Hva lærer du? - Kybernetikk og robotikk - master (2-årig)
Hva lærer du?
Kybernetikk er vitenskapen om hvordan dynamiske systemer som f.eks. fartøyer, roboter og industrielle prosesser oppfører seg, og hvordan systemene kan styres automatisk. Med intelligent styring og programmering blir du en kybernetiker.
NTNU tilbyr Norges mest anerkjente studier innen kybernetikk.
Du lærer hvordan kompliserte dynamiske systemer kan styres og overvåkes
Du lærer om kybernetikk og får et bredt, solid fundament i matematikk, data og ingeniørfag. Du vil lære hvordan dynamiske systemer kan styres og overvåkes ved å kombinere matematikk, naturvitenskap, datateknologi og reguleringsteknikk.
Du lærer også om matematisk modellering og programmering for å lage styringssystemer til prosessindustri, autonome droner og selvstyrte intelligente roboter.
Mål for studiet
Du får en bred teknologisk basis med teoretiske og praktiske kunnskaper innen overvåking og styring av dynamiske systemer.
Med mastergrad i kybernetikk og robotikk vil du kunne analysere eksisterende teorier og metoder og anvende kunnskap på nye områder innenfor kybernetikken. Du vil kunne designe og utvikle avanserte automatiserte systemer og implementere disse i industrielle løsninger.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- har avansert kunnskap innenfor kybernetikk, blant annet i reguleringsteknikk,automatisering, instrumentering og IKT for industrielle anvendelser
- har inngående kunnskap om kybernetikkens vitenskapelige og faglige teori og metoder
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kybernetikkens tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har dybdekunnskap innenfor valgt fordypning i kybernetikken
Ferdigheter
- kan selvstendig anvende kunnskap på nye områder innenfor kybernetikken
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor kybernetikken
- har praktiske ferdigheter i implementering av industrielle løsninger
Generell kompetanse
- kankommunisere effektivt med andre fagdisipliner og effektivt kunne tilegne seg kompetanse og forståelse for å kunne løse oppgaver på nye områder
- kan vurdere og forstå teknologiske, etiske og samfunnsmessige konsekvenser av eget arbeide
- kan aktivt oppdatere egen kompetanse gjennom livslang læring



