Massive Open Online Course (MOOC)

IKT i læring

– Nettbasert, helt gratis og ultrafleksibelt!

Dette er en MOOC, dvs. et gratis og ultrafleksibelt nettbasert studium, for deg som vil lære om pedagogiske muligheter med IKT. Studiet passer ypperlig for lærere i Norge og andre som har interesse for læring/undervisning. Du vil få både konkrete ferdigheter og teoretisk forståelse for bruk av IKT i læring/undervisning. Du kan ta 5, 10 eller 15 studiepoeng etter eget ønske.
 

Målgruppe

MOOC-kurset passer for lærere i Norge som ønsker å lære mer om hvordan IKT kan brukes pedagogisk i undervisning og læring. Den kan også tas av andre som er interessert i læring, for eksempel lærerskolestudenter, de som jobber med e-læring/opplæring i arbeidslivet og liknende.

Undervisningsform

100 % nettbasert, asynkront.

Kursavgift

Gratis, men semesteravgift (kr 510,-) må betales for å få studiepoeng.  

Kurstilbudet

Studiet består totalt av 15 sp. IKT i læring består av tre kurs à 5 sp. Du velger selv om du vil ta 5, 10 eller 15 sp. Tilbudet er ultrafleksibelt og du velger selv når du vil starte og når du vil ta eksamen (avlegge vurdering).

Emnekode

Kursnavn

Studiepoeng

IFUD1051

IKT i læring 1

5 sp

IFUD1052

IKT i læring 2

5 sp

IFUD1053

IKT i læring 3 

5 sp

Praktisk informasjon

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

"IKT i læring" kan du følge uten å oppfylle eller dokumentere opptakskravene, men du får da ikke eksamensrett. Om du ønsker å avlegge eksamen/vurdering og oppnå studiepoeng, må du dokumentere at du fyller opptakskravene. Dette kan du gjøre underveis i kurset.

Anbefalte forkunnskaper

MOOC-kurset er myntet på lærere som underviser innenfor skole/utdanning i Norge. Du trenger ingen spesielle forkunnskaper innen IKT, men det kan være en fordel med grunnleggende IKT-forståelse, som å være fortrolig med å skrive på datamaskin, klikke deg rundt på Internett og liknende.

Faglig innhold

Lærestoffet er satt sammen og strukturert i moduler som vist i temaoversikten nedenfor. Vi har prøvd å gjøre det både konkret og generelt på en gang slik at det blir relevant for lærere i både skoleverket, vgs. og UH-sektoren. Også andre som er interessert i læring kan ta faget, men må da sette ting inn i sin egen situasjon. Det vil være en rekke eksempler, bilder, tekst, videosnutter og liknende for å få frem både oversikt i bredden og forståelse for feltet i dybden. Siden faget er 15 studiepoeng har vi delt inn i 15 moduler (med et lite forbehold om endringer):

  • Modul 1 - Introduksjon
  • Modul 2 - Pedagogisk bruk av LMS
  • Modul 3 - Skjermopptak
  • Modul 4 - Web 2.0 del 1: Samskriving og blogging
  • Modul 5 - Digital vurdering
  • Modul 6 - Læringsteorier i kontekst av "IKT i læring"
  • Modul 7 - Åpent innhold
  • Modul 8 - Formativ vurdering med fokus på digitale tester
  • Modul 9 - Pedagogisk bruk av video, snarfilm
  • Modul 10 - Web 2.0 (del 2): Tenk nytt om undervisning og læring
  • Modul 11 - Læringsdesign
  • Modul 12 - Personvern og opphavsrettigheter
  • Modul 13 - Summativ vurdering med fokus på digitale tester
  • Modul 14 - Flipped classroom
  • Modul 15 - PLN og PLE: personlig læringsnettverk og personlig læringsmiljø
     



Det kan se ut som at dette er et kurs av hummer og kanari med 15 veldig forskjellige temaer (vertikalt). Det er det ikke. Legg merke til at er flere røde tråder horisontalt (som forklart i videoen ovenfor): vurdering, video, teori, Web 2.0, digitalt innhold. Du kan se på det som en slags spiral som for hver rotasjon går mer og mer i dybden. Dermed vil du få gradvis økt din forståelse, ferdigheter og erfaringsbase.

Faget skal med andre ord gi innsikt i hvordan IKT kan brukes i undervisning. Faget er tilpasset lærere (skoleverket, vgs., høgskolesektoren) som vil lære mer om pedagogisk bruk av IKT og hvordan teknologi kan brukes i læring.

Påmelding

  

Registrer deg i læringsplattformen Canvas og bli med på MOOC-en.
Det tar 1 minutt, og du binder deg ikke til noe.

  • Du får umiddelbar tilgang til lærestoffet og kan studere når du vil
  • For å avlegge eksamen/vurdering må du melde deg opp formelt som student, men dette gjør du først når du er godt i gang med studiet. Altså ikke i forkant, men underveis.

 
MERK:

  • Etter å ha registrert deg, får du en e-post fra "NTNU læringsplattform Canvas". Du må klikke lenken nederst i den e-posten og bekrefte kontoen din. Gjør det på samme maskin som du registrerte deg for sikkerhets skyld. Dersom du ikke får den e-posten (spam e.l.), så kan det skape trøbbel. Dersom du får problemer med registrering, så send en e-post til svend.a.horgen@ntnu.no.
  • Det er lov å bli med på MOOC-en (titte innom) uten at du forplikter deg til å fullføre. Formell påmelding skjer etter noen uker dersom du ønsker det selv (etter at du har jobbet deg ferdig med modul 3 av 15).
  • Alt du trenger å vite om læringsplattformen Canvas, opplegget og liknende, finner du i Canvas når du har logget inn.
  • Hvis du allerede er med på andre MOOC-kurs som bruker Canvas, må du likevel lage konto hos oss. NTNU bruker nemlig en egen Canvas-installasjon.
              

Påmelding

Nettbasert, helt gratis og ultrafleksibel MOOC med påmelding hele året.

Registrer deg i læringsplattformen Canvas og bli med på MOOC-en.

Det tar ett minutt, og du binder deg ikke til noe.

Meld deg på IKT i læring

Anbefalinger

I det hele tatt så har dette kurset fra modul 1 til 15, vært en eventyrlig reise for meg.
Jeg har lært veldig mye og lært å bruke pc-verktøyet mer effektivt. Det har vært kjempe positivt.
Dette er det mest nyttige kurset jeg noen sinne har tatt. Jeg kan bruke det i alle de fagene jeg har og jeg gleder meg til å ta fatt på den virkelige læringen. Tusen takk for at jeg fikk være med.
- Mette Bendiksen, Husnes ungdomsskule i Hordaland, fullførte MOOC-en i mars 2015.

Et av de mest spennende og givende studiene jeg har tatt. 
Ja til flere lignende MOOC'er. Jeg gleder meg til å se på fagstoffet og lærer noe nytt hele tiden.
Kunnskapen kan jeg gå rett i klasserommet med. Foreleserne har solide fagkunnskaper og er behjelpelig underveis. Til tross for at ingenting skjer i sanntid, har jeg allikevel fått en eller annen form for relasjon til foreleserne gjennom videoene.
Strukturen på kurset er nydelig satt sammen og det er befriende at jeg kan jobbe i mitt eget tempo ut fra tidspress på jobb. Kurset har en herlig balanse i sammensetningen av fagstoffet, hvor videoforelesninger i stor grad er vektlagt. En befrielse for oss som er visuelle!
Ved å ta denne MOOC-en, vil du gi elevene dine nye og morsomme måter å tilegne seg kunnskaper på. Du kommer ikke til å angre!
- Rikke Breiby, Karlsrud skole i Oslo

Kontakt

Faglige kontaktperson:
Førstelektor Svend Andreas Horgen
E-post: svend.a.horgen@ntnu.no
Telefon: 73 55 92 69

Administrativ kontaktperson:
Førstelektor Geir Magne Maribu
E-post: geir.m.maribu@ntnu.no
Telefon: 73 55 95 53

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Fornavn
Etternavn
Epostadresse