Hva lærer du? - Billedkunst - bachelor
Hva lærer du?

Hva er billedkunst?
Bachelorstudiet ved Kunstakademiet i Trondheim (KIT) strekker seg over 3 år, og danner grunnlag for de forskjellige delene av en kunstnerisk karriere med vekt på selvstendighet, teoretisk refleksjon, presentasjon og utvikling av eget kunstnerskap. Utdanningen er for studenter som ønsker å utdanne seg til profesjonelle kunstnere.
Studieprogrammets fundament hviler på teoretisk og praktisk undervisning av samtidskunst, der teorien er en integrert del i undervisningen. Våre forelesninger, seminarer og emner kombinerer det praktiske med det teoretiske. Dette legger grunnlaget for utviklingen av din kritiske forståelse av kunst, fundert i din egen samtidige utøvelse av kunsten.
Studer billedkunst
KIT har en åpen struktur, noe som betyr at du som student kan bevege deg mellom de ulike disiplinene maleri, skulptur, trykk, fotografi og intermedia.
Undervisningen baserer seg på åpenhet og dialog, og skal stimulere til kritisk refleksjon over eget fag og til å utvikle et selvstendig forhold til sin kunstneriske praksis. Det er din kunstneriske og personlig utvikling som er i fokus gjennom hele utdanningsløpet ved KIT.
Vi har en åpen struktur med fem avdelinger: maleri-, skulptur-, foto/grafikk-, kunst i fellesskapets rom-, intermedia/tidsbasert kunstavdeling, samt ett eget teori-team.
KIT har gode lokaler med store atelierer og verksteder sentralt plassert i Trondheim.
Fagmiljøet
Det faglige miljøet på akademiet er preget av kvalitet på høyt internasjonalt nivå, både faglig og pedagogisk. Våre underviserne og gjesteforeleserne, som selv har ulike kunstneriske bakgrunner og orienteringer, vil oppmuntre deg som student til å utforske og utfordre, samle kunnskap, til refleksjon og handling.
Vi er aktivt engasjert i det internasjonale samtidskunst-miljøet, og pleier kontakter med kunstnere, kritikere, kuratorer og teoretikere over hele verden.
KIT og NTNU
KIT er den eneste kunstutdanningen i Norge som er en del av et universitet. Dette gir deg som student en unik tilgang til ressurser, og muligheter for samarbeid på tvers av andre fakultet og fagområder.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kandidaten har et grunnlag gjennom kunnskap og forståelse for å formulere og utøve kunstnerskap i relevante sammenhenger og i samarbeide med andre
- Kandidaten har grunnleggende innsikt i kunsthistorier, teori, forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
- Kandidaten skal under veiledning lære å ta ansvar for sin og andres kunstneriske utvikling, og lære seg å oppdatere sin kunnskap i takt med billedkunstfeltets utvikling.
Ferdigheter
- Kandidaten kan anvende relevante kunstfaglige metoder, redskaper og praksisformer de har studert, samt forstå analytiske og praktiske ferdigheter som knytter seg til virksomhet innenfor billedkunstfeltet
- Kan utforske billedkunstnerisk faglighet i nye former og roller med relevans for samfunnet
- Kandidaten kan utforske muligheter og samarbeide med aktører i og utenfor kunstinstitusjonen
- Kandidaten har en forståelse for materialets betydning i kunstneriske praksis, og å gi ideene en relevant kunstnerisk form
- Kandidaten kan kombinere den kunstneriske praksis med og bygge den på en teoretisk plattform for diskusjon, kritikk og refleksjon
- Kandidaten har ferdigheter som muliggjør at en kan delta i - og påvirke - kunstneriske prosesser, diskusjoner og arenaer både nasjonalt og internasjonalt.
Generell kompetanse
- Kandidaten har innsikt i kunstens rolle i samfunnet og kan ta hensyn til kunstneriske, samfunnsmessige, etiske og miljømessige problemstillinger
- Kandidaten kan utforske praksis og muligheter selvstendigt og har evne til refleksjon til sitt eget og andres kunstnerskap
- Kandidaten kan ivareta kunstnerisk formidlingsvirksomhet og kan diskutere relevante teoretiske problemstillinger overfor både fagfeller og andre
- Kandidaten kan drive kunstnerisk virksomhet innenfor et profesjonelt miljø og ha forståelse for profesjonens betingelser.