course-details-portlet

MGLU5219

Vitenskapsteori og metode (matematikk og naturfag)

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet behandles vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder, samt deres egnethet i matematikk- og naturfagdidaktisk forskning. Vitenskapelige paradigmer og forholdet mellom ontologi, epistemologi og valg av forskningsmetoder diskuteres. Kvalitative, kvantitative og mixed methods blir diskutert, med hovedvekt på kvalitative tilnærminger. Emnet har flere formål, inkludert å forberede studentene til masterprosjektet sitt, der sammenheng tema, forskningsspørsmål, litteratur og metoder står sentralt, samt legge et grunnlag for fremtidig faglig utvikling. Emnet bidrar til å øke ferdigheter til å utforske og revurdere egen praksis, samt bidrar til å fremme engasjement for profesjonelt arbeid og pågående forskning i utdanningsmiljøer. Forskningsetiske spørsmål er en integrert del av dette kurset.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike forskningsparadigmer og sammenhengen mellom ontologiske og epistemologiske posisjoner og valg av forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om særtrekk ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av data
  • har inngående kunnskap om etiske aspekter ved forskning
  • har inngående kunnskap om hvordan man presenterer forskningsresultater etter akademiske normer.

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide forskbare spørsmål som har relevans for fagfeltet naturfag- eller matematikkdidaktikkkan planlegge og begrunne innsamling og analysere av datamateriale
  • kan gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av data
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder (som faglitteratur og datamateriale), og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan rapportere forskningsfunn etter akademiske normer i sin masteroppgave og fremtidig faglig arbeid.

Generell kompetanse

Studenten

• kan gjøre rede for og begrunne metodiske valg knyttet til et valgt tema

• kan analysere relevante problemstillinger knyttet til undervisning og læring av matematikk eller naturfag i skolen

• kan formidle resultater fra et omfattende individuelt arbeid knyttet til masteroppgaven og demonstrere mestring av fagspråk og fagsjangre innen naturfag- eller matematikkdidaktikk

• kan anvende kunnskap om vitenskapelig paradigme og forskningsmetodikk i sitt fremtidige faglige arbeid.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet vil omfatte forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid med oppgaver, muntlige og skriftlige studentpresentasjoner, samt diskusjoner og annet relevant samarbeid. Det forventes at studentene deltar aktivt i undervisningsaktivitetene.

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
  • 70% oppmøte i undervisningen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidsrav:

Inntil fem obligatoriske arbeidskrav, som alle må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. De obligatoriske arbeidskravene er knyttet til ulike faser av forskningsprosessen i utdanningen. Dette inkluderer (a) velge et paradigme, (b) gjennomføre en litteraturgjennomgang og definere et relevant forskningsproblem, (c) velge forskningsmetodikk og utvikle datainnsamlingsinstrumenter, (d) skrive et forskningsforslag, og (e) gjennomføre en pilotstudie. Arbeidskrav inkluderer også analyse av både kvalitative og kvantitative data.

70% oppmøte i undervisningen.

Studentene kan bli vurdert eller pålagt å ta del i kurs og delta på undervisning knyttet til tverrfaglige emner.

Alle de obligatoriske aktivitetene må være godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

Vurdering

Skoleeksamen

Bokstavkarakter A-F

Forkunnskapskrav

Bestått Matematikk 1/ Naturfag 1 og Matematikk 2/ Naturfag 2 (totalt 60 studiepoeng), eller tilsvarende, samt bestått FoU-prosjekt i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU5504 15 sp Høst 2025
MGLU5203 15 sp Høst 2025
MGLU5208 15 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk
  • Naturfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 05.12.2025 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL310 lilla sone
63 kandidater
Rom SL315
3 kandidater

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 30.05.2026 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL311 lyseblå sone
1 kandidat