Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter - kurs
Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter
Hovedtemaet i dette emnet er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål i forbindelse med teknologiutvikling.
Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindkraftverk kan medføre.
Kurset inngår i kursserien Teknologi og forskningslære.
Målgruppe
Lærere i programfaget Teknologi og forskningslære.
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Læringsmål
Kunnskap
Studenten skal
- kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.
- ha kunnskap om og innsikt i virkemåten til ulike typer vindturbiner - ha kunnskap om hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i metoder for å måle effekt av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til utbygging av vindkraftverk
- ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner
Ferdigheter
Studenten kan
- bygge modeller av vindturbiner og gjennomføre tester
- gjennomføre eksperimenter der en tester hvordan effekten av vindturbiner varierer ved å endre på et utvalg parametere
- planlegge og gjennomføre undervisning om vindturbiner
- veilede elever som arbeider med lærings-/undervisningsopplegg om vindturbiner
- bruke undervisningsopplegg der elevene bygger modeller av vindturbiner og utforsker hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til utbygging av vindkraftverk
- vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet vindturbiner
Generell kompetanse
Studenten skal være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emne veksler mellom en teoretisk og en praktisk tilnærming til faget.
Praktisk arbeid:
• Bygge modell av vindturbin.
Opptakskrav
Minst 60 studiepoeng til sammen i naturfagene naturfag, biologi, fysikk, eller kjemi.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
NTNU - Trondheim
Datoer for samlinger annonseres senere.
Eksamensbeskrivelse
Obligatoriske arbeidskrav:
Kandidaten må delta på 80% av de obligatoriske samlingene og må ha bestått arbeidskrav for å kunne fremstille seg for eksamen.
Eksamen i emnet er en mappeoppgave, som vurderes etter karakterregel bestått/ikke bestått.