course-details-portlet

SKOLE6132

Skolen i samfunnet

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet retter seg mot utvikling og ledelse av og i skolen. Det er et særlig fokus på utdanningssektorens plass og rolle i samfunnet emnet. Det belyses hvordan utdanningssektoren styres, forvaltes, ledes og reguleres gjennom lover, forskrifter og avtaleverk. Gjennom emnet vil studentene utvikle kompetanse i å arbeide med utviklingen av skolen i møte med både politiske rammer og generelle samfunnsendringer. I emnet arbeides det med problemstillinger knyttet til skoleutvikling i en politisk, økonomisk og sosial kontekst.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat
  • avansert kunnskap om skolens posisjon i samfunnet
  • avansert kunnskap om strategier for endring og utvikling i skolen
  • inngående kunnskap om lover, forskrifter og avtaleverk som gjelder skolens virksomhet
  • inngående kunnskap om dokumentanalyse som metode og kan bruke dokumentanalyse i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
  • inngående kunnskap om måter å analysere skolen i samfunnet
  • har kunnskap om krav som stilles til akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke data og relevant teori til utviklingsarbeid i skolen
  • lede skolen i samsvar med lov og avtaleverk
  • frambringe forskningsbasert kunnskap om skolen i samfunnet
  • finne relevant litteratur om utvalgt tema og metodologi
  • analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon
  • bruke ulike metodiske tilnærminger i analyse av skolen i samfunnet
  • skrive en akademisk tekst i samsvar med krav som stilles til slike tekster
  • bruke KI til dataanalyse og utvikling av egen tekst

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med oblogatorisk oppmøte i emnet. I løpet av emnet skal studenten utforme en tekst om selvvalgt tema under veiledning av medstudenter og faglærere.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgave
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Studentene skal levere arbeidsoppgave som følges opp med tilbakemelding. Ett mellomarbeid i form av en skriftlig oppgave får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.

Kursmateriell

Kursmateriell og oversikt over relevant støttelitteratur gjøres tilgjengelig på Blackboard før oppstart av emnet.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment