course-details-portlet

SYT3411

Folkehelse - barn og unge

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

God helse og livskvalitet i oppveksten gir et grunnlag for gode livsløpet for den enkelte og til en bærekraftig samfunnsutvikling. Emnet retter oppmerksomhet mot helsefremmende- og forebyggende faktorer i oppvekstmiljø og mot velferdsordninger som kan motvirke sosiale helseulikheter. Emnet gir en oversikt over foreliggende kunnskap om oppvekstens største folkehelseutfordringer, og de rådende internasjonale og nasjonale politiske føringer i fagområdet. Emnet vil spesielt rette oppmerksomhet mot unges hverdagslivsarenaer (familie, nærmiljø, barnehage og skole) hvor helse skapes og trues, og hvor man har mulighet til å iverksette universelle og målrettede tiltak mot hele og/eller utsatte grupper av barne- og ungdomspopulasjonen (individ, gruppe og populasjon). Dette innbefatter også en inngående innføring barn og unges rettigheter relatert til de nevnte hverdagsarenaene. Emnet omfatter også hvordan barn og unge kan medvirke både i folkehelsearbeid, tjenesteutvikling og i forsking.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten:

Kunnskap:

  • ha inngående innsikt i barne- og ungdomspopulasjonen, dens helse, livskvalitet og levekår, med hovedvekt på norske forhold.
  • ha inngående innsikt i barn og unges rettigheter
  • ha kunnskap om betydningen av barn og unges hverdagslivsarenaer i folkehelsearbeidet
  • ha kunnskap om betydningen av samarbeidskompetanse, flerfaglig- og sektorovergripende folkehelsearbeid for barn og unge
  • har innsikt i kunnskapsbasert folkehelsearbeid rettet mot barn og unges helse
  • har innsikt i folkehelse og folkehelsearbeid for barn og unge i et samtids-, livsløps- og generasjonsperspektiv

Ferdigheter:

  • kunne innhente, kritisk vurdere og anvende kunnskap om folkehelsetilstanden og eksempler på tiltak som kan være relevante for barn og unge og reflektere etisk rundt dem
  • kan anvende relevante metoder for medvirkning og involvering av barn og unge i planlegging av folkehelsearbeid og tjenesteutvikling
  • kan kommunisere faglige problemstillinger når det gjelder folkehelse blant barn og ungdom til ulike målgrupper (barn/unge, allmennhet, beslutningstakere og profesjonelle)
  • evne å innta et kritisk analytisk blikk på de til enhver tid rådende politiske føringer innen folkehelsearbeidet til barn og unge

Generell kompetanse:

  • Kunne se sammenhengen mellom folkehelsetilstanden blant barn og unge og tilgjengelige virkemidler for helsefremmende og forebyggende tiltak og bidra i planlegging, gjennomføring, og evaluering av tiltak rettet mot familie, nærmiljø, barnehage og skole
  • kunne se sammenhengen mellom strukturnivå og individnivå når det gjelder å identifisere barn og unges helse- og velferdsproblemer samt ressurser

Læringsformer og aktiviteter

Pedagogisk organisering: Forelesning, seminar, gruppeoppgave, egenstudier, medstudent respons. Undervisningen foregår i Trondheim.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig gruppeoppgave
  • Deltakele på seminar med presentasjon og medstudentrespons

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

Obligatoriske aktiviteter består av

  1. en skriftlig gruppeoppgave,
  2. deltakelse på seminar med presentasjon og medstudentrespons.

Skriftlig gruppeoppgaven belyser en selvvalgt problemstilling innenfor emnets faglige innhold og leveres ca. halvveis i emnet. Deltakelse på seminar innebærer at gruppen presenterer arbeidet sitt for medstudenter, og gir respons på andre gruppers arbeid.

Studentene arbeider i utgangspunktet i små grupper på 2-3 studenter i alle faser av arbeidet, men individuell gjennomføring vil bli vurdert etter begrunnet søknad. Studentene har to forsøk på å få godkjent arbeidet i det semesteret emnet gjennomføres. Den skriftlige gruppeoppgaven danner utgangspunktet for muntlig eksamen.

Studenten har eksamensrett når obligatoriske aktiviteter (gruppeoppgave og deltakelse på presentasjon og opponentarbeid) er godkjent. Godkjente obligatoriske aktiviteter er kun gyldig i det semesteret emnet gjennomføres.

Muntlig eksamen: 

Eksamen består av to deler:

  • del 1 består av muntlig gruppepresentasjon (sensorer setter foreløpig karakter)
  • del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen (opp/ned inntil en karakter)

Studenten gjøres kun kjent med endelig karakter. Ved gjentak av eksamen blir det individuell gjennomføring av obligatorisk aktivitet og muntlig eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Folkehelse (MFHLS)
Helsesykepleie (MHELSP)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad innenfor helse- og samfunnsvitenskapelige fag eller tilsvarende.

Kursmateriell

Oppgis ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
FH3011 7,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Folkehelse

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Fra 04.12.2025
Til 05.12.2025
Tid 08:00 Varighet 1 timer

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 1 timer