Master i fagdidaktikk gir deg solid kompetanse i fagdidaktikken du har valgt å studere, og gjør deg kvalifisert til å forske på læring, undervisning og formidling i skole, barnehage og kulturskole.
Med fagdidaktikk menes alle de avgjørelsene som er knyttet til opplæring i faget i skole eller bedrift, og formidling av faget ellers i samfunnet.
Dette masterprogrammet har sju studieretninger:
Yrkesdidaktikk
Engelsk- og fremmedspråkdidaktikk
Kunstfagdidaktikk
Matematikkdidaktikk
Naturfagdidaktikk
Norskdidaktikk
Samfunnsfagdidaktikk
Master i fagdidaktikk er et studieprogram på til sammen 120 studiepoeng. Programmet blir undervist på heltid over to år med 4 samlinger per semester. Undervisningen består av emner som er felles for hele studieprogrammet, og fagspesifikke emner.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
har avansert kunnskap innenfor sentrale deler av fag- eller yrkesdidaktikken og spesialisert innsikt i et avgrenset tema
har avansert kunnskap om lærings- og undervisningsteorier i faget eller yrket
har inngående kunnskap om sentrale teorier og relevant forskning i fag- eller yrkesdidaktikken
har inngående kunnskap om utforsking, skapende prosesser og problemløsing innenfor fag- eller yrkesdidaktikken
har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og –etikk, og spesialisert kunnskap om utvalgte forskningsmetoder
Ferdigheter
Kandidaten
kan vurdere ulike forskningsmetoder og behersker relevante metoder for fag- eller yrkesdidaktisk forskning og faglig utviklingsarbeid
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder som grunnlag for å strukturere og formulere egne faglige resonnementer
kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset fag- eller yrkesdidaktisk relevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med vitenskapelige tradisjoner og gjeldende forskningsetiske retningslinjer, og formidle resultatene fra prosjektet
kan bidra i profesjonelle læringsfellesskap med fokus på fag- eller yrkesdidaktisk forskning og utvikling
kan selvstendig og kritisk anvende teorier og metoder innen fag- eller yrkesdidaktikk til å analysere aktuelle problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
kan analysere og ta stilling til etiske dilemma og problemstillinger innen fag- eller yrkesdidaktikken
kan bidra til nytenking, utforsking og skapende prosesser, og sette i gang utviklings- og endringsprosesser i faget eller yrket i skolen
kan utforske relevante problemstillinger og bidra med ny kunnskap innenfor fag- eller yrkesdidaktikken
kan formidle erfaringer med og resultater fra fag og forskning i ulike sjangre og for ulike interessegrupper
kan bidra til god samarbeidskultur mellom fagfeller