Intervju med stipendiater

Institutt for pedagogikk og livslang læring

Intervju med stipendiater

Celine Berglie

Arbeidstittelen for prosjektet mitt er Videregående opplæring i et historisk perspektiv

Prosessen med å samordne de ulike retningene i opplæringstradisjonene er det jeg forsker på i mitt prosjekt. I 1945 hadde vi i Norge to store opplæringstradisjoner i fortsettelsen av folkeskolen: den ene rettet mot allmenndannelse og den andre rettet mot yrkesopplæring. Etter andre verdenskrig ønsket man imidlertid et system hvor de allmennutdannende og de yrkesutdannende skolene skulle ses på som et samlet hele. Å binde de to tradisjonene sammen i en felles videregående opplæring ser ut til å være et mål det har vært jobbet med i lengre tid. Debatten omkring allmennopplæringen og yrkesopplæringen er fremdeles et aktuelt tema.

Fra første året mitt på bachelor i pedagogikk var det utdanningshistorie og utdanningspolitikk som fanget min interesse. Jeg synes det er interessant å studere hva som ligger bak utdanningspolitiske beslutninger, samt hvilke diskurser som har gjort seg gjeldende.

Det å være stipendiat er spennende, lærerikt og varierende. Man får jobbe konsentrert om et tema man interesserer seg for, samtidig som man får muligheten til å delta på blant annet kurs, seminarer og konferanser.

Hvis du ønsker å bli stipendiat er det en fordel at du har en genuin interesse for fagfeltet det skal forskes på. Hvis du har det, så søk!

Runa Rannov Bostad

Arbeidstittelen min er Nyankomne minoritetsspråklige elevers møte med en norsk videregående skole. Kvalitativt studie av elever i et innføringstilbud for minoritetsspråklige. Jeg forsker på minoritetselevers erfaringer med den norske skolen, og i hvilken grad skolen tilrettelegger for at elevenes erfaringer og kompetanser gjenspeiles i skolens møte med elevmangfoldet

Tematikken interesserer meg fordi jeg har arbeidet med minoritetselever i den videregående skolen i nesten ti år, og har vært rådgiver for og har undervist i innføringstilbud for minoritetsspråklige elever ved to skoler. Det er viktig å forske på dette fordi min oppfatning er at selv om skolene har intensjoner om å drive med inkluderingsarbeid, så kan mye tyde på at de ikke lykkes med dette

Når avhandlingen er fullført, ønsker jeg å følge opp med videre forskning. Kanskje kan den danne grunnlag for et longitudinelt studie av hvordan minoritetselever opplever og manøvrerer seg i det norske utdanningssystemet? Så langt virker stipendiattilværelsen veldig spennende og akkurat passe utfordrende!

Rådet jeg vil gi til deg som ønsker å bli stipendiat, er at hvis du har problemstillinger du tenker at samfunnet har godt av å få belyst, så ta dem med deg inn i forskningsfellesskapet ved NTNU, og finn ut av det!

Ida Engan Farstad

Arbeidstittelen for prosjektet mitt er Barns perspektiver på å reise alene. Jeg forsker på Barn i alderen 6-12 år som regelmessig reiser lengre distanser med fly, båt, tog eller båt uten følge av voksne. Dette har jeg valgt fordi jeg har lenge vært opptatt av barns hverdagsliv, og de stedene hvor barns hverdagsliv foregår. Jeg synes det er spesielt interessant å studere hva som skjer når barn beveger seg utenfor de beskyttede og «barnevennlige» stedene og ut i «voksenverdenen».

Det er viktig å forske på dette, for vi vet at mange barn i dag reiser alene, enten fordi foreldrene bor på forskjellige steder eller for å besøke andre familiemedlemmer. Likevel er det forsket veldig lite på hvordan disse reisene praktiseres, og hva barna selv forteller om sine opplevelser og erfaringer. Når avhandlingen er fullført håper jeg å kunne fortsette å jobbe med forskning.

Det er veldig spennende og lærerikt å være stipendiat. Det er en fantastisk mulighet til å kunne fordype seg i noe man interesserer seg for. Jeg tror det viktigste rådet til andre som ønsker å bli stipendiat, er å finne et tema man brenner for. Når man skal jobbe med samme prosjekt hver dag i 3-4 år, tror jeg det hjelper mye på motivasjonen at prosjektet oppleves som verdifullt og viktig.

Tidligere stipendiater

Tidligere stipendiater

Ellen Margrete Iveland Ersfjord

Arbeidstittel for prosjektet mitt er Fra ”å være feit” til å ”lide av fedme” - en etnografisk studie av barn i langvarig rehabilitering for fedme. Jeg forsker på hvordan barn med fedme påvirkes av langvarig behandling av lidelsen sin. Bakgrunnen for min interesse er at det er gjort svært lite etnografisk forskning på barn med fedme, og min interesse for temaet ble vekket allerede i 2007 da jeg jobbet ved Nasjonalt senter for e-helseforskning og bisto region helse Midt-Norge med å opprette et nettbasert kompetansehevingskurs innen tematikken fedme. Det er viktig å få forske på dette siden behandling for barn er forholdsvis nytt, og fordi det ikke finnes forskning på hvordan behandling påvirker barns innstilling til sin kropp og lidelse. Når avhandlingen er fullført går jeg tilbake til min faste jobb som forsker ved Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon, St. Olavs hospital, og vil fortsette å forske på tematikken fedme.

Det er fantastisk å være stipendiat. Man får en unik mulighet til å fordype seg i et tema man er veldig interessert i, og også bidra med ny kunnskap som kan bedre andre menneskers situasjon. Mitt råd til andre som ønsker å bli stipendiat, er nyt tiden og ikke stress, men jobb jevnt og trutt.

Kristine Øygardslia

Tittelen for ph.d.-prosjektet mitt var Students as game designers: Exploring game-based learning activities in the classroom. Det ble fullført i juni 2018.

Jeg har forsket på elever som designer dataspill i klasserommet opp mot læreplanmål i samfunnsfag. Dette var en fokusert etnografi, der jeg filmet elevene og analyserte elevenes sosiale interaksjoner. Bakgrunnen er at jeg har alltid vært interessert i hvordan dataspill kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted, enten innen utdanning, helse eller sosial forandring. Det er viktig å forske på dette fordi mange er interesserte i hvordan teknologi, blant annet dataspill, kan bidra til å gjøre at elevene opplever skolehverdagen som mer relevant og knyttet opp mot deres interesser. Imidlertid er det viktig å se hvordan elevenes læringsprosesser faktisk utspiller seg når nye medier brukes i undervisning.

Etter at avhandlingen var fullført, begynte jeg i en stilling som postdoktor, der jeg er med i et prosjekt som forsker på innovative metoder for å fremme integrering og kunnskap om migrasjon. Mitt fokus er dataspill for å lære arbeidsrettet språk og å fremme integrering, og jeg er kjempeglad for å kunne jobbe med noe jeg elsker hver dag!

Det å være stipendiat, er en fantastisk mulighet til å fordype seg i det temaet man synes er aller mest spennende over lang tid! Samtidig har man en unik sjanse til å bli kjent med internasjonale fagmiljøer – selv var jeg et halvt år i Japan, og jeg anbefaler alle et utenlandsopphold i løpet av stipendiatperioden.  

Hvis jeg skal gi et råd å til andre som ønsker å bli stipendiat, er at som stipendiat har du mange mennesker rundt deg med mye erfaring og masse gode idéer – bruk mulighetene dette gir! Reis på konferanser, presenter prosjektet ditt, og vær aldri redd for å be om hjelp eller tilbakemeldinger fra andre.

Azher Hameed Qamar

The work title of my project is Infant Health Care Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan. I am investigating infant health care belief practices and associated fears with a primary emphasis on the social value of the child, and a secondary emphasis on magico-religious belief practices. The background for my interest is social construction of infancy and infant lives. Infants and infancy are rarely explored area, and there is a scarcity of empirical studies in this field. The research is important because about 90 % of the infants in the world live in non-western contexts or in majority world. The child rearing practices are complex as they interconnect several facets of the social lives of the children and adults. Infancy is the first stage of life that provides a glimpse in the vulnerability and agency of the young children. It is important to explore infancy with an interdisciplinary approach.   

When my dissertation is completed I am planning to design a more comprehensive and bigger research project to continue further research.

To be a fellow student I have a great learning experience. The support and facilities provided are great.

Ph.d. i utdanningsvitenskap

Ph.d. i utdanningsvitenskap

Kontakt IPL

Kontakt IPL

 Ansatte
 Om oss
kontakt@ipl.ntnu.no
73 59 19 50
48 04 88 26 kontorsjef Wenche S. King
Ledige stillinger


Besøksadresse:
Loholt alle 83-85
Paviljong A/B
Dragvoll campus

Postadresse:
NTNU,
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Postboks 8900, Torgarden
7491 Trondheim

Studieveiledning:
Ta kontakt med studieveilederne ved instituttet