IBM - Veg, jernbane og transport

Veg, jernbane og transport

Forskningsgruppe

Veg, jernbane og transport

 

 

Veg, jernbane og transport

Vi forsker og underviser i hvordan vi planlegger, bygger og drifter infrastrukturen for veg, jernbane og luftfart, samt hvordan personer samhandler med infrastrukturen.

Veg, jernbane og transport har ansvar for forskning og undervisning innen planlegging, bygging og drift av transportsektorens infrastruktur. Fagfeltet handler om alt fra grunnen infrastrukturen er bygd på til de valg som tas av menneskene som ferdes på veger, jernbane og flyplasser.

Infrastrukturen som gjør det mulig å transportere mennesker og varer utgjør svært store verdier, og samfunnet er avhengig av at alt fungerer som det skal til en hver tid. I tillegg til den rent praktiske nytten har muligheten til å reise kort eller langt stor betydning for livskvaliteten til folk.

Samtidig utgjør transporten en betydelig fare, og selv om antall drepte i trafikken i Norge er redusert i mange år, er det fortsatt ambisjoner om å redusere farene ved å ferdes i trafikken. Transport gir også negative miljøkonsekvenser ved utslipp av drivhusgasser og tap av natur og biodiversitet.

 

Research activity

Aktive forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

TRACE er et forskningssenter innen Transport 2050. Prosjektet starter i 2025 og skal vare i 8 år. Senteret ledes av SINTEF med NTNU som en av flere partnere.

NATURE-DEMO handler om hvordan vi kan benytte natur-baserte løsninger (NbS) for å beskytte infrastrukturen mot konsekvensene av klimaendringer. Prosjektet er finansiert av EU og ledet fra Tsjekkia med NTNU som partner. 

Rehabilitering av lavtrafikkerte veger er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU, SINTEF og 14 av fylkeskommunene om å utvikle bedre metoder for å rehabilitere disse vegene som har et betydelig etterslep. Prosjektet inneholder to PhD-prosjekt.

SENAVIS «Sensorteknologi for smart av-ising»  utvikler vi, i samarbeid med Mittuniversitetet i Sverige, bedre målemetoder for salt og andre anti-isingskjemikalier. Ved å kunne måle restsalt i sanntid bidrar vi til mer presis salting og redusert forbruk av salt og kjemikalier. SENAVIS er et EU Interreg-finansiert prosjekt, med medfinansiering fra Trøndelag fylkeskommune og Avinor.

Målet med SmartKjemi er å forbedre beslutningsstøtten for vinterdrift av rullebaner. I samarbeid med SINTEF, Meteorologisk institutt og Avinor skal vi utvikle og pilotere en ny beslutningsstøttemodul for bærekraftig bruk av kjemikalier på rullebaner. For å få dette til, må vi forstå samspillet mellom vær, vinterdrift og flytrafikk.

Prosjektet «Automatisk tilstandsregistrering av fylkesveger» (AutoRegFV) skal utvikle kunnskap, metoder og modeller for fullautomatisert tilstandsregistrering av lavtrafikkerte veger. Ved hjelp av kunstig intelligens tolker vi vegbilder og utvikler modeller for automatisk kvalitetssikring og vurdering av vegstrekninger.

GreeNexUS er et EU-finansiert MSCA-doktorgradsnettverk, der 10 doktorgradsstipendiater forsker på, og får opplæring i, å fremme bygrøntområder, territoriell fornyelse samt sikkerhet, tilgjengelighet og gangbarhet i urbane infrastrukturer. I vår forskningsgruppe har vi to delprosjekter: ACCESSALL og 4SEENGrip

I prosjektet Simulering av vinterdriftstjenester (VinterSim) utvikler vi kunnskap og modeller for å simulere vinterdrift. Ved å analysere historiske vær- og produksjonsdata fra brøytebiler, har vi utviklet geografiske modeller som kan predikere hvor mange operasjoner man kan forvente, basert på valgt driftsstandard, trafikkmengde og historiske værdata.

Green-move handler om hvordan en best kan ta vare på matjord som må flyttes i forbindelse med utbygging av infrastruktur. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og ledes av NTNU. NMBU og SINTEF er forskningspartnere sammen med en rekke partnere fra forvaltning og industri.

FRESH (FREight-SHopping nexus in urban outskirts and beyond) is a research project, funded by DUT (Driving Urban Transitions Partnership) and national funders, focusing on shopping-related mobility behaviour and urban logistics in Dortmund, Paris and Trondheim.

SmartRVU er et NTNU-prosjekt under senteret Green2050 som har som mål å utvikle metodikker for reisevaneundersøkelser.

MoST (Mobilitetslab Stor-Trøndelag) Sentrale aspekter inkluderer å kombinere ulike transportformer i en enkelt reise, øke andelen kollektiv- og sykkeltransport, og utvikling av riktige insentiver for å drive omstillingen.

NU-COAST er et tverrfaglig forskningsprogram som har som mål å utvikle kysttilpasningsstrategier for å møte klimaendringene i Nunavut, Canada, gjennom utvikling av nye teknologiske verktøy og ressurser til støtte for inuittsamfunnene. Programmet er finansiert av Natural Resources Canada og ledes av Université du Québec à Rimouski (UQAR), med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) som partner.

EduPermaGR er et prosjekt finansiert av UArctic som har som mål å utvikle et tverrfaglig høyere utdanningskurs om permafrost. Kurset skal formidle den nyeste vitenskapelige og teknologiske kunnskapen i aktivt samarbeid med lokalsamfunnet i Sisimiut, Grønland. Kurset vil bli undervist ved Arctic DTU-campus fra 15. april til 29. mai 2026 av et nordisk team av forelesere.

PermaIntern-prosjektet er finansiert av Danish Agency for Higher Education and Science (DAHES) som et UArctic-nettverksprosjekt. Det er et konsortium av ni nordiske universiteter som har utviklet og implementert et nytt praksisprogram om permafrost i Arktis (permaintern.org). For å utvide programmet utover Nord-Europa ble SEDNA-prosjektet etablert i samarbeid med internasjonale partnere og er finansiert av Memorial University og UArctic gjennom Global Arctic Leadership Initiative – Indigenous and Northern Collaborative Research and Education Fund (Canada).

 

Undervisning

Undervisning

BYGT1102/TBA4204 (BM3) Transportinfrastruktur
er et introduksjonsemne for BSc og MSc studenter som gir en oversikt over fagområdet.

TBM4282 Veg- og jernbaneteknologi 1
Fokuserer på belastning, materialer, dimensjonering og vedlikehold av veg og jernbane

TBM4280 Veg- og transportplanlegging

TBA4315 Kostnader og nytte av infrastruktur
handler om samfunsøkonomiske analyse av infrastruktur for transport

TBA4218 Vegteknologi 2
gir dypere foreståelse for materialer, skadeutvikling og rehbilitering av vegkonstruksjoner

TBA4225 Jernbaneteknologi 2
gir dypere foreståelse for materialer, skadeutvikling og rehbilitering av jernbane

TBM4381 Transportanalyse 
gir studentene kjennskap til reisevaner, etterspørsel, transporttilbud, samt modellering av transport.

TBM4383 Modellering av trafikk
gir studentene kjennskap til trafikkteknikk, trafikkstrømsteori, styring, regulering, prioritering, simulering og modellering av trafikk.

TBM4384 Trafikksikkerhet og ITS
gir studentene kjennskap til vurdering og analyse av trafikksikkerhet og ulykkesrisiko knyttet til utforming og regulering av veg- og gatenettet, og for ulike trafikantgrupper.

TBM4345 Bærekraftig transport og transportinfrastruktur
gir en bred oversikt over strategier og tiltak for å møte bærekraftsutfordringer innen veg, jernbane og transport. Emnet gir studentene muligheter til å fordype seg innen enkelttema.

 

I tillegge til disse emnene som tilbys til ordinære studenter ved NTNU er det også mulig å få den samme kunnskapen gjennom en rekke EVU-kurs som kan kombineres til en efaringsbasert mastergrad.

BA6057 Vegbygging

BA6061 Drift og vedlikehold

BA6059 Vegteknologi

BA6012 Grunnleggende jernbaneteknikk

BA6052 Strategisk planlegging av transportinfrastruktur

BA6051 Kostnader og nytte av sanferdselsanlegg

BM6801 Trafikkteknikk og transportanalyse

BM6802 Modellering av trafikk

BA6013 Trafikksikkerhetsinspeksjoner og revisjoner

BA6056 Prosjektoppgave (selvstudium)

BM6980 Masteroppgave (30 studiepoeng)

 

Formidling

Formidling

Faggruppen har tatt ansvar for å utgi et populærvitenskapelig tidskrift: Moderne mobilitet og infrastruktur. Her vil det være artikler på norsk og engelsk om aktuelle tema innen vårt fagområde. Trude Tørset og Inge Hoff er redaktører for tidskriftet.