Emne - Intensivsykepleie 2 - SYG3531
SYG3531 - Intensivsykepleie 2
Om emnet
Nytt fra studieåret 2023/2024
Faglig innhold
Intensivsykepleie som fag og profesjon
- Kommunikasjon og veiledning av pasient og pårørende med ulik alder og kulturell bakgrunn
- Pasient- og pårørendemedvirkning i intensivbehandlingen
- Fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved akutt og/eller kritisk sykdom for pasienter i alle aldre og deres pårørende
Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Helhetlig intensivsykepleie til pasienter ved:
- Traumer og komplekse medisinske forløp
- Multiorgansvikt
- Brannskade
- Avsluttende og lindrende behandling
- Organdonasjon
- Krisehåndtering og katastrofeberedskap
- Intensivpasienter med både psykiske og somatiske sykdommer
- Helsekompetanse og helsepedagogikk
Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon
- Fagutviklings- og forbedringsarbeid
- Bærekraft
- Kvalitetssikring av intensivpasientens behandling og intensivsykepleieren i det tverrfaglige teamet rundt pasienten.
- Endringsprosesser
Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon
- Teamledelse
- Ikke tekniske ferdigheter
- Pedagogiske prinsipper og metoder
Teknologi og digital kompetanse
- Medisinsk teknisk utstyr (MTU)
- Digitale verktøy
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
- har avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- har avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
- har inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- har inngående kunnskaper om systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- har inngående kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
- har inngående kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- har inngående kunnskaper om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
- kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.
Mer om vurdering
Individuell muntlig eksamen (teller 100%). Karakter A-F. Ett skriftlig arbeidskrav (OBLIG1).
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet. Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Kursmateriell
Kunngjøres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3531 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYA3531 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Helse- og sosialfag
- Intensivsykepleier
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"