Emne - Skolen i samfunnet - SKOLE6132
Skolen i samfunnet
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet retter seg mot utvikling og ledelse av og i skolen. Det er et særlig fokus på utdanningssektorens plass og rolle i samfunnet emnet. Det belyses hvordan utdanningssektoren styres, forvaltes, ledes og reguleres gjennom lover, forskrifter og avtaleverk. Gjennom emnet vil studentene utvikle kompetanse i å arbeide med utviklingen av skolen i møte med både politiske rammer og generelle samfunnsendringer. I emnet arbeides det med problemstillinger knyttet til skoleutvikling i en politisk, økonomisk og sosial kontekst.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat
- avansert kunnskap om skolens posisjon i samfunnet
- avansert kunnskap om strategier for endring og utvikling i skolen
- inngående kunnskap om lover, forskrifter og avtaleverk som gjelder skolens virksomhet
- inngående kunnskap om dokumentanalyse som metode og kan bruke dokumentanalyse i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
- inngående kunnskap om måter å analysere skolen i samfunnet
- har kunnskap om krav som stilles til akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke data og relevant teori til utviklingsarbeid i skolen
- lede skolen i samsvar med lov og avtaleverk
- frambringe forskningsbasert kunnskap om skolen i samfunnet
- finne relevant litteratur om utvalgt tema og metodologi
- analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon
- bruke ulike metodiske tilnærminger i analyse av skolen i samfunnet
- skrive en akademisk tekst i samsvar med krav som stilles til slike tekster
- bruke KI til dataanalyse og utvikling av egen tekst
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med oblogatorisk oppmøte i emnet. I løpet av emnet skal studenten utforme en tekst om selvvalgt tema under veiledning av medstudenter og faglærere.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Studentene skal levere arbeidsoppgave som følges opp med tilbakemelding. Ett mellomarbeid i form av en skriftlig oppgave får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.
Kursmateriell
Kursmateriell og oversikt over relevant støttelitteratur gjøres tilgjengelig på Blackboard før oppstart av emnet.
Fagområder
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling