Hva lærer jeg

Grafisk design - bachelor

Hva lærer du?

Bachelor i grafisk design gir deg kompetanse innenfor visuell kommunikasjon, brukskvalitet, estetikk og håndverk. Målet er at du som utdannet grafisk designer skal ha en kompetanse som balanserer praktiske ferdigheter og formgivningsevne med evne til å tenke analytisk og konseptuelt.

Dette lærer du:

Typografi

  • Strategisk design og visuell identitet
  • Redaksjonell design
  • Bedriftsprofilering
  • Typografi for digitale og fysiske medier

Informasjonsdesign

  • Menneskesentrert design for web, nettbrett og mobil
  • Informasjonsarkitektur og designsystemer
  • Visuell historiefortelling og informasjonsvisualisering
  • Skilt- og veifinningssystemer for bygninger og uterom
  • Fargeteori og fargebruk
  • Universell utforming

Nysgjerrig på hva tidligere studenter har laget? Se eksempler på studentarbeider, den årlige avgangsutstillingen eller grafisk design på Instagram.

Du får også undervisning i

  • kritisk bruk av generativ kunstig intelligens (KI)
  • webkoding
  • fargestyring
  • design- og typografihistorie
  • bærekraft
  • kommunikasjon
  • innovasjon og entreprenørskap

Studiet gir trening i å dokumentere og formidle designprosesser gjennom essays og prosjektrapporter.

Se under Læringsutbytte for flere detaljer om hva du lærer.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter endt utdanning skal kandidaten ha tilegnet seg en bred og anvendelig designfaglig kompetanse innen visuell kommunikasjon; dvs. teoretisk fagkunnskap, praktiske og tekniske ferdigheter, formgivningskapasitet, og evne til å kunne arbeide analytisk og konseptuelt.

Kandidaten …

  • har solid kunnskap om typografi og informasjonsdesign
  • har kunnskap om sentrale emner innen skrift- og typografihistorie, samt grunnleggende innsikt i designhistorie og designteori
  • har kunnskap om fargepersepsjon og fargeteorier
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori
  • har kunnskap om utviklingsmetoder som anvendes innen strategisk design og menneskesentrert design
  • har relevant kunnskap om produksjonsteknikk, produksjonsprosesser for grafisk design
  • har kunnskap om bærekraftsprinsipper og universell utforming
  • har kunnskap om innovasjonsprosesser og entreprenørskap

Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan initiere bruk av og anvende designutviklingsmetoder og prosjektstyringsverktøy
  • innehar et grunnleggende og bredt repertoar av grafiske grep, normer og løsningstyper for en rekke sjangre inne trykte og digitale formater
  • besitter solide håndverksmessige ferdigheter, dvs. i form av verktøy- og materialkunnskap (bl.a. for effektiv håndtering av programvare for design for digitale og analoge flater og kompetent håndtering av tegnsetting, detaljtypografi og universell utforming)
  • besitter relevante tekniske ferdigheter som fargestyring, grunnleggende webkoding og bruk av generisk kunstig intelligens (AI/KI)
  • kan på en profesjonell måte – alene eller i team – håndtere et bredt spekter av designoppgaver innen visuell kommunikasjon. Fra analyse, konsept- og idéutvikling via formgivning til ombrekking og teknisk implementering. Eksempelvis innen redaksjonell design, informasjonsarkitektur, designsystemer, bedriftsprofilering for ulike flater og kanaler, og design av skilt- og veifinningssystemer for bygninger og uterom

Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan arbeide selvstendig, men også kunne samarbeide med yrkesutøvere fra andre fagområder og hevde seg i tverrfaglig prosjektsammenheng.
  • har en bred og kritisk forståelse av designhistorien og den visuelle kulturen i samfunnet omkring seg og ha et reflektert forhold til egen yrkesutøvelse, herunder juridiske og etiske problemstillinger
  • har et godt grunnlag for en karriere innen design, og for å kunne oppdatere og videreutvikle seg faglig i et omskiftelig arbeidsliv og en medie- og designverden i stadig endring
  • kjenner til aktuell internasjonal litteratur og til en viss grad forsknings- og utviklingsarbeid innenfor utdanningens sentrale fagområder
  • kan presentere eget arbeid, prosess og rasjonale skriftlig, visuelt, og muntlig i en forsamling
  • kan kritisk vurdere og nyttiggjøre seg aktuelle nye digitale verktøy
  • har grunnleggende kunnskap om filosofi- og vitenskapshistorie, samt vitenskapsteori og etikk
  • har en forståelse av egen fagutøvelse i lys av gjeldende retningslinjer for bærekraft
  • kan forholde seg kritisk og reflekterende til sitt eget fagområde samt til vitenskapene generelt