course-details-portlet

FYST1112

Undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2025/2026

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 22,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet handler om fysioterapeutisk funksjonsdiagnostikk med kunnskap og ferdigheter i undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon. Sentrale tema er grunnleggende fysioterapeutisk funksjonsundersøkelse, vurdering av undersøkelsesfunn og bruk av ICF for å sortere informasjon og funn fra undersøkelse. Emnet gir også en innføring i generelle patofysiologiske prosesser og symptombilder ved et utvalg av relevante sykdommer og tilstander for fysioterapeuter. I tillegg inneholder emnet grunnleggende prinsipper i treningslære.

Gjennomgående tema vil også være klinisk resonnering rundt hvordan tilnærmingen i en undersøkelsessituasjon må hensynta ulike forutsetninger hos pasienten og situasjonsbetingede faktorer, samt vurdering av undersøkelsesmetodenes kvalitet, relevans og nytte.

Gjennom delt læringsfokus i forskjellige praksiser i emne FYST1111 vil temaene belyses i et livsløpsperspektiv.

Læringsutbytte

Læringsutbytte - kunnskap

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • kan forklare og begrunne metoder og prinsipper for fysioterapeutisk undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon.
  • kan forklare generelle patofysiologiske prosesser og beskrive ulike risikofaktorer og forebyggende faktorer for de mest utbredte sykdommer og tilstander av relevans for fysioterapeuter.
  • kan forklare fysiologiske mekanismer som påvirkes ved ulike belastninger og aktiviteter.
  • har grunnleggende kunnskap om motoriske ferdigheter og kan forklare hvordan en persons evne til å utføre ulike bevegelsesoppgaver kan påvirkes av faktorer knyttet til personen, oppgaven og omgivelsene.

Læringsutbytte - ferdighet

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • kan gjennomføre bevegelsesanalyser og undersøke motoriske ferdigheter hos personer i ulike aldre.
  • Behersker kliniske undersøkelser av bevegelsesapparatet, orienterende nevrologiske undersøkelser og fysiologiske undersøkelser relevant for fysioterapeuter.
  • Kan velge relevante metoder og situasjoner for funksjonsundersøkelser og kan gjøre tilpasninger ut ifra personens individuelle egenskaper og forutsetninger.
  • Kan sortere og beskrive informasjon og funn fra en anamnese og funksjonsundersøkelse i henhold til Internasjonal klassifisering av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF).
  • Kan bruke informasjon, symptomer og kliniske tegn fra undersøkelser til å resonnere klinisk rundt funksjons- og differensialdiagnostikk.
  • kan bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon og trygghet i undersøkelsessituasjoner.

Læringsutbytte - generell kompetanse

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre en grunnleggende fysioterapeutisk funksjonsundersøkelse på medstudent, og begrunne valg av framgangsmåte.
  • Forstår hvordan faktorer og forhold ved personen, oppgaven og omgivelsene påvirker aktiviteter og deltagelse og kan beskrive dette i lys av ICF-rammeverket.
  • Forstår at sin fysioterapeutiske tilnærming må ta hensyn til at sykdom, skade og smerte oppleves forskjellig av ulike pasienter og at menneskers helse påvirkes av psykologiske, sosiale, miljømessige og kulturelle faktorer.

Læringsformer og aktiviteter

Sentral læringsform i emnet er ferdighetstrening der studentene øver med medstudenter. Videre vil emnet ha delt læringsfokus i forskjellige praksiser i FYST1111 der studentene møter personer i ulike aldersgrupper og på ulike arenaer. Andre læringsformer og aktiviteter i emnet er forelesning, gruppearbeid, seminar, veiledning, laboratoriedemonstrasjon og selvstudium.

Emneevaluering: Emnet evalueres etter hver gjennomføring av emnet, basert på referansegruppemetodikk. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Tilstedeværelse ferdighetsundervisning
  • Egentrening og testkvalitet (3-delt arbeidskrav)
  • Seminar 1 - Bevegelsesanalyse
  • Seminar 2 - Kliniske undersøkelser og håndlag
  • Seminar 3 - Funksjonsdiagnostikk

Obligatoriske aktiviteter

  • Tilstedeværelse ferdighetsundervisning
  • Egentrening og testkvalitet
  • Seminar 1 - Bevegelsesanalyse
  • Seminar 2 - Kliniske undersøkelser og håndlag
  • Seminar 3 - Funksjonsdiagnostikk

Mer om vurdering

Eksamen

Praktisk/muntlig eksamen.

Eksamen vurderes med bokstavkarakterene A-F, hvor E er laveste beståtte karakter.

De som kan ta utsatt eksamen er de som har dokumentert gyldig fravær, har eksamensresultat ikke bestått og de som har møtt på eksamen og avbrutt underveis (trekk).

Obligatoriske aktiviteter

Tilstedeværelse ferdighetsundervisning. Ved mer enn 20 % fravær fra denne aktiviteten kan ikke studenten gå opp til eksamen. Undervisningen som er obligatorisk vil fremkomme av timeplanen og gis informasjon om ved studiestart.

Egentrening og testkvalitet. Denne aktiviteten består av tre deler og gjennomføres over ca. 10 uker og består av tre deler:

  1. Skriftlig individuell utarbeidelse av prosjektplan.
  2. Skriftlig individuell rapport fra prosjekt.
  3. Muntlig gruppevis presentasjon av prosjekt.

Seminar 1-3 gjennomføres på forskjellige tidspunkt i løpet av semesteret. I hvert seminar vil aktivitetene bestå av gruppebaserte oppgaver med muntlig/praktisk presentasjon om et avgrenset tema.

Detaljer knyttet til gjennomføringen av Egentrening og testkvalitet og hvert enkelt seminar i Seminar 1-3 publiseres etter emnets oppstart.

Det er obligatorisk tilstedeværelse på alle seminarene og del 3, muntlig gruppevis presentasjon av prosjekt, av Egentrening og testkvalitet. Disse aktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle aktivitetene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom et seminar blir vurdert til ikke godkjent, eller studenten ikke har deltatt tilstrekkelig, vil vedkommende få en (1) mulighet til å ta opp seminaret ved å gjennomføre en ny tilsvarende oppgave med presentasjon fastsatt av emneansvarlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)

Forkunnskapskrav

Fullført emne FYST1110 - Anatomisk og fysiologisk grunnlag for bevegelse og funksjon. Studenten kan starte på emne FYST1112, men kan ikke bli vurdert i emnet før forkunnskapskravet er bestått.

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.

Kursmateriell

Pensumlitteratur publiseres i NTNUs digitale læringsplattform ved emnets oppstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
FYST1103 3 sp Høst 2025
FYST1106 5,5 sp Høst 2025
FYST1107 7,5 sp Høst 2025
FYST1108 6,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 60 minutter

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 60 minutter