Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Matematikkdidaktikk 1-7 (LTMAGMA1)

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Finn studieprogram
  2. Matematikkdidaktikk 1-7 (LTMAGMA1)
  3. Om matematikkdidaktikk 1.–7. trinn

Språkvelger

Om matematikkdidaktikk 1.–7. trinn – matematikkdidaktikk 1.–7. trinn – masterprogram – 2-årig – Trondheim

×
  • Studiets startside
  • Om matematikkdidaktikk 1.–7. trinn
  • Jobbmuligheter
  • Videre studier
  • Studiets oppbygning
  • Kontakt
  • Studiemiljø
  • Utenlandsopphold
  • Læringsutbytte
MENY

Matematikkdidaktikk 1.–7. trinn

Masterprogram 2-årig, Trondheim

Matematikkdidaktikk 1.–7. trinn

– Om matematikkdidaktikk 1.–7. trinn

Matematikkdidaktikk 1.–7. trinn

Innhold og mål

Du vil utvikle gode kunnskaper om hvordan barn lærer matematikk, og om hvordan du som lærer skal kunne arbeide med elever på ulike måter slik at læring kan skje.

Et overordnet mål er at du skal bli en sentral ressursperson i matematikkfaget. Studiet er preget av en nær kobling til praksisfeltet, og det omfatter et selvstendig, praksisnært forskningsarbeid innenfor matematikkdidaktikk. Dette arbeidet presenteres i en masteroppgave.

Studiet bygger på de tre første årene av fireårig grunnskolelærer eller allmennlærerutdanning eller annen lærerutdanning med minst tre års varighet, og som er slik at den oppfyller kravene til å kunne få bachelorvitnemål.


Hvordan barn lærer matematikk

Studiet gir deg gode kunnskaper i matematikk – både som vitenskapsfag og som skolefag. Det fokuserer på hvordan barn lærer matematikk og utvikler tallforståelse gjennom begrepsutvikling og dialog. Du vil møte et kreativt fag – der en utforskende tilnærming vil være sentral.

I studieemnene som inngår i programmet, vil det være en nær kobling mellom faglige og didaktiske tema. Tidvis vil faglige tema kunne være i forgrunnen, med didaktiske tema mer i bakgrunnen, og tidvis vil det omvendte være tilfelle. Arbeidsmåtene i studiet vil i stor grad være eksemplariske i den forstand at en søker å anvende arbeidsformer som studentene skal kunne praktisere i sin framtidige lærerkarriere.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo