Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Katharine Sæther

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Katharine Sæther

Stipendiat
Institutt for pedagogikk og livslang læring

katharine.saether@ntnu.no
73412798 Paviljong B, Dragvoll
Om Undervisning

Om

Jeg er stipendiat ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) med fokus på mediepedagogikk og mediedanning. Jeg har mastergrad i pedagogikk, studieretning utdanning og oppvekst (NTNU) og skrev masteroppgaven min om forholdet mellom hjemmeundervisning og danning.  Jeg har også en honours bachelorgrad i filosofi (McGill University) og en Doctor of Jurisprudence/ Bachelor of laws (University of Calgary) og har arbeidet som advokat i Calgary og drevet et advokatfirma i British Columbia, Canada.

Jeg er medlem i forskningsgruppen MEDLiE, Media Literacy and Education Research Group, som utforsker problemstillinger relatert til læring og dannelse i grenselandet mellom medieutvikling, skole- og yrkesliv og hverdagskultur.

Mitt PhD forskningsprosjekt bruker mediegrafi på ungdomsskolen og ser i hvilken grad deltakelse i et mediegrafiprosjekt åpner for elevenes danningsprosesser.

Jeg bidrar også med undervisning på bachelor og masternivå i pedagogikk.

Faglige interesser

  • Mediedanning og mediepedagogikk
  • Dannelse og danningsprosesser
  • Utvikling av "agency", sosialt ansvar og samfunnsdeltakelse
  • Hjemmeundervisning som arena for danning
  • Hvordan kreativitet, kunst og estetiske fag kan bidra til danning, spesielt hvordan mediaproduksjon kan støtte ungdom til å finne sin egen unike stemme, og i sin tur bidra til mer aktiv og engasjert samfunnsdeltakelse.

Undervisning

Emner

  • PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
  • PED1006 - Pedagogisk sosiologi

Emner

  • PED 3615 - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon
  • PED 3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
  • PED 3010 - Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED1014 - Mediepedagogikk og mediekompetanse
  • PED2001 - Pedagogikk i samfunnsperspektiv
  • PED3803 - Eksperter i team - Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
  • PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo