Trening og amming: Effekt på morsmelk og barnets helse

Vi har mye kunnskap om hvordan trening påvirker ulike organer og helsa vår, men det er veldig lite forskning på effekt av trening på morsmelk. Målet med denne studien er å undersøke om trening etter fødsel kan påvirke morsmelken hos ammende kvinner og barnets vekt og helse.

Baby holdt i mors armer. Føttene stikker fram mot kamera.

Oppstart er ca. 6 uker etter fødsel. Det er fint om potensielle deltakere tar kontakt noen uker før dette. Deltakerne vil bli tilfeldig fordelt til én av to grupper:

1. Intervensjonsgruppe: Utholdenhetstrening med moderat til høy intensitet 2-4 ganger per uke i 8 uker. Treningen vil bli tilpasset din fysiske form. Du vil få veiledning av medarbeidere i studien under treningen, og disse vil også passe på babyen din mens du trener.
  2. Kontrollgruppe: Fortsette å leve som normalt.

Studieperioden er på totalt ca. 8 uker, men med oppfølging av mor også 6 måneder etter avsluttet studieperiode og babyen i 2 år.

Kriterier for deltakelse:

• 18 år eller eldre
  • BMI: 25 kg/m2 eller mer før svangerskap, eventuelt 28 kg/m2 eller mer etter fødsel
  • Fullammer ett barn født til termin (etter svangerskapsuke 36 + 6)
  • Bor i Trondheimsområdet
  • Forstå muntlig og skriftlig norsk

Her kan du regne ut din BMI.

Prosjektet innebærer undersøkelser av deg og av babyen, og innsamling av morsmelk. Du vil få en elektrisk brystpumpe og alle deltakere som kommer til oppfølgingsundersøkelser får barnemat til ca 500,-.

Studien gjennomføres ved Fakultet for Medisin og Helsevitenskap, NTNU, i samarbeid med Kvinneklinikken ved St. Olavs Hospital, og er godkjent av Regional Komite for Medisinsk og Helsefaglig Forsknings-etikk. Studien er finansiert av det europeiske forskningsrådet (European Research Council).

Loto fra ERC og Europeiske flagget stilt ved siden av hverandre.

Ønsker du å delta?

Ta kontakt med Trine Moholdt - se kontaktinfo til høyre (eller under hvis du er på mobil).

Vi har også andre studier på trening og morsmelk som kan være aktuelle for deg: Se oversikt over alle studiene våre her.

person-portlet

Trine Tegdan Moholdt