Tore Karlsen
Om
Faglærer og emneansvarlig for master/videreutdanning i Intensivsykepleie, NTNU i Gjøvik
Utdanning
Videreutdanning i Intensivsykepleie
Tverrfaglig veiledningspedagogikk
Fasilitator i simulering
Høgskolepedagogikk
Master i klinisk sykepleie
PhD. Medisin og Helsevitenskap 2022
Tema: Teamarbeid og pasientsikkerhet. TeamSTEPPS
Doktorgradsarbeidet handler om å implementere team ferdigheter i Bachelor i Sykepleieutdanningen.ved at TeamSTEPPS team trenings programmet flettes aktivt inn i relevante emner.
Arbeidserfaring
Klinisk praksis fra medisinsk avdeling og medisinsk intensiv 1983-2009
Praksisveiledere medisinsk avdeling 2001-2003
Lærer og Lektor på videreutdanning i intensivsykepleie fra 2003-2018
Tillitsverv
Hovedtillitsvalgt for Norsk Sykepleierforbund ved Høgskolen i Gjøvik fra 2013-2017.
Medlem av fylkestyret for Norsk sykepleieforbund i Oppland 2015-2020
Publikasjoner
2023
-
Karlsen, Tore;
Wangensteen, Sigrid;
Hall Lord, Marie Louise;
Ballangrud, Randi.
(2023)
Bachelor of nursing students' experiences of a longitudinal team training intervention and the use of teamwork skills in clinical practice—A qualitative descriptive study.
Nursing Open.
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsen, Tore.
(2023)
Teamarbeid må til- også i hverdagen.
Dagens medisin.
Kronikk
2022
-
Karlsen, Tore.
(2022)
LEARNING TEAMWORK IS NOT AN EVENT; IT’S A JOURNEY: IMPLEMENTING THE TEAMSTEPPS® TEAM TRAINING PROGRAM IN BACHELOR OF NURSING EDUCATION TO ENHANCE PATIENT SAFETY.
2022. ISBN 978-82-326-6053-7. Doctoral theses at NTNU (2022:277).
Doktorgradsavhandling
2021
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Hall-Lord, Marie Louise;
Aaberg, Oddveig Reiersdal.
(2021)
TeamSTEPPS i Norge.
Teamarbeid i helsetjenesten : Fra et kvalitets- og pasientsikkerhetsperspektiv.
Faglig kapittel
-
Karlsen, Tore;
Hall Lord, Märtha K Marie-Louise;
Wangensteen, Sigrid;
Ballangrud, Randi.
(2021)
Bachelor of nursing students' attitudes toward teamwork in healthcare: The impact of implementing a teamSTEPPS® team training program — A longitudinal, quasi-experimental study.
Nurse Education Today.
volum 108.
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Karlsen, Tore.
(2020)
Godt teamarbeid kommer ikke av seg selv. Slik kan det læres.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Ta med lærdom fra krise til hverdag.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Teamarbeid – slik kan vi ta med lærdom fra krise til hverdag.
Dagens Perspektiv.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Hall-Lord, Marie Louise;
Wangensteen, Sigrid;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Reliability and structural validity of the Norwegian version of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire: A cross‐sectional study among Bachelor of Nursing students.
Nursing Open.
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Hall-Lord, Marie Louise.
(2019)
Bedre dialog gir færre uønskede hendelser.
Dagens medisin.
Kronikk
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Hall-Lord, Marie Louise.
(2019)
Teamarbeid skal gi færre pasientskader.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
2017
-
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore.
(2017)
TeamSTEPPS Pocketguide.
Brosjyre
2016
-
Karlsen, Tore;
Aa, Elisabeth.
(2016)
Simulering i akuttsituasjoner in situ.
2016.
Rapport
2015
-
Andfossen, Nina Beate;
Bogsti, Wenche Bergseth;
Eriksson, Christer;
Karlsen, Tore;
Fjær, Kari Kirkbakk;
Lied, Kari Bjørge;
Struksnes, Solveig;
Sørum, Håkon;
Ødegården, Terje.
(2015)
Gjennomføring av simuleringen.
Pasientsimulering i helsefag - en praktisk innføring.
Faglig kapittel
-
Karlsen, Tore;
Svarthaug, Lars Aune.
(2015)
Fagområdet anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie.
Pasientsimulering i helsefag - en praktisk innføring.
Faglig kapittel
2012
-
Karlsen, Tore;
Haugom, Jon Viktor.
(2012)
Developing Suitable ICU Scenarios for CRM Training - A Cooperation Project with ICUs and Gjøvik University College.
Towards Simulation Pedagogy - Developing Nursing Simulation in a European Network.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Karlsen, Tore.
(2010)
Trygt, lærerikt og realistisk…både, ja…og …neiEn intervjuundersøkelse med fokus på oppfatninger av å delta i full-scala simulering av akuttsituasjoner med fokus på teamarbeid.
2010.
Mastergradsoppgave
2009
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi;
Haugom, Jon Viktor;
Mæhlum, Else H.;
Mæhlum, Karin.
(2009)
Trener på virkeligheten.
Sykepleien.
volum 97 (15).
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Karlsen, Tore;
Wangensteen, Sigrid;
Hall Lord, Marie Louise;
Ballangrud, Randi.
(2023)
Bachelor of nursing students' experiences of a longitudinal team training intervention and the use of teamwork skills in clinical practice—A qualitative descriptive study.
Nursing Open.
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsen, Tore.
(2023)
Teamarbeid må til- også i hverdagen.
Dagens medisin.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Hall Lord, Märtha K Marie-Louise;
Wangensteen, Sigrid;
Ballangrud, Randi.
(2021)
Bachelor of nursing students' attitudes toward teamwork in healthcare: The impact of implementing a teamSTEPPS® team training program — A longitudinal, quasi-experimental study.
Nurse Education Today.
volum 108.
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Ta med lærdom fra krise til hverdag.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Teamarbeid – slik kan vi ta med lærdom fra krise til hverdag.
Dagens Perspektiv.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Hall-Lord, Marie Louise;
Wangensteen, Sigrid;
Ballangrud, Randi.
(2020)
Reliability and structural validity of the Norwegian version of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire: A cross‐sectional study among Bachelor of Nursing students.
Nursing Open.
Vitenskapelig artikkel
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Hall-Lord, Marie Louise.
(2019)
Bedre dialog gir færre uønskede hendelser.
Dagens medisin.
Kronikk
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Hall-Lord, Marie Louise.
(2019)
Teamarbeid skal gi færre pasientskader.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
-
Karlsen, Tore;
Ballangrud, Randi;
Haugom, Jon Viktor;
Mæhlum, Else H.;
Mæhlum, Karin.
(2009)
Trener på virkeligheten.
Sykepleien.
volum 97 (15).
Populærvitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore;
Hall-Lord, Marie Louise;
Aaberg, Oddveig Reiersdal.
(2021)
TeamSTEPPS i Norge.
Teamarbeid i helsetjenesten : Fra et kvalitets- og pasientsikkerhetsperspektiv.
Faglig kapittel
-
Andfossen, Nina Beate;
Bogsti, Wenche Bergseth;
Eriksson, Christer;
Karlsen, Tore;
Fjær, Kari Kirkbakk;
Lied, Kari Bjørge;
Struksnes, Solveig;
Sørum, Håkon;
Ødegården, Terje.
(2015)
Gjennomføring av simuleringen.
Pasientsimulering i helsefag - en praktisk innføring.
Faglig kapittel
-
Karlsen, Tore;
Svarthaug, Lars Aune.
(2015)
Fagområdet anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie.
Pasientsimulering i helsefag - en praktisk innføring.
Faglig kapittel
-
Karlsen, Tore;
Haugom, Jon Viktor.
(2012)
Developing Suitable ICU Scenarios for CRM Training - A Cooperation Project with ICUs and Gjøvik University College.
Towards Simulation Pedagogy - Developing Nursing Simulation in a European Network.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Karlsen, Tore.
(2022)
LEARNING TEAMWORK IS NOT AN EVENT; IT’S A JOURNEY: IMPLEMENTING THE TEAMSTEPPS® TEAM TRAINING PROGRAM IN BACHELOR OF NURSING EDUCATION TO ENHANCE PATIENT SAFETY.
2022. ISBN 978-82-326-6053-7. Doctoral theses at NTNU (2022:277).
Doktorgradsavhandling
-
Karlsen, Tore;
Aa, Elisabeth.
(2016)
Simulering i akuttsituasjoner in situ.
2016.
Rapport
-
Karlsen, Tore.
(2010)
Trygt, lærerikt og realistisk…både, ja…og …neiEn intervjuundersøkelse med fokus på oppfatninger av å delta i full-scala simulering av akuttsituasjoner med fokus på teamarbeid.
2010.
Mastergradsoppgave
INFORMASJONSMATR
-
Karlsen, Tore.
(2020)
Godt teamarbeid kommer ikke av seg selv. Slik kan det læres.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Aaberg, Oddveig Reiersdal;
Ballangrud, Randi;
Karlsen, Tore.
(2017)
TeamSTEPPS Pocketguide.
Brosjyre
Undervisning
Emner
- SYG3535 - Grunnleggende intensivsykepleie, kliniske studier
- SYG3537 - Kompetent utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier
- SYG3536 - Medansvar for utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier
- SYG3222 - Medansvar for utøvelsen av intensivsykepleie, kliniske studier
- SYG3531 - Intensivsykepleie 2
- SYG3223 - Kompetent utøver av intensivsykepleie, kliniske studier
- SYG3530 - Intensivsykepleie 1
- SYG3004 - Fordypning i intensivsykepleie og intensivmedisin
- SPL3903 - Bacheloroppgave i sykepleie
- SYG3221 - Grunnleggende intensivsykepleie, kliniske studier
Formidling
2023
-
ProgramdeltagelseStokke, Randi; Trøen, Marte Iren Nordeng; Karlsen, Tore; Nordby, Aleksander. (2023) Studenter på Traumebehandling. NRK TV Innlandet [TV]. 2023-02-15.
2020
-
Faglig foredragBallangrud, Randi; Aaberg, Oddveig Reiersdal; Karlsen, Tore. (2020) TeamSTEPPS Train the Trainer - Masterkurs - for helsepersonell i Norge. TeamSTEPPS Train the Trainer instruktørkurs/Masterkurs . NTNU Institutt for helsevitenskap i Gjøvik; Gjøvik. 2020-10-13 - 2020-10-14.
-
Faglig foredragKarlsen, Tore. (2020) TeamSTEPPS- Hvordan kan teamferdigheter bidra til læring av praktiske ferdigheter og pasientsikkerhetskultur?. Simulering i Helseutdanning- Ferdighetstrening og pasientsikkerhetskultur . NTNU IHG Senter for simulering og pasientsikkerhet; Gjøvik. 2020-02-05 - 2020-02-06.
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Tore; Wangensteen, Sigrid; Hall-Lord, Marie Louise; Ballangrud, Randi. (2020) Is the TeamSTEPPS® Team-Attitude-Questionnaire a valid and reliable instrument when applied to bachelor-nursing students in Norway? Objectives: To test the psychometric properties of the TeamSTEPPS® Team Attitude Questionnaire (T-TAQ) among nursing students in Norway. NETNEP2020 9. International Conference for Nursing Education . Elsevier; Sitges, Barchelona. 2020-04-27 - 2020-04-29.
2019
-
Faglig foredragAaberg, Oddveig Reiersdal; Ballangrud, Randi; Karlsen, Tore; Røise, Olav; MOGER, THOMAS A WAKSVIK; Bergestuen, Linda; Grimsrud, Mari Einemo. (2019) Utdannet til pasientsikkehet og forbedring-pasientsikkerhet et teamansvar!. Pasientsikkerhetskonferansen 2019 . Avd for pasientsikkerhet og kvalitet i Helsedirektoratet; The Cube- gardermoen konferansesenter. 2019-09-26 - 2019-09-27.
2016
-
Faglig foredragKarlsen, Tore. (2016) Aktive læringsmetoder i praksis: Simulering som didaktisk metode i intensivsykepleie. Pedagogisk seminar . Norsk sykepleierforbunds landsgruppe av intensivsykepleiere; Gardermoen. 2016-09-07 - 2016-09-07.
2011
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Tore. (2011) Trygt, lærerikt og realistisk…både, ja…og …nei presentasjon av resultater fra intervjuundersøkelse foretatt etter simulering av akuttsituasjoner med fokus på teamarbeid. Innlandets helseforskningskonferanse . Sykehuset Innlandet, Høgskolen i Gjøvik, Lillehammer og Hedm; Honne, Biri. 2011-09-27 - 2011-09-27.
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Tore; Ballangrud, Randi. (2011) Simulering for økt pasientsikkerhet. Klinikt 2011 . Sykehuset Innlandet, Høgskolen i Gjøvik, Lillehammer og Hedm; Lillehammer. 2011-04-06 - 2011-04-07.
-
PosterKarlsen, Tore; Ødegården, Terje. (2011) Simulation used in prehospital education. Enhancing Competence for Patient Safety . Rovaniemi University of applied sciences; Levi. 2011-04-13 - 2011-04-15.
2009
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Tore. (2009) Utvikling og testing av scenarier i intensivsykepleie- et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Gjøvik og Sykehuset Innlandet. Nordisk simuleringskonferanse . Høgskolen i Gjøvik; Gjøvik. 2009-04-16 - 2009-04-17.
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Tore; Haugom, Jon Viktor. (2009) Utvikling og testing av scenarier i intensivsykepleie- et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Gjøvik og SI,Lillehammer/Hamar/Gjøvik. Pedagogisk seminar for intensivsykepleiere . Norsk sykepleieforbunds landsgruppe av intensivsykepleiere; Lillestrøm. 2009-09-08 - 2009-09-08.
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Tore; Ødegården, Terje; Tosterud, Randi. (2009) Simuleringssenteret ved Høgskolen i Gjøvik. Nasjonal utdanningskonferanse for helsetjenesten . Norsk sykehus og helsetjenesteforening; Oslo. 2009-10-29 - 2009-10-30.