EVU-Kurs

Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter

Oppsetting av vindmøller til havs.

Foto: Mostphotos

Start: 01.01.2025
Søknadsfrist: 01.12.2024

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 8000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: SKOLE6622

Kurset er under planlegging.
Du kan ikke søke dette kurset ennå.


Hovedtemaet i dette emnet er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål i forbindelse med teknologiutvikling.

Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindkraftverk kan medføre.

Kurset inngår i kursserien Teknologi og forskningslære.

Målgruppe

Lærere i programfaget Teknologi og forskningslære.

Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.

Innhold

Læringsmål

Kunnskap

Studenten skal

  • kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.
  • ha kunnskap om og innsikt i virkemåten til ulike typer vindturbiner - ha kunnskap om hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
  • ha kunnskap om og innsikt i metoder for å måle effekt av vindturbiner
  • ha kunnskap om og innsikt i hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
  • ha kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til utbygging av vindkraftverk
  • ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner

Ferdigheter

Studenten kan

  • bygge modeller av vindturbiner og gjennomføre tester
  • gjennomføre eksperimenter der en tester hvordan effekten av vindturbiner varierer ved å endre på et utvalg parametere
  • planlegge og gjennomføre undervisning om vindturbiner
  • veilede elever som arbeider med lærings-/undervisningsopplegg om vindturbiner
  • bruke undervisningsopplegg der elevene bygger modeller av vindturbiner og utforsker hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
  • bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til utbygging av vindkraftverk
  • vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet vindturbiner

Generell kompetanse

Studenten skal være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.

 Læringsformer og aktiviteter

Emne veksler mellom en teoretisk og en praktisk tilnærming til faget.

Praktisk arbeid:
• Bygge modell av vindturbin. 

Opptakskrav

Minst 60 studiepoeng til sammen i naturfagene naturfag, biologi, fysikk, eller kjemi.

Krav til dokumentasjon


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

NTNU - Trondheim

Datoer for samlinger annonseres senere. 

Eksamensbeskrivelse

Obligatoriske arbeidskrav:

Kandidaten må delta på 80% av de obligatoriske samlingene og må ha bestått arbeidskrav for å kunne fremstille seg for eksamen.

Eksamen i emnet er en mappeoppgave, som vurderes etter karakterregel bestått/ikke bestått.

Fagansvarlig/Forelesere

Kontakt

Opptak og opptakskrav:
Telefon: 73 59 77 01
Epost: evuopptak@aud.ntnu.no
Studieadministrasjon:
Telefon: 73 59 83 71
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev