TverrProf - Prosjektet

Profesjonsidentitet i helse- og sosialprofesjonsutdanningene

Trygghet i egen fagkompetanse er avgjørende for kvaliteten i profesjonsutøvelsen. Trolig spiller utdanningsmiljøet og det opplevde læringsmiljøet underveis i utdanningsløpet en viktig rolle, og her trer gruppetrygghet fram som en mulig sentral faktor. 

Samtidig kan tryggheten og utviklingen av den spesialiserte identiteten i den enkelte profesjon utfordres ved at utdanningsinstitusjonene tilbyr læringsaktiviteter på tvers av fag- og profesjonsgrenser. 

En studie av utviklingen av (tverr)profesjonell identitet og gruppe-psykologisk trygghet underveis i helse- og sosialprofesjonsstudiene kan bidra til mer kunnskap om utvikling av profesjonsidentitet i helse- og sosialprofesjonene, og samtidig gi verdifull informasjon om institusjonenes utdanningsmiljø.

Hensikt

Prosjektets hovedhensikt er å studere utviklingen av, og forholdet mellom gruppe-psykologisk trygghet og uni- og tverrprofesjonell identitet blant helse- og sosialprofesjonsstudenter ved NTNU, og hvordan og i hvilken grad disse variablene påvirker hverandre over tid. 

Materiale og metode

Prosjektet omfatter en longitudinell kohortstudie der studenter fra 12 forskjellige helse- og sosialprofesjon (HoS)-utdanninger ved NTNU besvarer ett og samme spørreskjema én gang per år så lenge de er studenter ved studieprogrammet, og der data fra spørreskjema kobles til registerdata om studentenes studieprogresjon og resultater fra FS. I tillegg til spørreskjema-undersøkelsen blir ca. 15 studenter fra første studieår, 15 studenter som er midtveis i studiene (dvs. 2. eller 4. års studenter), og 15 studenter fra siste studieår, intervjuet for å gi ytterligere kvalitativ forståelse av utviklingsprosessene. Datainnsamlingen startet våren 2022, og avsluttes når de første studentene som da var førsteårsstudenter ved en av de 6-årige profesjonsutdanningene (medisin eller psykologi) er ferdig utdannet, våren 2027. 

Studiens inklusjonskriterium er at man er student i 1., 2., 3., 4., 5.eller 6. studieår ved en av de tolv HoS-utdanningene ved NTNU, campus Ålesund, Gjøvik eller Trondheim, fra og med prosjektstart høsten 2021. Det er ingen eksklusjonskriterier, og alle studenter blir invitert. 

Etter avtale med foreleser får studentene informasjon om studien av en av TverrProf sine medarbeidere i forbindelse med en forelesning. Dette er for å rekruttere så mange studenter som mulig. I tillegg hender det at det legges ut informasjon og invitasjon til spørreskjemaet i Blackboard. 

Studentene velger å samtykke til ett eller flere av følgende alternativer: 

  • Å delta i den årlige spørreskjemaundersøkelsen  
  • At svarene fra forskjellige år kobles sammen
  • At opplysninger om studieprogresjon og resultater fra FS kan kobles sammen med opplysningene i spørreskjemaet  
  • At han/hun kan identifiseres og inviteres i intervjuundersøkelse dersom vedkommende blir trukket ut til det

Spørreskjemaet inneholder 16 spørsmål, inkludert spørsmål om studentens bakgrunn og utdanningsvalg. Et 9-punkts batteri av spørsmål om profesjonsidentitet (The Macleod Clark Professional Identity Scale (MCPIS-9)), og Edmondsons 7-punkts batteri av spørsmål om gruppe-psykologisk trygghet, stilles to ganger for hhv. profesjonsspesifikk og tverrprofesjonell identitet og gruppe-psykologisk trygghet i uni- og tverrprofesjonelle undervisningsprogram. Begge spørsmålsbatteriene er anerkjente og validerte skjema, og er oversatt fra engelsk. I tillegg stilles det generelle spørsmål om i hvor stor grad studenten identifiserer seg med sin profesjon, og hvor trygg studenten føler seg i utdanningssituasjoner.

Datainnsamlingen for førsteårsstudenter foregår i høstsemesteret, mens for de resterende samles data i på våren. Endring over tid måles både med tverrsnittsdata fra 1., 2., og 3. år i bachelorutdanningene, og 4., 5., og 6. år i de 6-årige profesjonsutdanningene, i tillegg til longitudinelle data fra og med våren 2022 - henholdsvis 3 eller 6 år fram i tid. Datainnsamlingen vil derfor pågå i 6 år. 

Studien er godkjent av involverte dekaner og studieledere, og er meldt og godkjent av NSD.