Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Yngve Skjæveland

Yngve Skjæveland

Professor i samfunnsfag (historie)
Institutt for lærerutdanning

yngve.skjaeveland@ntnu.no
73412099 Gunnerus gate 1, G334, Kalvskinnet
Publikasjoner Undervisning

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Moen, Kari Hoås; Buaas, Ellen Holst; Skjæveland, Yngve. (2021) Det var en gang... Historie og tradisjoner i den flerkulturelle barnehagen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-05112-3.
    Fagbok

2020

  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205514126.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205527294.
    Lærebok
  • Skjæveland, Yngve. (2020) Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica. volum 10 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Skjæveland, Yngve. (2019) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2019) Kvalitetsutvikling i prosjektarbeid med barn. Aksjonsforskning på mange vis. Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2018

  • Gotvassli, Kjell Aage; Skjæveland, Yngve. (2018) Introduction to the Book. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2018) Interpretation and Implementation of the National Curriculum: Leadership of Learning in Norwegian Early Childhood Centers. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2017

  • Skjæveland, Yngve. (2017) Learning history in early childhood: Teaching methods and children’s understanding. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik. (2017) Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 101 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Skjæveland, Yngve. (2016) Frå sosialpedagogikk til kompetanseutvikling – barnehagen som læringsarena for barn i perioden 1975–2016. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Leiing av læring i barnehagen – nasjonale retningsliner og lokale fortolkingar. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Nye perspektiv på leiing av læring i barnehagen. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2016) Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research (IJHLTR). volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Skjæveland, Yngve. (2015) Government Guidance on Leadership of Learning in Early Childhood Education and Care in Norway. Thinking and Learning about Leadership. Early childhood research from Australia, Finland, and Norway.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2015) USA står åleine igjen. Adresseavisen.
    Kronikk

2014

  • Skjæveland, Yngve. (2014) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Skjæveland, Yngve. (2013) Den norske stasjonsparken - mellom natur og kultur. Bulletin för trädgårdshistorisk forskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2013) Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2012

  • Pedersen, Svein Henrik; Skjæveland, Yngve; Wale, Astrid. (2012) Fra 1838 til 1920. 2012. ISBN 978-82-998381-3-9.
    Vitenskapelig antologi

2010

  • Skjæveland, Yngve. (2010) Bygdefolk eller byfolk? Bystatus og urbanisering i ein av våre nyaste byar. Heimen - Lokal og regional historie. volum 47 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Skjæveland, Yngve. (2009) Jarnbanen på 1800-talet - ny teknologi og ny reisemåte. Trønderveven 2009. Tema: Samferdsel.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

2008

  • Skjæveland, Yngve; Kvaal, Stig; Østby, Per. (2008) Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk Jarnbane 1840 - 1880. 2008. ISBN 978-82-471-1095-9.
    Doktorgradsavhandling

2006

  • Skjæveland, Yngve. (2006) Stord frå steinalder til oljealder, band 3, 1900-2006. 2006. ISBN 82-991667-7-2.
    Fagbok

2005

  • Skjæveland, Yngve. (2005) Jarnbanen og kulturelle brytingar på 1800-talet. Norsk Jernbanemuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel

2004

  • Skjæveland, Yngve. (2004) Norsk jarnbane 1850-1900: Modernisering og disiplinering. Årbok for Norsk vegmuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Ny reisemåte og nye levemåtar. Jarnbanen og kulturelle endringar. Arkivmagasinet.
    Populærvitenskapelig artikkel

2003

  • Skjæveland, Yngve. (2003) Kunnskapsoversyn: Tilsyn og regulering i transportsektoren. 2003. STS arbeidsnotat/ working paper (2).
    Rapport

1999

  • Skjæveland, Yngve. (1999) For postfolk og Postetatens interesser. Den norske postorganisasjon Trøndelag krets 1897-1997. 1999. ISBN 8299522307.
    Fagbok

1996

  • Skjæveland, Yngve. (1996) Nasjonal retorikk i Det Norske Nationalblad 1815-1821. Norges forskningsråd. 1996. ISBN 8212007901.
    Vitenskapelig monografi

Vitenskapelige artikler

  • Skjæveland, Yngve. (2020) Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica. volum 10 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2017) Learning history in early childhood: Teaching methods and children’s understanding. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik. (2017) Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 101 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2016) Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research (IJHLTR). volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2013) Den norske stasjonsparken - mellom natur og kultur. Bulletin för trädgårdshistorisk forskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2010) Bygdefolk eller byfolk? Bystatus og urbanisering i ein av våre nyaste byar. Heimen - Lokal og regional historie. volum 47 (3).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Skjæveland, Yngve. (2015) USA står åleine igjen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Skjæveland, Yngve. (2005) Jarnbanen og kulturelle brytingar på 1800-talet. Norsk Jernbanemuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Norsk jarnbane 1850-1900: Modernisering og disiplinering. Årbok for Norsk vegmuseum.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2004) Ny reisemåte og nye levemåtar. Jarnbanen og kulturelle endringar. Arkivmagasinet.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Moen, Kari Hoås; Buaas, Ellen Holst; Skjæveland, Yngve. (2021) Det var en gang... Historie og tradisjoner i den flerkulturelle barnehagen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-05112-3.
    Fagbok
  • Bjerknes, Oda; Borge, Synnøve; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 1, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205514126.
    Lærebok
  • Bjerknes, Oda; Lie, Tove Grete; Skjæveland, Yngve. (2020) Refleks 2, Elevbok. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Gyldendal Norsk Forlag A/S. 2020. ISBN 9788205527294.
    Lærebok
  • Pedersen, Svein Henrik; Skjæveland, Yngve; Wale, Astrid. (2012) Fra 1838 til 1920. 2012. ISBN 978-82-998381-3-9.
    Vitenskapelig antologi
  • Skjæveland, Yngve. (2006) Stord frå steinalder til oljealder, band 3, 1900-2006. 2006. ISBN 82-991667-7-2.
    Fagbok
  • Skjæveland, Yngve. (1999) For postfolk og Postetatens interesser. Den norske postorganisasjon Trøndelag krets 1897-1997. 1999. ISBN 8299522307.
    Fagbok
  • Skjæveland, Yngve. (1996) Nasjonal retorikk i Det Norske Nationalblad 1815-1821. Norges forskningsråd. 1996. ISBN 8212007901.
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Skjæveland, Yngve. (2019) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2019) Kvalitetsutvikling i prosjektarbeid med barn. Aksjonsforskning på mange vis. Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Gotvassli, Kjell Aage; Skjæveland, Yngve. (2018) Introduction to the Book. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2018) Interpretation and Implementation of the National Curriculum: Leadership of Learning in Norwegian Early Childhood Centers. Leadership for Learning. The New Challenge in Early Childhood Education and Care.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Frå sosialpedagogikk til kompetanseutvikling – barnehagen som læringsarena for barn i perioden 1975–2016. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Leiing av læring i barnehagen – nasjonale retningsliner og lokale fortolkingar. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2016) Nye perspektiv på leiing av læring i barnehagen. Barnehagen som læringsarena - mellom styring og ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2015) Government Guidance on Leadership of Learning in Early Childhood Education and Care in Norway. Thinking and Learning about Leadership. Early childhood research from Australia, Finland, and Norway.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2014) Barnehagen som lærande organisasjon i ein politisk kontekst. Ledelse av en lærende barnehage.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve; Buaas, Ellen Holst; Moen, Kari Hoås. (2013) Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Skjæveland, Yngve. (2009) Jarnbanen på 1800-talet - ny teknologi og ny reisemåte. Trønderveven 2009. Tema: Samferdsel.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

Rapport

  • Skjæveland, Yngve; Kvaal, Stig; Østby, Per. (2008) Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk Jarnbane 1840 - 1880. 2008. ISBN 978-82-471-1095-9.
    Doktorgradsavhandling
  • Skjæveland, Yngve. (2003) Kunnskapsoversyn: Tilsyn og regulering i transportsektoren. 2003. STS arbeidsnotat/ working paper (2).
    Rapport

Undervisning

Emner

  • MGLU4109 - Globalisering, ytring og media for samfunnsfag (1-7)
  • MGLU5210 - Masteroppgave i samfunnsfag
  • MGLU4509 - Nasjon, folkestyre og globalisering for samfunnsfag (5-10)
  • MGLU3111 - Fordypning i samfunnsfag (1-7)
  • MGLU5106 - Vitenskapsteori og metode (1-7) (samfunnsfag)
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn