Emne - Vitenskapsteori og metode (matematikk og naturfag) - MGLU5219
Vitenskapsteori og metode (matematikk og naturfag)
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet behandles vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder, samt deres egnethet i matematikk- og naturfagdidaktisk forskning. Vitenskapelige paradigmer og forholdet mellom ontologi, epistemologi og valg av forskningsmetoder diskuteres. Kvalitative, kvantitative og mixed methods blir diskutert, med hovedvekt på kvalitative tilnærminger. Emnet har flere formål, inkludert å forberede studentene til masterprosjektet sitt, der sammenheng tema, forskningsspørsmål, litteratur og metoder står sentralt, samt legge et grunnlag for fremtidig faglig utvikling. Emnet bidrar til å øke ferdigheter til å utforske og revurdere egen praksis, samt bidrar til å fremme engasjement for profesjonelt arbeid og pågående forskning i utdanningsmiljøer. Forskningsetiske spørsmål er en integrert del av dette kurset.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike forskningsparadigmer og sammenhengen mellom ontologiske og epistemologiske posisjoner og valg av forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om særtrekk ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av data
- har inngående kunnskap om etiske aspekter ved forskning
- har inngående kunnskap om hvordan man presenterer forskningsresultater etter akademiske normer.
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide forskbare spørsmål som har relevans for fagfeltet naturfag- eller matematikkdidaktikkkan planlegge og begrunne innsamling og analysere av datamateriale
- kan gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av data
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder (som faglitteratur og datamateriale), og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan rapportere forskningsfunn etter akademiske normer i sin masteroppgave og fremtidig faglig arbeid.
Generell kompetanse
Studenten
• kan gjøre rede for og begrunne metodiske valg knyttet til et valgt tema
• kan analysere relevante problemstillinger knyttet til undervisning og læring av matematikk eller naturfag i skolen
• kan formidle resultater fra et omfattende individuelt arbeid knyttet til masteroppgaven og demonstrere mestring av fagspråk og fagsjangre innen naturfag- eller matematikkdidaktikk
• kan anvende kunnskap om vitenskapelig paradigme og forskningsmetodikk i sitt fremtidige faglige arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet vil omfatte forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid med oppgaver, muntlige og skriftlige studentpresentasjoner, samt diskusjoner og annet relevant samarbeid. Det forventes at studentene deltar aktivt i undervisningsaktivitetene.
Undervisningsspråk
Norsk eller engelsk
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
- 70% oppmøte i undervisningen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidsrav:
Inntil fem obligatoriske arbeidskrav, som alle må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. De obligatoriske arbeidskravene er knyttet til ulike faser av forskningsprosessen i utdanningen. Dette inkluderer (a) velge et paradigme, (b) gjennomføre en litteraturgjennomgang og definere et relevant forskningsproblem, (c) velge forskningsmetodikk og utvikle datainnsamlingsinstrumenter, (d) skrive et forskningsforslag, og (e) gjennomføre en pilotstudie. Arbeidskrav inkluderer også analyse av både kvalitative og kvantitative data.
70% oppmøte i undervisningen.
Studentene kan bli vurdert eller pålagt å ta del i kurs og delta på undervisning knyttet til tverrfaglige emner.
Alle de obligatoriske aktivitetene må være godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Vurdering
Skoleeksamen
Bokstavkarakter A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng på masternivå i matematikk eller naturfag i grunnskolelærertdanningens fjerde studieår i eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått Matematikk 1/ Naturfag 1 og Matematikk 2/ Naturfag 2 (totalt 60 studiepoeng), eller tilsvarende, samt bestått FoU-prosjekt i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| MGLU5504 | 15 sp | Høst 2025 |
| MGLU5203 | 15 sp | Høst 2025 |
| MGLU5208 | 15 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
- Naturfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Ordinær eksamen - Vår 2026
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.