Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Floor Kamphorst

Floor Kamphorst

Førsteamanuensis i Fysikkdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

floor.kamphorst@ntnu.no
Lysholmbygget, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Vitenskapelige Publikajsoner:

Kamphorst, F., Vollebregt, M.J., Savelsbergh, E.R., van Joolingen, W.R. (2021) An
educational reconstruction of special relativity theory for secondary education.
Science & Education, 1–44. https://doi-org.proxy.library.uu.nl/10.1007/s11191-
021-00283-2

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Event diagrams: Supporting student reasoning in special relativity through
thought experiments. In M. Kersting & D. Blair (Eds.), Teaching Einsteinian Physics
in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice (1 ed., pp. 84–
98). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003161721-8

Kamphorst, F., Vollebregt, M. J., Savelsbergh, E. R., & van Joolingen, W. R. (2019).
Students’ pre-instructional reasoning with the speed of light in relativistic
situations. Physical Review Physics Education Research, 15(2), [020123].
https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.020123

Kamphorst, F., & Kersting, M. (2019). Design based research and the model of
educational reconstruction: a combined approach to design successful science
instruction. In O. Levrini & G. Tasquier (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA
2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with
contemporary challenges through science education, Part 18 (co-ed. S. Kapon &
M. Odegaard), (pp. 2051–2056). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University
of Bologna.

Publikasjoner i fagtidskrifter:
Kamphorst, F., Savelsbergh, E., & Vollebregt, M. J. (2019). Wat betekent lichtsnelheid
voor leerlingen? Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 85(12), 14–17.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).Relativiteit in de klas I – Relativistisch redeneren in gedachte-experimenten. NVOX, 45(8), 32–33.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Relativiteit in de klas II – Hoe introduceer je een noodzaak voor het
lichtpostulaat? NVOX, 45(9), 22–23.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Relativiteit in de klas III - Relatieve beweging onthult vreemde gevolgen van het
lichtpostulaat. NVOX, 45(10).

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2022).
Relativiteit in de klas IV NVOX, 46(1).

Kamphorst, F., (2021). Relativiteit in de klas [teaching materials].
https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28984/

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Kamphorst, Floor; Savelsbergh, E.R.; Vollebregt, M. J.; van Joolingen, W. R.. (2022) Relativiteit in de klas (4) - ervaringen met de lessenserie. NVOX
    Fagartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Kamphorst, Floor; Savelsbergh, E.R.; Vollebregt, M. J.; van Joolingen, W. R.. (2022) Relativiteit in de klas (4) - ervaringen met de lessenserie. NVOX
    Fagartikkel

Undervisning

Emner

  • PPU4227 - Fagdidaktikk i teknologi og forskningslære - heltid

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Supporting dynamic modelling by performing relativistic thought experiments through drawing. ScienceHumanities forskningsgruppe NTNU Seminar Drawing to learn in Science , Trondheim 2022-11-22 - 2022-11-23
  • Faglig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Hendelsesdiagrammer - Et verktøy for å undervise spesielle relativitetsteori. Norsk Fysikklærerforening - Norsk fysisk selskap Landskonfereansen om fysikkundervisning , Orkanger 2022-08-07 - 2022-08-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Supporting dynamic modelling by performing relativistic thought experiments through drawing. SVENSK FÖRENING FÖR FORSKNING I NATURVETENSKAPERNAS DIDAKTIK FND konferanse , Sundsvall 2022-11-08 - 2022-11-10
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn