Eli Raanes
Bakgrunn og aktiviteter
Eli Raanes arbeider på Institutt for lærerutdanning (ILU), i seksjonen for pedagogikk. Hun underviser i pedagogikk og spesialpedagogikk.
Forskningsområde:
Norsk tegnspråk, døvblindes kommunikasjon, språk og språkutvikling, språkhistorie og spesialskolehistorie, inkludering, tolkefaglige problemstillinger, deltagelse og spesialpedagogikk.
Medlem av forskergruppene:
Spesialpedagogikk i skole og lærerutdanning: https://www.ntnu.no/ilu/sislu
Forskningsgruppa Samtaler i skole og utdanning: https://www.ntnu.no/ilu/samtaler-i-skole-og-utdanning
EduDeaf - Opplæring av tegnspråklige elever:
Faglige interesser:
Norsk tegnspråk. Taktilt norsk tegnspråk. Spesialpedagogikk tiltak – spesielt for personer med sansetap og døvblindhet. Språkutvikling. Tolkemediert kommunikasjon. Spesialskolehistorie. Kvalitativ metode - samtaleanalyse (CA) og videoetnografisk metode. Profesjonsutdanning.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2021) Intersubjective understanding in interpreted table conversations for deafblind persons. Scandinavian Journal of Disability Research. vol. 23 (1).
- (2020) Access to Interaction and Context Through Situated Descriptions: A Study of Interpreting for Deafblind Persons. Frontiers in Psychology. vol. 11.
- (2020) Poesi på norsk tegnspråk. Språkprat.
- (2019) Tegnspråklæreres bakgrunn, kompetanse og erfaringer med ulike utdanningsprogram. NOA - Norsk som andrespråk.
- (2017) Sign language interpreters' use of haptic signs in interpreted meetings with deafblind persons. Journal of Pragmatics. vol. 107.
- (2015) Co-forming real space blends in tactile signed language dialogues. Cognitive Linguistics. vol. 26 (2).
- (2013) Coordinating the chain of utterances: An analysis of communicative flow and turn taking in an interpreted group dialogue for deaf-blind persons. Sign Language Studies. vol. 13 (3).
- (2013) Døve på slutten av 1800-tallet - en språklig og kulturell gruppering?. Maal og Minne. vol. 105 (1).
- (2012) Koordinering av turtaking i en tolkemediert gruppesamtale mellom døvblinde samtalepartnere. Sosiologisk Tidsskrift. vol. 20 (1).
- (2012) Noen utfordringer ved å gripe mening og oversette metaforiske uttrykk mellom norsk og norsk tegnspråk. Nordisk tidskrift för hörsel- och dövundervisning NTD.
- (2011) Tegnrom og taktilt tegnspråk. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. vol. 29 (1).
- (2011) Tolketjenesten: Avgjørende for døvblindes deltakelse. Fontene forskning.
Bøker
- (2018) Tolking - språkarbeid og profesjonsutøvelse. Gyldendal Akademisk. 2018. ISBN 978-82-05-49528-9.
Del av bok/rapport
- (2021) Historien om Ragnhild Kåta - hva kildene forteller. Språk i arkivet. Historier om hvordan språk reflekterer samfunnet.
- (2020) Use of Haptic Signals in Interaction with deaf-blind persons. The Second International Symposium on Signed Language Interpretation and Translation Research.
- (2018) Tolking med bruk av tegn som støtte for munnavlesning - TSS. Tolking - språkarbeid og profesjonsutøvelse.
- (2018) Andre språk i Noreg. Norsk språkhistorie II : praksis.
- (2018) Beskrivelse - en del av tolking for døvblinde. Tolking - språkarbeid og profesjonsutøvelse.
- (2018) Tolker og tolking - en introduksjon. Tolking - språkarbeid og profesjonsutøvelse.
- (2012) Språkanalyse ut fra et videomateriale. Å analysere mellommenneskelige møter innen en sosialkonstruksjonistisk ramme. Human empiri. Fenomenologisk og sosiokulturelt basert forsking på samhandling. Til 70-årsdagen for Gustav Erik G. Karlsaune.
- (2011) Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme. Signed language interpreting.
- (2009) Kunnskapsoppbygging gjennom bruk av video og dialoggrupper i forskning på praksis. FoU i praksis 2008. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
- (2008) Sentrale strukturer i TSS-tolking. En analyse av tolking med TSS/tegn som støtte med eksempler fra et klasserom. Rapport fra konferansen : TSS: Tolking med tegn-som-støtte : 1. april 2008.
Rapport/avhandling
- (2006) Å gripe inntrykk og uttrykk : interaksjon og meningsdanning i døvblindes samtaler. En studie av et utvalg dialoger på taktilt norsk tegnspråk. 2006. ISBN 8247180502.
Andre
- (2019) Å kommunisere med hender og kropp – en introduksjon til norsk tegnspråk.