Emne - Folkehelse - barn og unge - SYT3411
Folkehelse - barn og unge
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
God helse og livskvalitet i oppveksten gir et grunnlag for gode livsløpet for den enkelte og til en bærekraftig samfunnsutvikling. Emnet retter oppmerksomhet mot helsefremmende- og forebyggende faktorer i oppvekstmiljø og mot velferdsordninger som kan motvirke sosiale helseulikheter. Emnet gir en oversikt over foreliggende kunnskap om oppvekstens største folkehelseutfordringer, og de rådende internasjonale og nasjonale politiske føringer i fagområdet. Emnet vil spesielt rette oppmerksomhet mot unges hverdagslivsarenaer (familie, nærmiljø, barnehage og skole) hvor helse skapes og trues, og hvor man har mulighet til å iverksette universelle og målrettede tiltak mot hele og/eller utsatte grupper av barne- og ungdomspopulasjonen (individ, gruppe og populasjon). Dette innbefatter også en inngående innføring barn og unges rettigheter relatert til de nevnte hverdagsarenaene. Emnet omfatter også hvordan barn og unge kan medvirke både i folkehelsearbeid, tjenesteutvikling og i forsking.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten:
Kunnskap:
- ha inngående innsikt i barne- og ungdomspopulasjonen, dens helse, livskvalitet og levekår, med hovedvekt på norske forhold.
- ha inngående innsikt i barn og unges rettigheter
- ha kunnskap om betydningen av barn og unges hverdagslivsarenaer i folkehelsearbeidet
- ha kunnskap om betydningen av samarbeidskompetanse, flerfaglig- og sektorovergripende folkehelsearbeid for barn og unge
- har innsikt i kunnskapsbasert folkehelsearbeid rettet mot barn og unges helse
- har innsikt i folkehelse og folkehelsearbeid for barn og unge i et samtids-, livsløps- og generasjonsperspektiv
Ferdigheter:
- kunne innhente, kritisk vurdere og anvende kunnskap om folkehelsetilstanden og eksempler på tiltak som kan være relevante for barn og unge og reflektere etisk rundt dem
- kan anvende relevante metoder for medvirkning og involvering av barn og unge i planlegging av folkehelsearbeid og tjenesteutvikling
- kan kommunisere faglige problemstillinger når det gjelder folkehelse blant barn og ungdom til ulike målgrupper (barn/unge, allmennhet, beslutningstakere og profesjonelle)
- evne å innta et kritisk analytisk blikk på de til enhver tid rådende politiske føringer innen folkehelsearbeidet til barn og unge
Generell kompetanse:
- Kunne se sammenhengen mellom folkehelsetilstanden blant barn og unge og tilgjengelige virkemidler for helsefremmende og forebyggende tiltak og bidra i planlegging, gjennomføring, og evaluering av tiltak rettet mot familie, nærmiljø, barnehage og skole
- kunne se sammenhengen mellom strukturnivå og individnivå når det gjelder å identifisere barn og unges helse- og velferdsproblemer samt ressurser
Læringsformer og aktiviteter
Pedagogisk organisering: Forelesning, seminar, gruppeoppgave, egenstudier, medstudent respons. Undervisningen foregår i Trondheim.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig gruppeoppgave
- Deltakele på seminar med presentasjon og medstudentrespons
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Obligatoriske aktiviteter består av
- en skriftlig gruppeoppgave,
- deltakelse på seminar med presentasjon og medstudentrespons.
Skriftlig gruppeoppgaven belyser en selvvalgt problemstilling innenfor emnets faglige innhold og leveres ca. halvveis i emnet. Deltakelse på seminar innebærer at gruppen presenterer arbeidet sitt for medstudenter, og gir respons på andre gruppers arbeid.
Studentene arbeider i utgangspunktet i små grupper på 2-3 studenter i alle faser av arbeidet, men individuell gjennomføring vil bli vurdert etter begrunnet søknad. Studentene har to forsøk på å få godkjent arbeidet i det semesteret emnet gjennomføres. Den skriftlige gruppeoppgaven danner utgangspunktet for muntlig eksamen.
Studenten har eksamensrett når obligatoriske aktiviteter (gruppeoppgave og deltakelse på presentasjon og opponentarbeid) er godkjent. Godkjente obligatoriske aktiviteter er kun gyldig i det semesteret emnet gjennomføres.
Muntlig eksamen:
Eksamen består av to deler:
- del 1 består av muntlig gruppepresentasjon (sensorer setter foreløpig karakter)
- del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen (opp/ned inntil en karakter)
Studenten gjøres kun kjent med endelig karakter. Ved gjentak av eksamen blir det individuell gjennomføring av obligatorisk aktivitet og muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Folkehelse (MFHLS)
Helsesykepleie (MHELSP)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad innenfor helse- og samfunnsvitenskapelige fag eller tilsvarende.
Kursmateriell
Oppgis ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| FH3011 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Folkehelse