Emne - Grunnleggende intensivsykepleie, kliniske studier - SYG3535
SYG3535 - Grunnleggende intensivsykepleie, kliniske studier
Om emnet
Nytt fra studieåret 2023/2024
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisvurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Faglig innhold
Studenten skal i første praksisperiode bli fortrolig med intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområde; den akutt og/eller kritisk syke pasienten og intensivmedisinsk behandling. Studenten skal kunne utføre grunnleggende ferdigheter knyttet til intensivsykepleie, bli fortrolig med intensivsykepleierens behandlende ansvar og opparbeide ferdigheter i utøvelsen av dette.
Intensivsykepleie som fag og profesjon
- Funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleie
- Organisering, ledelse og kvalitetssikring av intensivavsnittene
- Etiske og juridiske utfordringer og forsvarlig praksis
Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper
- Intensivsykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
- Komplikasjoner ved akutt- og/eller kritisk sykdom
- Kirurgiske prinsipper og anestesiologi
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Smittevern (hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer)
- Smertelindring og palliasjon
- Klinisk undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy
- Pasient- og pårørende perspektiv
- Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
- Krisehåndtering og katastrofeberedskap
Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon
- Teamarbeid og tverrfaglig samhandling
- Ikke tekniske ferdigheter
- Pedagogiske prinsipper og metoder
Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon
- Pasientsikkerhetskultur
- Kunnskapsbasert praksis, bærekraft og innovasjon
- Kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy
Teknologi og digital kompetanse
- Medisinsk teknisk utstyr, bruk, sikkerhet og kontroll
- Digitale verktøy og personvern
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har grunnleggende kunnskap om helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
- har grunnleggende kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
- har grunnleggende kunnskap om bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
- har grunnleggende kunnskap om organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- har grunnleggende kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
- har grunnleggende kunnskaper om kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
- har grunnleggende kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
- har grunnleggende kunnskap om smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
- har grunnleggende kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- har grunnleggende kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- har grunnleggende kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- har grunnleggende kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- har grunnleggende kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- har grunnleggende kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
- har grunnleggende kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskaper om systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- har grunnleggende kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
- har grunnleggende kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
- har grunnleggende kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- har grunnleggende kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- har grunnleggende kunnskaper om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- har grunnleggende kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- har grunnleggende kunnskap om indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
- har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- kan, under veiledning, administrere relevant monitoreringsutstyr
- kan identifisere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
- kjenner til og kan bruke ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
- kan bruke prinsipper for smittevern og, under veiledning, iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- kan, under veiledning, analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- kan identifisere tilgjengelige ressurser og aktuelle tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
- kjenner til pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- kan, under veiledning, bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- kan identifisere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt, under veiledning, iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan bruke og kontrollere relevant medisinsk utstyr
- kan, under veiledning, administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
- kan, under veiledning, administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
- kan bruke digital kompetanse og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere faglige problemstillinger og delta i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
- kan identifisere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, under veiledning, bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
- kan, under veiledning, identifisere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- kan, under veiledning, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- kan identifisere kunnskaper og ferdigheter knyttet til tverrprofesjonell samhandling, ledelse og koordinering i behandlingen av intensivpasienten
- kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan, under veiledning, anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
- kan identifisere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- kan bidra til at bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig individuelt arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Kursmateriell
Kunngjøres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3535 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYA3535 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYT3221 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYA3221 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3221 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Helse- og sosialfag
- Intensivsykepleier
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksisvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"