Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Floor Kamphorst

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Floor Kamphorst

Førsteamanuensis i Naturfagdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

floor.kamphorst@ntnu.no
Lysholmbygget, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Vitenskapelige Publikajsoner:

Kamphorst, F., Vollebregt, M.J., Savelsbergh, E.R., van Joolingen, W.R. (2021) An
educational reconstruction of special relativity theory for secondary education.
Science & Education, 1–44. https://doi-org.proxy.library.uu.nl/10.1007/s11191-
021-00283-2

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Event diagrams: Supporting student reasoning in special relativity through
thought experiments. In M. Kersting & D. Blair (Eds.), Teaching Einsteinian Physics
in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice (1 ed., pp. 84–
98). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003161721-8

Kamphorst, F., Vollebregt, M. J., Savelsbergh, E. R., & van Joolingen, W. R. (2019).
Students’ pre-instructional reasoning with the speed of light in relativistic
situations. Physical Review Physics Education Research, 15(2), [020123].
https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.020123

Kamphorst, F., & Kersting, M. (2019). Design based research and the model of
educational reconstruction: a combined approach to design successful science
instruction. In O. Levrini & G. Tasquier (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA
2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with
contemporary challenges through science education, Part 18 (co-ed. S. Kapon &
M. Odegaard), (pp. 2051–2056). Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University
of Bologna.

Publikasjoner i fagtidskrifter:
Kamphorst, F., Savelsbergh, E., & Vollebregt, M. J. (2019). Wat betekent lichtsnelheid
voor leerlingen? Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 85(12), 14–17.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).Relativiteit in de klas I – Relativistisch redeneren in gedachte-experimenten. NVOX, 45(8), 32–33.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Relativiteit in de klas II – Hoe introduceer je een noodzaak voor het
lichtpostulaat? NVOX, 45(9), 22–23.

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2021).
Relativiteit in de klas III - Relatieve beweging onthult vreemde gevolgen van het
lichtpostulaat. NVOX, 45(10).

Kamphorst, F., Savelsbergh, E. R., Vollebregt, M. J., & van Joolingen, W. R. (2022).
Relativiteit in de klas IV NVOX, 46(1).

Kamphorst, F., (2021). Relativiteit in de klas [teaching materials].
https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28984/

Forskning

  • Researchgroup ScienceHumanities
  • Researchgroup Bærekraft på Tvers
  • Researchgroup USPiTE

ICSE Academy - Professional Development for in- and pre-service STEM teachers

The ICSE Academy offers a wide range of activity formats for professional development: job shadowing, workshop series, and summer schools. These activities bring together STEM teacher students, teacher educators and teachers.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Kamphorst, Floor; Korte, Sanne. (2024) School-Community Projects Leren bijdragen aan een duurzamere wereld. NVOX
    Fagartikkel

2022

  • Kamphorst, Floor; Savelsbergh, E.R.; Vollebregt, M. J.; van Joolingen, W. R.. (2022) Relativiteit in de klas (4) - ervaringen met de lessenserie. NVOX
    Fagartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Kamphorst, Floor; Korte, Sanne. (2024) School-Community Projects Leren bijdragen aan een duurzamere wereld. NVOX
    Fagartikkel
  • Kamphorst, Floor; Savelsbergh, E.R.; Vollebregt, M. J.; van Joolingen, W. R.. (2022) Relativiteit in de klas (4) - ervaringen met de lessenserie. NVOX
    Fagartikkel

Undervisning

Jeg underviser i følgende emner:

  • PPU4227 Fagdidaktikk i Teknolgi og Forskningslære
  • MGLU4209 Utforskende Naturfag
  • MGLU5233 Naturvitenskapens egenart i skole
  • SCED8051 Learning and Instruction in Science, et PhD-emne som organiseres i samarbeid med Bahir Dar University, som del av NORHEDII-prosjektet.

Veiledning

Som del av NORHEDII veileder jeg stipendiaten Dereje Aynekulu Dejene med hans PhD-prosjekt "Enhancing Ethiopian students' Conceptual Understanding via Teachers' Pedagogical Content Knowledge and Conceptual Understanding"

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Ervik, Hilde Beate; Kamphorst, Floor; Unander, Trine Elisabeth; Pettersen, Anne Rakstad. (2025) Modelling interdisciplinary sustainability education in a project for pre-service teachers . International Centre for STEM Education (ICSE), ICSE Academy project and InSSTER Center at the University of Nicosia Educating the Educators V (ETE V) , Limassol, Cyprus 2025-05-08 - 2025-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Kamphorst, Floor; Ervik, Hilde ; Unander, Trine E.; Pettersen, Anne Rakstad. (2025) Modelling interdisciplinary sustainability education in a project for pre-service teachers . Educating the Educators (ETE) 2025 Conference 2025-05-08 -

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Sanne, Vibeke Gilje; Ervik, Hilde ; Febri, Maria Immaculata Maya; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Kamphorst, Floor; Pettersen, Anne Rakstad. (2024) Natur og miljø under press – tverrfaglig utforskning av bærekraftutfordringer i lokalsamfunnet. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning(NABU) Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU) konferansen 2024 , Bergen 2024-10-30 - 2024-10-31
  • Faglig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2024) Leren bijdragen aan een duurzamere wereld met School Community Projects. Werkgroep Natuurkunde Didaktiek Werkgroep Natuurkunde Didaktiek conferentie , Noordwijkerhout 2024-12-13 - 2024-12-14
  • Faglig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2024) Relativistische gedachte-experimenten: Leerlingen ondersteunen bij uitvoering en vormgeven in de les. Werkgroep Natuurkunde Didaktiek Werkgroep Natuurkunde Didaktiek conferentie , Noordwijkerhout 2024-12-13 - 2024-12-14

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2023) Using De Sitter and Michelson Morley in education on Einstein’s Light Postulate. Program Committee of the Norwegian Conferences on the Histor 9th Norwegian Conference on the History of Science , Trondheim 2023-11-29 - 2023-12-02

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Supporting dynamic modelling by performing relativistic thought experiments through drawing. SVENSK FÖRENING FÖR FORSKNING I NATURVETENSKAPERNAS DIDAKTIK FND konferanse , Sundsvall 2022-11-08 - 2022-11-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Supporting dynamic modelling by performing relativistic thought experiments through drawing. ScienceHumanities forskningsgruppe NTNU Seminar Drawing to learn in Science , Trondheim 2022-11-22 - 2022-11-23
  • Faglig foredrag
    Kamphorst, Floor. (2022) Hendelsesdiagrammer - Et verktøy for å undervise spesielle relativitetsteori. Norsk Fysikklærerforening - Norsk fysisk selskap Landskonfereansen om fysikkundervisning , Orkanger 2022-08-07 - 2022-08-10

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo