course-details-portlet

IT3105

Kunstig intelligens programmering

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Prosjektoppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Faget gir studenter anledning til å implementere mange av de klassiske kunstig intelligens (AI) algoritmene og så å bruke dem som moduler i større AI systemer rettet mot områder som lyd og bildebehandling, simulert fotball (f. eks. on-line Robocup konkurranser), poker-spilling (f. eks. Texas Hold'Em) og robot navigering. Følgende AI algoritmer kan bli viktig moduler i disse systemer;

  • A*
  • means-ends analyse
  • besluttningstre læring
  • genetisk algoritmer
  • neurale nettverk
  • bayesiansk klassifisering
  • case-basert resonnering
  • boosting og bagging

Gjennom det arbeidet får studenter en forståelse for "AI i bruk" i stedet for "AI teoretisk sett" eller "AI på lekeproblemer", som man ofte får fra AI kursene på intro- og mellomnivå.

Faget består av 2-4 prosjekter, avhengig av årets prosjekter og deres omfang. Hvert prosjekt skal støttes av et sett av forelesninger om relevante teoretiske og praktiske grunnlag, mens noen forelesninger blir dedikert til generelle diskusjoner mellom faglærer og studenter om et prosjekt og fremgang til de forskjellige student grupper.

Studenter har fritt valg av programmeringsspåk, men Python, Java eller C++ vil ofte bli anbefalt.

Læringsutbytte

  • Studenter får praktisk erfaring med å designe og programmere relativt store AI prosjekter.
  • Studenter får verdifull innsikt i hvorfor, hvordan og når man kan bruke AI metoder på ekte problemer som de kan treffe i arbeidslivet.

Læringsformer og aktiviteter

50% standard forelesninger, og 50% interaktive prosjekt diskusjoner mellom studenter og faglærer.

Prosjektarbeid er individuelt eller i grupper på max 2 (men muligens flere avhengig av prosjektet)

Mer om vurdering

Vurdering i emnet består av 1 til 3 prosjekter med totalt seks deler.

For å bestå emnet må man ha godkjent 5 av de 6 delene.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning. Alle 6 delene må være nye innleveringer.

Forkunnskapskrav

Emnet er valgbart for studenter som er tatt opp på studieretningene i Kunstig intelligens (MTDT, MIDT, MSIT), eller Visuell databehandling (MTDT, MIDT) eller spesialiseringen Kunstig intelligens på teknologiretningen Datateknologi, Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT).

For å kunne ta dette emnet må du ha bestått følgende emner:

  • MA0301 Elementær diskret matematikk eller TMA4140 Diskret matematikk eller tilsvarende
  • TDT4120 Algoritmer og datastrukturer eller tilsvarende fra et annet universitet
  • TDT4136 Introduksjon til kunstig intelligens eller tilsvarende fra et annet universitet
  • TDT4171 Metoder i kunstig intelligens eller tilsvarende fra et annet universitet (de som ønsker å ta TDT4171 parallelt med IT3105 kan kontakte emneansvarlig eller en studieveileder)

Kursmateriell

Forelesningsnotater samt prosjektbeskrivelser skal deles ut for alle prosjektene. I noen sammenheng skal forskningsartikkler også bli gjort tilgjenglig. For robotikk prosjekter skal studenter få tilgang til en robot simulator og muligens til ekte roboter (for en begrenset period). Alt er gratis.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
IT2105 7,5 sp Høst 2008
MNFIT215 7,5 sp Høst 2008
MNFIT215 7,5 sp Høst 2008
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Informatikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Prosjektoppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment