course-details-portlet

BK1164

Analog/digital mashup!

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Arbeider

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet introduserer studentene til muligheter for tidsbaserte arbeidsmåter ved å utforske analoge og digitale verktøy. De eksperimentelle og praktiske elementene i kurset er innrammet av en kritisk studie av ny mediekultur. Ettersom flere og flere delte erfaringer og oppfatninger av verden, nær og fjern, formes av utviklingen av medie- og kommunikasjonsteknologi, legger dette kurset vekt på digital kompetanse og kompetanse.

Elektroniske bilde- og lydbehandlingsteknologier brukes til å utvikle studentens forståelse av de historiske, estetiske, konseptuelle og tekniske aspektene ved mediekunstens praksis innenfor rammen av kunst og samfunn som helhet. Emnet tar sikte på å utvikle metodikk, ved hjelp av teori, kunstverk og objekter fra visuell kultur, der studentene kan reflektere over og beskrive kunstens betydning i forhold til medier og digital kultur. Studentene tilegner seg et bredt spekter av praktiske team-produksjonsferdigheter og utvikler en forståelse for samarbeide. Mens utviklingen av teknologier og verktøy vil fortsette, vil studentene bli opplært til å tilpasse og anvende en forståelse av underliggende konsepter til alle typer medier og teknologi. Studentene i emnet tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper for å begynne å jobbe selvstendig i studioer og verksteder.

Læringsutbytte

  • studenten har praktisk og teoretisk kunnskap om analoge og digitale medier og verktøy.
  • studenten har kunnskap om samtidens trender og tverrfaglige forsknings- og praksisformer, som fortelling, sekvens, komposisjon, appropriasjon, transponering, interaktivitet, performativitet og fellesskap i analoge og digitale medier.
  • studentene har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan skape og plassere analoge/digitale medieaktiviteter i en samtids- og historisk kontekst.
  • studenten lærer å anvende tekniske metoder i praksis og er i stand til å planlegge og gjennomføre konkrete oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, i et gruppesamarbeid med peer-to-peer kompetanseoverføring, og i samsvar med etiske krav og prinsipper.

Læringsformer og aktiviteter

Studentene blir introdusert for analog og digital video, lydkunst, internett, interaktive medier, performativ kunst og relatert mediesensitiv praksis, for å utforske kunstneriske konsepter i varierte tverrfaglige former for samtidskunst. Praktisk erfaring gjennom øvelser og samarbeidsprosjekter utgjør sentrale elementer i kurset. Lesing og presentasjoner adresserer viktige teorier og støtter en reflektert og kritisk tilnærming til forholdet mellom teknologi og kunst.

Spesielle vilkår

Emnet undervises ikke dersom for få studenter melder seg til undervisning.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i inneværende semester.

Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse i emneaktiviteter
  • Praktisk oppgave
  • Presentasjon

Mer om vurdering

Vurdering av kunstnerisk læring og progresjon ved presentasjon eller innlevering av arbeid produsert i emnet eller dokumentasjon herav.

Fagområder

  • Billedkunst

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Kunstakademiet i Trondheim

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Arbeider
Vekting 100/100 Dato Innlevering 03.12.2025 Tid Innlevering 19:00 Eksamenssystem Inspera Assessment