Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Heidi Strømskag

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Heidi Strømskag

Professor og merittert underviser
Institutt for matematiske fag
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

heidi.stromskag@ntnu.no
73591743 +4798441839 Sentralbygg 2, 938, Gløshaugen, Alfred Getz' vei 1
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Heidi Strømskag er professor ved Institutt for matematiske fag. Hun er cand.scient. i matematikk fra NTNU og ph.d. i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder. Strømskag er medlem av fagenheten 'Analyse og didaktikk'. Hennes forskningområder er matematisk modellering og undervisning og læring av algebra, forankret i den antropologiske teorien for det didaktiske. 


Forsknings- og utviklingsprosjekter

  • EDUParadigms – Paradigms in the Teaching of Mathematics and Other Disciplines (2022–2026).
  • CiviMatics – Interdisciplinary Mathematical Modelling Meets Civic Education (2020–2023).
  • LaUDiM – Language Use and Development in the Mathematics Classroom (2014–2018).

Akademiske roller

  • Norges representant til ICMI – International Commission on Mathematical Instruction.
  • Medlem av den vitenskapelige komitéen for INDRUM – International Network for Didactic Research in University Mathematics.
  • Medlem av ATD forskergruppe – Den antropologiske teorien for det didaktiske.
  • Medlem av N2AL – Nordic Network for Algebra Learning.
  • Ekspertvurderer for det spanske forskningsbyrået (Agencia Estatal de Investigación).
  • Medlem av redaksjonskomitéen for Recherches en Didactique des Mathématiques.
  • Medlem av ERME – European Society for Research in Mathematics Education.
  • Medlem av den internasjonale programkomitéen for INDRUM 2024.
  • Medlem av undervisningsutvalget i Norsk matematikkråd (2016–2022).
  • NTNUs representant til Norsk matematikkråd.

 

Kompetanseord

  • Den antropologiske teorien for det didaktiske
  • Didaktisk design
  • Didaktisk ingeniørvirksomhet
  • Matematikkdidaktikk
  • Matematisk modellering
  • Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk
  • Undervisning og læring av algebra

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Strømskag, Heidi. (2024) Obstacles et leviers à la formation des enseignant·es en Norvège. Former des enseignants
    Fagartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2024) Study and research paths on differential calculus in teacher education. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2024) Didactic transposition and the knowledge to be taught: Towards an archeorganisation for concave/convex functions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2024) Complementary dimensions of the Theory of Didactic Situations in Mathematics and the Theory of Social Interactionism: Synthesizing the Topaze effect and the funnel pattern. Journal of Mathematical Behavior
    Vitenskapelig artikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2024) The concept of study and research inquiry: A foundational approach. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Puchaczewski, Elsa Noemie Roxane; Bosch, Marianna; Strømskag, Heidi. (2024) The university perspective on modelling: An exploratory study. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Topphol, Vegard; Strømskag, Heidi. (2024) Analysis of a university student's construction of a praxeology for integration tasks. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Topphol, Vegard; Strømskag, Heidi; Rønning, Frode. (2023) Conditions and constraints governing university students' engagement with integral calculus and mathematical modelling: an exploratory inquiry. Norwegian University of Science and Technology
    Doktorgradsavhandling
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2023) Didactic transposition of concavity of functions: From scholarly knowledge to mathematical knowledge to be taught in school . International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Hausberger, Thomas; Strømskag, Heidi. (2023) TWG1: Transitions to, across and from university mathematics. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Vajen, Bastian; Strømskag, Heidi; Gildehaus, Lara. (2023) Introduction to CiviMatics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vajen, Bastian; Strømskag, Heidi. (2023) CiviMatics: Interdisciplinary mathematical modelling meets civic education. The CiviMatics Consortium
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Strømskag, Heidi. (2023) Mathematical Modelling Using Study and Research Paths.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Elementary algebra as a modelling tool: A plea for a new curriculum . Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and non-learning: a story of flaws and wants. Teaching Mathematics and its Applications
    Vitenskapelig artikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2022) Condições de uma transição para o paradigma do questionamento do mundo. CRV
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Strømskag, Heidi. (2021) Betydningen av en matematikkeksamen på fagets premisser. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Strømskag, Heidi. (2021) Prospective Teachers Solving a Percentage Problem: An Analysis of the Construction of a Praxeology. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Grenier-Boley, Nicolas; Nicolás, Pedro; Strømskag, Heidi; Tabchi, Theresia. (2021) Mathematics teaching practices at university level. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2021) De la TSD à la TAD. Un témoignage. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Strømskag, Heidi. (2020) Shunning algebraic formalism: Student teachers and the intricacy of percents. Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Abboud, Maha; Coles, Alf; Chesnais, Aurélie; Horoks, Julie; Jaworski, Barbara; Mangiante-Orsola, Christine. (2020) Quand des didacticiens de mathématiques français discutent des théories avec des chercheurs britanniques et européens.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Didaktisk ingeniørvirksomhet i matematikk: Multiplikasjon som modell for situasjoner på 3. trinn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk: Et systemisk rammeverk for å utvikle og studere matematikkundervisning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons . European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chimoni, Maria; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi; Cooper, Jason. (2019) Introducing CERME’s Thematic Working Group 3: Algebraic thinking. EMS Newsletter
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Chimoni, Maria; Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2019) Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kilhamn, Cecilia; Strømskag, Heidi; Hästö, Peter; Liljekvist, Yvonne; Häggström, Johan. (2019) Editorial. NOMAD – Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2018

  • Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2018) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teaching practices . Annales de Didactique et de Sciences Cognitives
    Vitenskapelig artikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2018) Algebraic thinking. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Constraints to a justification of commutativity of multiplication. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) Et miljø for algebraisk generalisering og dets innvirkning på studenters matematiske aktivitet. NOMAD – Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics—with the generic and epistemic student at the centre. ZDM: Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2017) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Banerjee, Rakhi; Strømskag, Heidi. (2017) Topic Study Group No. 11: Teaching and Learning of Algebra. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Ainley, Janet; Margolinas, Claire; Barquero, Berta; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Calleja, James; Clarke, David. (2015) Accounting for student perspectives in task design. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) Students' mathematical activity constrained by the milieu: A case of algebra. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2015) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2011) Factors constraining students' establishment of algebraic generality in shape patterns: A case study of didactical situations in mathematics at a university college. Doctoral dissertations at University of Agder (38)
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Strømskag, Heidi. (2024) Obstacles et leviers à la formation des enseignant·es en Norvège. Former des enseignants
    Fagartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2024) Didactic transposition and the knowledge to be taught: Towards an archeorganisation for concave/convex functions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2024) Complementary dimensions of the Theory of Didactic Situations in Mathematics and the Theory of Social Interactionism: Synthesizing the Topaze effect and the funnel pattern. Journal of Mathematical Behavior
    Vitenskapelig artikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2024) The concept of study and research inquiry: A foundational approach. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Puchaczewski, Elsa Noemie Roxane; Bosch, Marianna; Strømskag, Heidi. (2024) The university perspective on modelling: An exploratory study. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Topphol, Vegard; Strømskag, Heidi. (2024) Analysis of a university student's construction of a praxeology for integration tasks. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2023) Didactic transposition of concavity of functions: From scholarly knowledge to mathematical knowledge to be taught in school . International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Hausberger, Thomas; Strømskag, Heidi. (2023) TWG1: Transitions to, across and from university mathematics. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Elementary algebra as a modelling tool: A plea for a new curriculum . Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and non-learning: a story of flaws and wants. Teaching Mathematics and its Applications
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2021) Betydningen av en matematikkeksamen på fagets premisser. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2021) De la TSD à la TAD. Un témoignage. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Shunning algebraic formalism: Student teachers and the intricacy of percents. Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Chimoni, Maria; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi; Cooper, Jason. (2019) Introducing CERME’s Thematic Working Group 3: Algebraic thinking. EMS Newsletter
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kilhamn, Cecilia; Strømskag, Heidi; Hästö, Peter; Liljekvist, Yvonne; Häggström, Johan. (2019) Editorial. NOMAD – Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2018) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teaching practices . Annales de Didactique et de Sciences Cognitives
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) Et miljø for algebraisk generalisering og dets innvirkning på studenters matematiske aktivitet. NOMAD – Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics—with the generic and epistemic student at the centre. ZDM: Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) Students' mathematical activity constrained by the milieu: A case of algebra. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Vajen, Bastian; Strømskag, Heidi. (2023) CiviMatics: Interdisciplinary mathematical modelling meets civic education. The CiviMatics Consortium
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Strømskag, Heidi. (2024) Study and research paths on differential calculus in teacher education. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vajen, Bastian; Strømskag, Heidi; Gildehaus, Lara. (2023) Introduction to CiviMatics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2023) Mathematical Modelling Using Study and Research Paths.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2022) Condições de uma transição para o paradigma do questionamento do mundo. CRV
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2021) Prospective Teachers Solving a Percentage Problem: An Analysis of the Construction of a Praxeology. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Grenier-Boley, Nicolas; Nicolás, Pedro; Strømskag, Heidi; Tabchi, Theresia. (2021) Mathematics teaching practices at university level. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Abboud, Maha; Coles, Alf; Chesnais, Aurélie; Horoks, Julie; Jaworski, Barbara; Mangiante-Orsola, Christine. (2020) Quand des didacticiens de mathématiques français discutent des théories avec des chercheurs britanniques et européens.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Didaktisk ingeniørvirksomhet i matematikk: Multiplikasjon som modell for situasjoner på 3. trinn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk: Et systemisk rammeverk for å utvikle og studere matematikkundervisning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons . European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chimoni, Maria; Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2019) Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2018) Algebraic thinking. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Constraints to a justification of commutativity of multiplication. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2017) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Banerjee, Rakhi; Strømskag, Heidi. (2017) Topic Study Group No. 11: Teaching and Learning of Algebra. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ainley, Janet; Margolinas, Claire; Barquero, Berta; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Calleja, James; Clarke, David. (2015) Accounting for student perspectives in task design. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2015) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Topphol, Vegard; Strømskag, Heidi; Rønning, Frode. (2023) Conditions and constraints governing university students' engagement with integral calculus and mathematical modelling: an exploratory inquiry. Norwegian University of Science and Technology
    Doktorgradsavhandling
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2011) Factors constraining students' establishment of algebraic generality in shape patterns: A case study of didactical situations in mathematics at a university college. Doctoral dissertations at University of Agder (38)
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • RFEL3100 - Research Methods in Mathematics and Science Education
  • MA6102 - Basis Calculus 2
  • MA0002 - Mathematical Methods B
  • MA3062 - Mathematical modelling in teaching
  • MA3061 - Design and analysis of mathematics teaching

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Radmehr, Farzad; Strømskag, Heidi. (2025) Introducing preservice mathematics teachers to multivariable functions through modelling: A study and research path approach . Free University of Bozen-Bolzano and ERME CERME14 , Bolzano 2025-02-04 - 2025-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Puchaczewski, Elsa Noemie Roxane; Bosch, Marianna; Strømskag, Heidi. (2025) Didactic transposition constraints on modelling at upper secondary level: Comparing France and Norway. Free University of Bozen-Bolzano and ERME CERME14 , Bolzano 2025-02-04 - 2025-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2025) Mathematical modelling as knowledge to be taught: Comparative insights. University of Copenhagen Seminar i matematikkdidaktikk , Copenhagen 2025-02-20 - 2025-02-20

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Radmehr, Farzad; Strømskag, Heidi. (2024) Modelling real-world scenarios: The role of variables and parameters in multivariable functions. Universitetet i Agder Nordic Network for Algebra Learning , Kristiansand 2024-10-03 - 2024-10-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2024) An interdisciplinary inquiry in teacher education for Grades 8–13: Mathematical models of carbon capture and storage . Universitat de Barcelona ATD seminar , Barcelona 2024-03-11 - 2024-03-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2024) The concept of study and research inquiry: A foundational approach. INDRUM 5th Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Barcelona 2024-06-10 - 2024-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Puchaczewski, Elsa Noemie Roxane; Bosch, Marianna; Strømskag, Heidi. (2024) The university perspective on mathematical modelling: An exploratory study. INDRUM 5th Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Barcelona 2024-06-10 - 2024-06-14

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) Undervisning og forskning i lærerutdanning med verktøy fra ATD. Nord Universitet Seminar i matematikkdidaktikk , Saltstraumen 2023-11-29 - 2023-11-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) Some ATD tools to study mathematics teaching practices and related curricular resources. Institutt for lærerutdanning, NTNU Gjesteforelesning , Trondheim 2023-09-08 - 2023-09-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) Matematisk modellering i et nytt didaktisk paradigme . Nord Universitet Gjesteforelesning , Levanger 2023-05-12 - 2023-05-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) The role of algebra in the modelling of real-world systems. Stockholms universitet Nordic Network for Algebra Learning , Stockholm 2023-09-20 - 2023-09-21

2022

  • Poster
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change – the CiviMatics project’s approach to connect mathematics education and political education. 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) 2022-02-02 - 2022-02-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Tverrfaglige studie- og forskningsløyper om klimaendringer i et lektorprogram i realfag (8–13). Universitetet i Agder KLæM 22 , Kristiansand 2022-09-19 - 2022-09-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Algebra as a modelling tool in student teachers’ investigations of the natural and social world . Karlstads universitet Nordic Network for Algebra Learning , Karlstad 2022-12-05 - 2022-12-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Didactic transposition of concavity of functions. INDRUM 4th Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Hannover 2022-10-19 - 2022-10-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Study and research paths in teacher education. Institut for Naturfagenes Didaktik Seminar ved Københavns Universitet , Digital 2022-05-27 - 2022-05-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) SRPs in teacher education: Naturalization of knowledge as an obstacle to questioning the knowledge to be taught. Centre de Recerca Matemàtica 7th International Conference on the ATD , Barcelona 2022-06-19 - 2022-06-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Digtial 2022-02-02 - 2022-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and nonlearning. A story of flaws in the proof of a famous theorem. Institutt for lærerutdanning, NTNU Symposium , Trondheim 2022-03-28 - 2022-03-29

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2021) Modelling of climate change in the CiviMatics project . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises 'Mathematik und Bildung' , Digital 2021-10-22 - 2021-10-22

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2019) La théorie des situations didactiques comme outil pour comprendre et développer les pratiques professionnelles des enseignants en mathématiques. L'Assoc. pour la recherche en didactique des mathématique Séminaire de didactique des mathématiques de l’ARDM , Paris 2019-03-28 - 2019-03-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Freudenthal Group, Utrecht University & ERME Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2019) Prospective teachers inquiring into an involved problem of percents: An analysis of conditions and constraints using ATD tools . Centre de Recerca Matemàtica IRP Advances in the Anthropological Theory of the Didactic and their consequences in curricula and in teacher education , Barcelona 2019-06-17 - 2019-06-28
  • Faglig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2019) Overgang fra matematikk i skolen til matematikk i høyere utdanning. Årsmøte i Norsk Matematikkråd , Stavanger 2019-09-18 - 2019-09-20

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Tensions between the mathematical knowledge at stake and the situational models used to illustrate the knowledge: A case from a Norwegian 3rd grade classroom. Universitat de Barcelona Seminar , Barcelona 2018-12-13 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Didactical design for the mathematics classroom. LaUDiM Language Use and Development in the Mathematics Classroom , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. University of Agder INDRUM 2018 Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Kristiansand 2018-04-05 - 2018-04-07
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Why do some people have problems comprehending mathematics?. Forum for matematiske perler , Institutt for matematiske fag, NTNU 2018-09-07 - 2018-09-07

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups. Nanyang Technological University PME 41 , Singapore 2017-07-17 - 2017-07-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) Combining the theory of didactical situations and semiotic theory in an investigation of students’ enterprise of representing a relationship in algebraic notation. Mathematics Education Centre MEC Symposium. Algebra: Gateway to mathematics, science, society and the world , Loughborough University 2017-05-24 - 2017-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics. Stockholm University, NORME Eighth Nordic Conference on Mathematics Education , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Justification of commutativity of multiplication at Grade 6. European Society for Research in Mathematics Education Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) Instruksjonsdesign i matematikk - En epistemologisk modell for en bestemt matematisk kunnskap. Institutt for lærerutdanning, NTNU Seminar , Trondheim 2017-11-17 - 2017-11-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2017) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teachers' practices. Laboratoire de Didactique André Revuz Symposium Frengly 3 , Université Paris-Diderot 2017-11-16 - 2017-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics. Universität Augsburg, Institut für Mathematik Oberseminar Didaktik der Mathematik , Augsburg 2017-07-10 -

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2016) Using TDS to understand and develop mathematics teaching in primary classrooms in France and Norway. Laboratoire de Didactique André Revuz Symposium Frengly 2 , Université Paris-Diderot 2016-07-06 - 2016-07-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Interaction in the mathematics classroom - from the perspective of two different theories. Loughborough University Mathematics Education Centre Seminar , Loughborough 2016-03-17 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Designing didactical situations for the elementary classroom: Conditions that enable or hinder mathematics learning . The LaUDiM project Advisory Board meeting for the LaUDiM project , Faculty of Teacher and Interpreter Education, NTNU 2016-06-16 - 2016-06-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Evolution of the milieu for a particular piece of mathematical knowledge . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik - GDM The Thirteenth International Congress on Mathematical Education , Hamburg 2016-07-24 - 2016-07-31

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Comparing and contrasting two theoretical approaches to social interaction in the mathematics classroom - The theory of didactical situations and the theory of social interactionism. University of Gothenburg Seminar, University of Gothenburg 2015-12-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Transformation between different registers of semiotic representation of a mathematical object: A challenging task. European Conference on Educational Research (ECER 2015) Symposium “The Role of Mathematical Tasks in Promoting Domain-Specific and Domain-Transcendent Mathematical Reasoning" , Corvinus University of Budapest 2015-09-07 - 2015-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Fra faktorer som hindrer algebraiske generaliseringsprosesser til design av epistemologiske modeller . Institutt for matematiske fag Seminar ved Institutt for matematiske fag , NTNU 2015-04-09 - 2015-04-09
  • Faglig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Flislegging for å finne en sammenheng mellom to typer tall. Norsk senter for matematikk i opplæringen Novemberkonferansen , Trondheim 2015-11-24 - 2016-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. Charles University 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Praha 2015-02-04 - 2015-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) TDS: Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk – en modell og et analyseverktøy. Høgskolen i Sør-Trøndelag Faglig forum , Avdeling for lærer- og tolkeutdanning 2015-05-07 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Analyse av kvalitative data ved koding og kategorisering. SkrivSats forskergruppe Seminar for forskergruppen SkrivSats , HiST-ALT 2015-02-25 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Language use and development in the mathematics classroom: On the TDS. The LaUDiM project Research meeting with the reference group of LaUDiM , Høgskolen i Sør-Trøndelag 2015-06-02 - 2015-06-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) On the notion of an epistemological model. Matematikkseksjonen ved HiST-ALT Seminar i matematikkdidaktikk , Høgkolen i Sør-Trøndelag 2015-05-26 - 2015-05-27

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo