Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Sindre Dagsland

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Sindre Dagsland

Førsteamanuensis i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

sindre.dagsland@ntnu.no
73412067 Akrinn, T04.425, Kalvskinnet
Lydrik(k) Forskningsgruppa Estetikk på tvers (E.T.)
Om Forskning Publikasjoner Formidling

Om

Interesseområder

Anvendt språkvitenskap, dialogisme, diskursanalyse, posisjoneringsanalyse, aspektanalyse, skriveopplæring, utvikling av skrivekompetanse, skriveforskning, norskdidaktikk, litteraturdidaktikk, flerstemmighet i overganger mellom musikk og litteratur, elevers skaping av estetiske uttrykk, vitenskapsteori, kunstnerisk forskning, improvisasjonsstudier, sanglyrikk. 

Prosjekter

2018-dd: "Lydrik(k)": Lærerstudenters og elevers skaping av tekst og lydlandskaper i en norsk- og musikkfaglig setting (undervisnings- og forskningsprosjekt), prosjektleder sammen med Even Igland Diesen. https://www.ntnu.no/ilu/lydrikk og https://www.ntnu.no/ilu/estetikk-tvers

2018-2019: NTNUs Innovasjonsstipend 2018: Teoretisk videreutvikling og didaktisk konkretisering av en kontekstuell tilnærming til aspekt i elevtekster. 

2013-2017: Doktorgradsstipendiat i Normprosjektet (Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching a learning). www.norm.skrivesenteret.no 

 

Kompetanseord

  • Diskursanalyse
  • Estetiske arbeidsmåter
  • Faglighet
  • Grammatikkundervisning
  • Literacy
  • Litteraturdidaktikk
  • Multimodalitet
  • Norskdidaktikk
  • Posisjonering
  • Skriveforskning
  • sanglyrikk

Forskning

  • Estetikk på tvers
  • MUSEAL
  • Skrin

Lydrik(k)

I Lydrik(k) utforsker lærerstudenter, elever, profesjonelle artister og lærerutdannere årlig forbindelser mellom musikk og lyrikk gjennom låtskaping og arbeid med sanglyrikk og musikkproduksjon.

Publikasjoner

Tarzan og de svarte lovløse: Tverrestetisk elevlåtanalyse

Tverrestetisk elevlåtanalyse
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Samoilow, Tatjana Kielland; Dagsland, Sindre; Eltervaag, Carl Gunnar. (2025) Music and Place in "The Spring Tune". Interpretation as Improvisation (a video essay). ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel
  • Samoilow, Tatjana Kielland; Dagsland, Sindre; Eltervaag, Carl Gunnar. (2025) Music and Place in "The Spring Tune" (a video essay). ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Dagsland, Sindre; Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn. (2023) The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project. The Journal of Writing Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Reistadbakk, Egil Furu. (2023) Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Dagsland, Sindre. (2022) Sanglyrikk og estetiske arbeidsmåter som inngang til transspråking. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel

2021

  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2021) Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Diesen, Even Igland; Harstad, Ola; Dagsland, Sindre. (2020) Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2020) "Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2020) Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Dagsland, Sindre. (2019) Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Dagsland, Sindre. (2018) Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk. NTNU, Det humanistiske fakultet
    Doktorgradsavhandling

2015

  • Dagsland, Sindre. (2015) Om relasjonen skrivehandling-skriveoppgave-elevtekst. Utfordringer ved antatt reflekterende elevtekster. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Dagsland, Sindre; Harstad, Ola. (2014) Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet. Litteraturtidsskriftet Lasso
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Samoilow, Tatjana Kielland; Dagsland, Sindre; Eltervaag, Carl Gunnar. (2025) Music and Place in "The Spring Tune". Interpretation as Improvisation (a video essay). ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel
  • Samoilow, Tatjana Kielland; Dagsland, Sindre; Eltervaag, Carl Gunnar. (2025) Music and Place in "The Spring Tune" (a video essay). ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn. (2023) The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project. The Journal of Writing Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Diesen, Even Igland; Harstad, Ola; Dagsland, Sindre. (2020) Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2020) "Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2020) Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser. Norsklæreren
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre. (2019) Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Dagsland, Sindre; Harstad, Ola. (2014) Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet. Litteraturtidsskriftet Lasso
    Populærvitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Dagsland, Sindre; Reistadbakk, Egil Furu. (2023) Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dagsland, Sindre. (2022) Sanglyrikk og estetiske arbeidsmåter som inngang til transspråking. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola. (2021) Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dagsland, Sindre. (2015) Om relasjonen skrivehandling-skriveoppgave-elevtekst. Utfordringer ved antatt reflekterende elevtekster. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Dagsland, Sindre. (2018) Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk. NTNU, Det humanistiske fakultet
    Doktorgradsavhandling

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2024) Lydrik(k) – lyrikk, leik og lyd i samskapende undervisning, og forskning i, på og med populær- barne- og ungdomskulturelle sjangre og praksiser. NTNU og DMMH BuSiT 2024 (Barne- og ungdomsseminaret i Trondheim): Barndommens dokumenter / dokumentasjoner av barndom , Trondheim 2024-12-03 - 2024-12-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Lyngstad, Anne Berit; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2024) Å miste og finne seg sjøl – henrykkelse og opplevelse i morsmålsfagets litteraturdidaktikk. Kapitelworkshop: Konstnärliga och pedagogiska perspektiv på litterärt skapande – ordkonst för barn och unga , Helsinki 2024-03-14 - 2024-03-15
  • Dokumentar
    Eltervaag, Carl Gunnar; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2024) Lydrik(k) - Lyden av språklig samspill . www.skrivesenteret.no www.skrivesenteret.no [Internett] 2024-08-21

2023

  • Faglig foredrag
    Diesen, Even Igland; Reistadbakk, Egil Furu; Dagsland, Sindre. (2023) Lydrik(k) Xpress. NTNU Workshop: The multicultural classroom , Trondheim 2023-11-30 - 2023-11-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Dagsland, Sindre. (2023) Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. Helsingfors Universitet NNFF9 – Den nionde konferensen ordnad av Nordiskt nätverk för forskning i förstaspråksdidaktik , Helsinki 2023-10-26 - 2023-10-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Lyngstad, Anne Berit; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Gagnat, Line Haanes; Harstad, Ola. (2023) Mangfold og motstand: Tverrestetiske og -faglige møter i norskfaget (symposium) . Helsingfors universitet NNFF9 - Den nionde konferensen ordnad av Nordisk nätverk för forskning i förstaspråkdidaktik , Helsinki 2023-10-26 - 2023-10-26
  • Programledelse
    Myren-Svelstad, Per Esben; Stavsøien, Marion G; Diesen, Even Igland; Dagsland, Sindre. (2023) Raplyrikk i norskfaget. Samtale med Even Igland Diesen og Sindre Dagsland. Litt.Snakk Litt.Snakk [Internett] 2023-02-08
  • Faglig foredrag
    Dagsland, Sindre; Eltervaag, Carl Gunnar; Diesen, Even Igland. (2023) Lydrik(k): Lyden av språklig samspill. NTNU / biblioteket Kunnskapslunsj , Trondheim 2023-11-02 - 2023-11-02

2022

  • Faglig foredrag
    Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2022) Lydrik(k): Mer lyd, rap, herjing og fuzzpedal i klasserommet, takk! . NTNU Lærekraft - Lærerutdanningen 100 år , Trondheim 2022-10-06 - 2022-10-06
  • Faglig foredrag
    Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2022) Mer lyd, rap, herjing og fuzzpedal i klasserommet! . LNU (Landslaget for norskundervisning) LNU-konferansen 2022, "Tel denne? - om vurdering i det fornya norskfaget" , Trondheim 2022-08-27 - 2022-08-27
  • Dokumentar
    Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Eltervaag, Carl Gunnar. (2022) Lydrik(k) - dokumentar. Youtube / skrivesenteret.no Youtube / skrivesenteret.no [Internett] 2022-12-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Dagsland, Sindre; Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11

2017

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Skaftun, Atle. (2017) Tankegods: Mikhail M. Bakhtin. Litteratur på Blå Samtale , Blå 2017-11-21 - 2017-11-21

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo