En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
• har kunnskap om audiologiens historie, utvikling, egenart og plass i samfunnet, og kjenner til fremtidige utfordringer innen fagfeltet og i samfunnet for øvrig
• har kunnskap om etisk teori, ulike verdioppfatninger og menneskesyn knyttet til yrkesutøvelsen
• kan oppdatere sin kunnskap innen audiologisk profesjonsutvikling på nasjonalt og internasjonalt nivå
• har bred kunnskap om hørselssystemets anatomi, patologi og fysiologi
• har bred kunnskap om hvordan samspillet mellom individ, funksjonsnedsettelse og omgivelser påvirker aktivitetsutførelse, deltakelse, helse og livskvalitet gjennom livsløpet
• har kunnskap om psykososiale forhold, kroppens anatomi, funksjon og utvikling som forutsetning for helse, aktivitet og deltagelse
• har bred kunnskap om teorier og metoder innen audiologisk utredning, habilitering og rehabilitering og ivaretar ulike forutsetninger og behov hos barn, unge, voksne og eldre
• har bred kunnskap om audiologiske utfordringer hos barn og unge, ivaretar deres særskilte behov for audiologisk behandling og/eller hørselsrelaterte tjenester, og henviser videre ved behov
• har bred kunnskap om pasientsikkerhet, basale smittevernsrutiner, relevante kvalitetssikringsmetoder, standarder og retningslinjer
• har bred kunnskap om relasjons-, kommunikasjons-, rådgivnings- og veiledningskompetanse som gjør kandidaten i stand til å forstå og samhandle med brukere, pasienter og pårørende. Videre skal kandidaten ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
• har kunnskap om begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
• har kunnskap om digital teknologi, herunder digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå innen det audiologiske fagfeltet
• kan oppdatere sin kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
• kjenner til viktigheten av bruker- og pårørendekunnskap
• har bred kunnskap om persepsjon av lyd og faktorer som påvirker lydoppfattelsen hos personer med normal hørsel, ulike hørselstap og andre hørselsproblemer
• har bred kunnskap om talens akustiske oppbygging som inkluderer produksjon, overføring og persepsjon av talelyder
• har bred kunnskap om hvordan støy påvirker hørselssystemet og individet generelt
• har kunnskap om signalers oppbygging, egenskaper og anvendelse i ulike audiologiske sammenhenger
• har kunnskap om lydmålinger og regelverk for støybelastning
• kan oppdatere sin kunnskap om regelverk, prinsipper og standarder innen lydmiljø, akustikk og universell utforming
• har bred kunnskap om folkehelse og forebyggende virksomhet innen audiologi
• har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
• har kunnskap om sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan henvise videre ved behov
• har kunnskap om hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer og forskjeller påvirker individers aktivitetsmulighet og livskvalitet
• har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitiske føringer
• har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
• har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
• har kunnskap om forskningsetikk og metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
• har kunnskap om forskningsmetoder, vitenskapsteorier og kunnskapsteorier med relevans for audiologi
• kan oppdatere sin kunnskap innen relevant litteratur, forskningsmetoder og referansebruk
• har innsikt i og kan selvstendig identifisere, reflektere og håndtere etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse
• har innsikt i og kan følge audiografenes yrkesetiske retningslinjer
• kjenner til hvordan forekomst av flere ulike sykdommer eller lidelser samtidig hos samme person kan påvirke individets totale funksjon, og tar hensyn til dette i behandlingsforløpet
• kan planlegge og gjennomføre habiliterings- og rehabiliteringsprosesser i samarbeid med pasienter, pårørende og andre helseaktører
• kan planlegge, dokumentere og formidle sin faglige kunnskap på måter som er tilpasset målgruppen
• kan planlegge og initiere tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
• kan formidle sammenhengen mellom lydoppfattelse, hørselsfunksjon og konsekvenser av hørselsrelaterte problemer til pasienter, pårørende og personer i og utenfor fagfeltet
• har innsikt i kulturelt betingede oppfatninger av funksjonshemming, helse, sykdom og behandling, kan utveksle faglige vurderinger med pasienter, pårørende og fagpersoner, og forstå andres perspektiver og ståsteder
• har innsikt i og forholder seg til helse- og sosialpolitiske føringer, og kjenner til og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet
• har innsikt i andre relevante profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
• kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver selvstendig og ansvarlig i ulike situasjoner og vise evne til refleksjon og kritisk tenkning
• kan planlegge og gjennomføre kunnskaps- og utviklingsprosjekter systematisk
• kan planlegge, gjennomføre og lede kvalitetsforberedende arbeidsprosesser
• kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
• kan anvende relevant kunnskap for å møte andre med et helhetlig menneskesyn, respekt og empati
• kan reflektere over egen profesjonsidentitet og justere egen faglig utøvelse i behandlingssituasjoner og i samhandling med aktuelle samarbeidspartnere
• kan anvende hørselsfaglig kunnskap for å møte individets behov i et helhetsperspektiv, og tilrettelegge for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
• kan anvende faglig kunnskap for å veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
• kan anvende faglige kunnskaper om hensiktsmessige metoder for kvalitetssikring innen forebyggende audiologi og ved utredning, behandling og oppfølging av personer i et pasientforløp
• kan anvende faglig kunnskap for tolkning og formidling av audiologiske testresultater
• kan anvende faglig kunnskap om hensiktsmessige teknikker, metoder, utstyr og medisinskteknologiske løsninger, og valg av disse i utredning, habiliterings- og rehabiliteringsprosesser i alle livsfaser
• kan beherske livreddende førstehjelp
• kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
• kan anvende faglig kunnskap om sammenhengen mellom lydens egenskaper og hvordan den oppfattes
• kan anvende faglig kunnskap for å forstå bakgrunnen for målinger av ulike nivå i hørselssystemet og konsekvenser av hørselstap
• kan anvende faglig kunnskap for å forstå hvordan ulike hørselstap og redusert kognitiv funksjon kan påvirke evne til å oppfatte tale, og hvilke begrensninger hørselstekniske hjelpemidler kan ha
• kan anvende faglig kunnskap til å identifisere og følge opp personer med sosiale og helsemessige problemer som har hørselsrelaterte utfordringer, sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre ved behov
• kan anvende faglig kunnskap for å forstå sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og bruke dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
• kan anvende faglig kunnskap til å dokumentere, kvalitetssikre, vurdere og formidle egen praksis
• kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff fra forsknings- og utviklingsarbeid, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
• kan vurdere og beskrive egne læringsbehov, tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis