Cecilie Skaalvik
Bakgrunn og aktiviteter
Cecilie Skaalvik er ansatt som universitetslektor i pedagogikk ved ILU og tilhører fagenheten yrkesfag, skoleutvikling og utdanningsledelse.
Hun har lang og variert undervisningserfaring og ledererfaring fra grunnskolen. De siste årene har hun undervist i pedagogikk, spesialpedagogikk og ved den nasjonale rektorutdanningen ved NTNU.
Cecilie er engasjert i en rekke forskning og utviklingsprosjekter både nasjonalt og internasjonalt.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Emotional exhaustion and job satisfaction among Norwegian school principals: relations with perceived job demands and job resources. International Journal of Leadership in Education.
- (2020) School Principal Self-Efficacy for Instructional Leadership: Relations with Engagement, Emotional Exhaustion and Motivation to Quit. Social Psychology of Education. vol. 23 (2).
- (2020) Self-efficacy for instructional leadership: relations with perceived job demands and job resources, emotional exhaustion, job satisfaction, and motivation to quit. Social Psychology of Education. vol. 23.
Bøker
- (2020) Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215036168.
Del av bok/rapport
- (2020) Belastninger og ressurser i rollen som skoleleder. Ledelse innenfra.
- (2020) Hvorfor jeg vil være rektor, og hva jeg vil arbeide med. Ledelse innenfra.
- (2020) Human agency. Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
- (2020) Innledning. Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
- (2020) Mestringsforventning. Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
- (2020) Avsluttende refleksjoner. Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.
- (2020) Noen pedagogiske prinsipper for opplæring til selvstendighet. Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv.