drøfting av posisjoneringer og fremgangsmåter for kunnskapsutvikling innenfor de praktisk-estetiske skolefagene kroppsøving, kunst & håndverk og musikk. Emnet sikter mot å utvikle forståelse for hva forsknings- og utviklingsarbeid innebærer innenfor disse fagene, og styrke studentenes evne til kritisk refleksjon omkring forskbare spørsmål og kunnskapsutvikling. Emnet gir innsikt i vitenskapelig arbeid gjennom å tematisere og drøfte ulike forskningsdesign, forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske posisjoneringer i ett kollektivt og selvstendig perspektiv. Emnet gir videre innsikt i hvordan kvalitet og forskningsetikk ivaretas og uttrykkes i ulike deler av forskningsprosessen. Til sammen skal emnet gjøre studenten i stand til å se sammenhengene mellom problemstilling, teori, metodologi og metoder i forskningsprosesser. Studentene vil gjennom emnet erfare hvordan ulike analysemetoder og forskningsdesign kan anvendes for å belyse og undersøke aktuelle problemstillinger, og erfaring med å presentere og utvikle forskningsideer innenfor eget praktisk-estetiske skolefag.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Studenten forventes ved avsluttet emne å

  • Ha inngående kunnskap om forskningsmetodologi innenfor de aktuelle praktisk-estetiske skolefagene
  • Ha innsikt i ulike vitenskapsteorier, forskningsfelt/tradisjoner, vitenskapsparadigmer, forskningsdesign og metoder
  • Ha kunnskap om ulike vitenskapelige analyser
  • Ha kunnskap om og kunne reflektere selvstendig rundt forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten forventes ved avsluttet emne å

  • Kunne beskrive, forklare, diskutere, kritisk reflektere og anvende ulike prinsipper for metodologiske valg og analyser
  • Kunne vurdere hvordan ulike forskningsdesign og vitenskapsfilosofiske posisjoneringer påvirker hva slags kunnskap som kan utvikles i spesifikke prosjekter
  • Kunne velge ut og gjennomføre relevante vitenskapelige analyser
  • Kunne vurdere og ivareta kvalitet og etiske problemstillinger gjennom alle deler av en forskningsprosess
  • Ha kompetanse til å kunne bidra i hele forskningsprosessen knyttet til kunnskapsutvikling innenfor eget praktisk-estetisk skolefag

Generell kompetanse

Studenten forventes ved avsluttet emne å

  • Ha kompetanse til å utføre og bidra i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget praktisk-estetisk skolefag, inkludert å kunne ta begrunnede valg om forskningsdesign i eget masterarbeid
  • Kunne analysere og vurdere forholdet mellom empirisk kunnskap, teoretiske og metodologiske problemstillinger på både en teoretisk og praktisk/konkret måte
  • Kunne vurdere kvaliteter og forskningsetikk i egen og andres forskning

Læringsformer og aktiviteter

Seminarer, workshops, arbeid i grupper, individuelt arbeid, forelesinger og praktiske øvinger

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivselsen

Mer om vurdering

Inntil 6 obligatoriske arbeidskrav som vurderes med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene kan være individuelle og/eller i gruppe, i form av observasjon, medstudentresponser, deltakelse i læringsaktivitet, skriftlige rapporter eller fagtekster i skriftlig eller multimediale former. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Forkunnskapskrav

Kandidaten må ha bestått kroppsøving 1 eller kunst og håndverk 1 eller Musikk1 og gjennomført kroppsøving 2eller kunst og håndverk 2 eller musikk 2. Bestått blir forstått som at kandidaten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført blir forstått som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjende, med andre ord at kandidaten er eksamensklar.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU5239 15 sp Høst 2025
MGLU5217 15 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Kroppsøving/idrett
  • Kunst og håndverk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Musikkpedagogiske fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen (1)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Dato Fra 25.11.2025
Til 28.11.2025
Varighet 30 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Varighet 30 minutter