Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland

Professor i samfunnsfag (historie)
Institutt for lærerutdanning

yngve.skjaeveland@ntnu.no
73412099 Gunnerus gate 1, G334, Kalvskinnet
Publikasjoner Undervisning Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Maliks, Jakob Mattias; hosteland, stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 6 Samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537514.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Hosteland, Stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 7 Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537538.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Hosteland, Stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 7 Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 978-82-0553754-5.
    Lærebok

2021

  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537354.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537330.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537378.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4, Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537408.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537422.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lyngvær, Eirik; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4. Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537385.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 5 Samfunnsfag Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-52137-7.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 5 Samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-52741-6.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 6 Samfunnsfag Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-53749-1.
    Lærebok
  • Moen, Kari Hoås; Buaas, Ellen Holst; Skjæveland, Yngve. (2021) Det var en gang... Historie og tradisjoner i den flerkulturelle barnehagen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-05112-3.
    Fagbok

2020

  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205514126.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527256.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527270.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205527294.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527317.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527331.
    Lærebok
  • Skjæveland, Yngve. (2020) Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica. volum 10 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Skjæveland, Yngve. (2019) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2019) Kvalitetsutvikling i prosjektarbeid med barn. Aksjonsforskning på mange vis. Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Gotvassli, Kjell Aage; Skjæveland, Yngve. (2018) Introduction to the Book. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2018) Interpretation and Implementation of the National Curriculum: Leadership of Learning in Norwegian Early Childhood Centers. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Skjæveland, Yngve. (2017) Learning history in early childhood: Teaching methods and children’s understanding. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik. (2017) Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 101 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Skjæveland, Yngve. (2016) Frå sosialpedagogikk til kompetanseutvikling – barnehagen som læringsarena for barn i perioden 1975–2016. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Leiing av læring i barnehagen – nasjonale retningsliner og lokale fortolkingar. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Nye perspektiv på leiing av læring i barnehagen. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2016) Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research (IJHLTR). volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Skjæveland, Yngve. (2015) Government Guidance on Leadership of Learning in Early Childhood Education and Care in Norway. Thinking and Learning about Leadership. Early childhood research from Australia, Finland, and Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2015) USA står åleine igjen. Adresseavisen.
    Kronikk

2014

  • Skjæveland, Yngve. (2014) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Skjæveland, Yngve. (2013) Den norske stasjonsparken - mellom natur og kultur. Bulletin för trädgårdshistorisk forskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2013) Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Pedersen, Svein Henrik; Skjæveland, Yngve; Wale, Astrid. (2012) Fra 1838 til 1920. 2012. ISBN 978-82-998381-3-9.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2010

  • Skjæveland, Yngve. (2010) Bygdefolk eller byfolk? Bystatus og urbanisering i ein av våre nyaste byar. Heimen - Lokal og regional historie. volum 47 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Skjæveland, Yngve. (2009) Jarnbanen på 1800-talet - ny teknologi og ny reisemåte. Trønderveven 2009. Tema: Samferdsel.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

2008

  • Skjæveland, Yngve; Kvaal, Stig; Østby, Per. (2008) Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk Jarnbane 1840 - 1880. 2008. ISBN 978-82-471-1095-9.
    Doktorgradsavhandling

2006

  • Skjæveland, Yngve. (2006) Stord frå steinalder til oljealder, band 3, 1900-2006. 2006. ISBN 82-991667-7-2.
    Fagbok

2005

  • Skjæveland, Yngve. (2005) Jarnbanen og kulturelle brytingar på 1800-talet. Norsk Jernbanemuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel

2004

  • Skjæveland, Yngve. (2004) Norsk jarnbane 1850-1900: Modernisering og disiplinering. Årbok for Norsk vegmuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Ny reisemåte og nye levemåtar. Jarnbanen og kulturelle endringar. Arkivmagasinet.
    Populærvitenskapelig artikkel

2003

  • Skjæveland, Yngve. (2003) Kunnskapsoversyn: Tilsyn og regulering i transportsektoren. 2003. STS arbeidsnotat/ working paper (2).
    Rapport

1999

  • Skjæveland, Yngve. (1999) For postfolk og Postetatens interesser. Den norske postorganisasjon Trøndelag krets 1897-1997. 1999. ISBN 8299522307.
    Fagbok

1996

  • Skjæveland, Yngve. (1996) Nasjonal retorikk i Det Norske Nationalblad 1815-1821. Norges forskningsråd. 1996. ISBN 8212007901.
    Vitenskapelig monografi

Tidsskriftspublikasjoner

  • Skjæveland, Yngve. (2020) Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica. volum 10 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2017) Learning history in early childhood: Teaching methods and children’s understanding. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik. (2017) Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 101 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2016) Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research (IJHLTR). volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2015) USA står åleine igjen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Skjæveland, Yngve. (2013) Den norske stasjonsparken - mellom natur og kultur. Bulletin för trädgårdshistorisk forskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2010) Bygdefolk eller byfolk? Bystatus og urbanisering i ein av våre nyaste byar. Heimen - Lokal og regional historie. volum 47 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2005) Jarnbanen og kulturelle brytingar på 1800-talet. Norsk Jernbanemuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Norsk jarnbane 1850-1900: Modernisering og disiplinering. Årbok for Norsk vegmuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Ny reisemåte og nye levemåtar. Jarnbanen og kulturelle endringar. Arkivmagasinet.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Maliks, Jakob Mattias; hosteland, stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 6 Samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537514.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Hosteland, Stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 7 Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537538.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Hosteland, Stig; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2022) Refleks 7 Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 978-82-0553754-5.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537354.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537330.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 3. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537378.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4, Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537408.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lie, Tove Grete; Lyngvær, Eirik; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537422.
    Lærebok
  • Fossum, Nicklas Almås; Lyngvær, Eirik; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2021) Refleks 4. Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537385.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 5 Samfunnsfag Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-52137-7.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 5 Samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-52741-6.
    Lærebok
  • Maliks, Jakob Mattias; Skjæveland, Yngve; Lie, Tove Grete. (2021) Refleks 6 Samfunnsfag Elevbok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 978-82-05-53749-1.
    Lærebok
  • Moen, Kari Hoås; Buaas, Ellen Holst; Skjæveland, Yngve. (2021) Det var en gang... Historie og tradisjoner i den flerkulturelle barnehagen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-05112-3.
    Fagbok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205514126.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527256.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527270.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205527294.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2. Arbeidsbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527317.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2. Lærerens bok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527331.
    Lærebok
  • Pedersen, Svein Henrik; Skjæveland, Yngve; Wale, Astrid. (2012) Fra 1838 til 1920. 2012. ISBN 978-82-998381-3-9.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Skjæveland, Yngve. (2006) Stord frå steinalder til oljealder, band 3, 1900-2006. 2006. ISBN 82-991667-7-2.
    Fagbok
  • Skjæveland, Yngve. (1999) For postfolk og Postetatens interesser. Den norske postorganisasjon Trøndelag krets 1897-1997. 1999. ISBN 8299522307.
    Fagbok
  • Skjæveland, Yngve. (1996) Nasjonal retorikk i Det Norske Nationalblad 1815-1821. Norges forskningsråd. 1996. ISBN 8212007901.
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Skjæveland, Yngve. (2019) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2019) Kvalitetsutvikling i prosjektarbeid med barn. Aksjonsforskning på mange vis. Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Gotvassli, Kjell Aage; Skjæveland, Yngve. (2018) Introduction to the Book. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2018) Interpretation and Implementation of the National Curriculum: Leadership of Learning in Norwegian Early Childhood Centers. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Frå sosialpedagogikk til kompetanseutvikling – barnehagen som læringsarena for barn i perioden 1975–2016. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Leiing av læring i barnehagen – nasjonale retningsliner og lokale fortolkingar. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Nye perspektiv på leiing av læring i barnehagen. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2015) Government Guidance on Leadership of Learning in Early Childhood Education and Care in Norway. Thinking and Learning about Leadership. Early childhood research from Australia, Finland, and Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2014) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2013) Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2009) Jarnbanen på 1800-talet - ny teknologi og ny reisemåte. Trønderveven 2009. Tema: Samferdsel.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

Rapport

  • Skjæveland, Yngve; Kvaal, Stig; Østby, Per. (2008) Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk Jarnbane 1840 - 1880. 2008. ISBN 978-82-471-1095-9.
    Doktorgradsavhandling
  • Skjæveland, Yngve. (2003) Kunnskapsoversyn: Tilsyn og regulering i transportsektoren. 2003. STS arbeidsnotat/ working paper (2).
    Rapport

Undervisning

Emner

  • MGLU5210 - Masteroppgave i samfunnsfag
  • MGLU4509 - Nasjon, folkestyre og globalisering for samfunnsfag (5-10)
  • MGLU3111 - Fordypning i samfunnsfag (1-7)
  • MGLU5106 - Vitenskapsteori og metode (1-7) (samfunnsfag)

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2022) Fagomgrep i begynnaropplæring i samfunnsfag. Samfunnsfagkonferansen 2022: Mangfold, urfolk og minoriteter i samfunnsfagsdidaktikken . UiT Noregs arktiske universitet; Alta. 2022-11-24 - 2022-11-25.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2021) Omgrepslæring i samfunnsfag i småskulen. NOFA8 – The 8th Nordic Conference on Subject Education . Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen; Bergen. 2021-05-18 - 2021-05-20.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2019) Kjeldebruk i historiefaget i vidaregåande skule - eit aksjonsforskingsprosjekt. Konferanse i Nasjonalt nettverk for samfunnsfaga i lærar, lektor- og barnehagelærarutdanningane . Høgskolen i Østfold; Halden. 2019-11-20 - 2019-11-21.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2018) Samfunnsfagundervisning i ein fleirkulturell skule. Nordisk konferanse i samfunnskunnskapsdidaktikk 11.–13. april 2018 . Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og NTNU; Bergen. 2018-04-11 - 2018-04-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve; Magerøy-Grande, Linn Maria; Marthinsen, Birger Andreas. (2018) Hvordan kan opplæring i kildevurdering og kildebruk være en metode for dybdelæring i historiefaget?. Fou i praksis - Politikk og kunnskap i norsk lærerutdanning . NTNU, Nord Universitet og DMMH.; Trondheim. 2018-10-24 - 2018-10-25.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2017) Empirisk forsking på samfunnsfag i norsk skule – ei vurdering av forskingssituasjonen. Samfunnsfagkonferansen - Ny tid og nye muligheter for samfunnsfagene i norsk skole og lærerutdanning . NTNU; Trondheim. 2017-11-27 - 2017-11-28.

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2016) Lokal fortolking av nasjonale rammer for læring – lojalitet eller motstand?. Barns læring i barnehagen - mellom styring og ledelse . Dronning Mauds Minne Høgskole; Trondheim. 2016-10-26 - 2016-10-27.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2015) Leadership of learning in ECEC. National Guidelines and Local Interpretations. 25th European Early Childhood Education Research Association Annual Conference . European Early Childhood Education Research Association; Barcelona. 2015-09-07 - 2015-09-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2015) Leiing av læring i barnehagen - nasjonale retningsliner og lokale fortolkingar. Fou i praksis . Dronning Mauds Minne Høgskole - NTNU - HiST - HiNT; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2015) Teaching Cultural Heritage in Culturally Diverse Early Childhood Centres in Norway. Dilemman och visioner i samhällskunskapsundervisningen - från barnehage till lärarutbildning. Noridsk konferens i samhällskunskapsdidaktik . Karlsatds Universitet; Karlstad. 2015-03-16 - 2015-03-18.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2014) Changing requirements on Leadership in ECEC institutions. International Leadership Research Forum Early Childhood . Dronning Mauds Minne Høgskule; Trondheim. 2014-06-11 - 2014-06-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2014) The implementation of ECECs as learning organisations in Norway in a political context. 24th European Early Childhood Education Research Association Annual Conference . EECERA, University of Crete; Hersonissos. 2014-09-07 - 2014-09-10.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2013) Government guidance on leadership and management of early childhood centres as learning arenas. Leadership perspectives from near and far ; Sydney. 2013-12-09 - 2013-12-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2013) Leiing av barnehagen som lærande organisasjon. FoU i praksis 2013. Samspill mellom forskning og utdanning . Høgskolen i Nord-Trøndelag; 2013-04-22 - 2013-04-23.
  • Faglig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2013) Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk jarnbane 1840-1880. Foredrag ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Universitetet i Nordland ; Bodø. 2013-09-26.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2012) Children`s understanding of history. The 22 EECERA annual conference ; 2012-08-30 - 2012-09-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2012) Historisk forståing hjå born i førskulealder. FoU i praksis 2012 ; 2012-04-23 - 2012-04-24.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2011) The narrative construction of leadership roles and identities in Ealy Childhood Education and Care. 21 st EECERA annual Conference ; Geneva. 2011-09-14 - 2011-09-17.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2008) Teoretiske perspektiv og metodiske tilnærmingar i nordisk historisk forsking om samferdsel sidan 1980. Prøveførelesing for dr.art graden . NTNU; Trondheim. 2008-06-27.

2006

  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Bokverket om Stord er ferdig. Haugesunds Avis [Avis]. 2006-12-13.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Frå jord til olje. Bergens Tidende [Avis]. 2006-12-15.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Heiane - frå industri til handleby. Sunnhordland [Avis]. 2006-11-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2006) Kvifor historie? Om legitimering av historiefaget. Prøveførelesing for stilling som førsteamanuensis i samfunnsfag fagdidaktikk . Program for lærarutdanning (PLU), NTNU; Trondheim. 2006-04-25.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Oppdatert lokalsoge i tre band. Innsida.no [Internett]. 2006-12-12.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Stord påverka av dei internasjonale konjunkturar. Innsida.no [Internett]. 2006-05-13.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2006) Tredje bygdebok i handelen. Sunnhordland [Avis]. 2006-12-13.

2005

  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2005) Norsk patriotisme. Radio Adressa [Radio]. 2005-06-08.
  • Intervju
    Skjæveland, Yngve. (2005) Viruset som slo ut Vestlandet. Bergens Tidende [Avis]. 2005-10-29.

2004

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2004) Jernbanen og kulturelle brytingar på 1800-talet. Arkivenes Dag . Statsarkivet i Trondheim; Trondheim. 2004-11-06.

2003

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2003) Tilsyn og regulering - Risiko og tryggleik i transport. NIF Kursdagar 2003 NTNU, Samferdsel 2003 . [Mangler data]; NTNU, 6-7.januar 2003. 2003-01-06 - 2003-01-07.

2000

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (2000) Norsk jarnbane 1850-1890: Teknologisk nyskaping og kulturell brytning. Vegen i går, i dag og i framtiden. . [Mangler data]; Norsk Vegmuseum, Fåberg, 3. oktober 2000.. 2000-10-03.

1999

  • Vitenskapelig foredrag
    Skjæveland, Yngve. (1999) Vegen - Ein konstruksjon av meiningar og materielle ting. Infrastrukturens Landskap . [Mangler data]; Ven, Sverige, 4-5.mai 1999. 1999-05-04 - 1999-05-05.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn