Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Institutt for lærerutdanning

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Institutt for lærerutdanning Forskning
  2. KiDiCoTI
  3. Forskningsdesign

Språkvelger

English

Forskningsdesign – KiDiCoTi – Forskning – Institutt for lærerutdanning

×
  • Hjem – KiDiCoTi
  • Om KiDiCoTi
  • Forskningsdesign
  • Deltagere
  • Formidling fra prosjektet
  • Kontakt oss
  • Med støtte fra
  • Internasjonal informasjon
MENY

Forskningsdesign

Forskningsdesign

Modell som beskriver forskningsdesignet. Se beskrivelse nedenfor. PNG
Figur 1 Prosjektdesign

Forskningsdesignet er et trianguleringsdesign hvor de det samles inn et både kvantitativt og kvalitativt materiale. Det kvalitative materialet består av 15 onlineintervjuer, mens det kvantitative materialet består av en survey med 500 respondenter. Både det kvalitative og kvantitative datamaterialet analyseres og fører til resultater for seg, deretter mikses analysene sammen for å sammenligne hvordan innbyrdes forhold relateres til resultatene i de to datasettene. Se figur 1 Prosjektdesign.

Kvalitativ del

Ledes av Mari-Ann Letnes.

Forskningsteam:

  • Nicole Veelo
  • Line Indrevoll Stänicke
  • Niamh Ni Bhroim
  • Ingvill Rasmussen

Innsamlingsstrategier 

Metodene som blir brukt i denne delen av studien er et onlineintervju. Vi har gjennomført intervju med 15 familier som har barn i aldersgruppen 6–12 år. En av foreldrene + et av barna i familien deltok i intervjuet. Før intervjuet ble familiene bedt om å fylle inn en pre-spørreundersøkelse og barna fikk en loggbok som de skulle skrive og tegne i. Spørreskjemaet og loggboken hadde til hensikt å legge grunnlag for online-intervjuet med barna og foreldrene.  

Utvalg 

Med utvalget ønsket vi å sørge for å få et rikt og variert utvalget, med mangfold når det gjelder barns alder og kjønn og familiesammensetning.

Analyse

I analysen av intervjuene ble en tematisk analyse brukt. Den tematiske analysen skjedde gjennom seks faser hvor konstant-komparativ analyse (Glaser and Strauss, 1967) ble brukt:  

  1. Transkribering av video- og lydopptak
  2. Åpen koding av de transkriberte intervjuene
  3. Koding ved bruk av JRC´s kodebok
  4. Narrative analyse for å frembringe 15 familieportretter
  5. Aksial koding med et søk om å finne mønstre på tvers av det empiriske materialet og familieportrettene
  6. Rapportskriving

Resultat og formidling

Nasjonal rapport ventes i februar.

Kvantitativ del

Ledes av Elisabeth Staksrud.

Forskningsteam:

  • Fredrik Mørk Røkenes
  • Kristinn Hegna
  • Siw Fjørtoft

Innsamlingsstrategier

Vi har gjennomført en spørreundersøkelser med 500 familier i Norge. Spørreundersøkelsene er gjennomført være med barn som bruker digital teknologi minst en gang i uken, og en av foreldrene. Barna er i aldersgruppen fra 11 til 18 år (5. trinn og oppover).


NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo