Emne - Pedagogiske forskningsmetoder - PED6111
PED6111 - Pedagogiske forskningsmetoder
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Målgruppe:
Mastergradsstudenter i spesialpedagogikk, syns- og audiopedagogikk.
Masterstudenter i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Faglig innhold:
Emnet gir en bred innføring i pedagogisk forskningsmetode, som inkluderer både kvantitative, kvalitative og historiske tilnærminger til pedagogiske problemstillinger.
Dette inkluderer kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet. Emnet gir videre grunnleggende kunnskaper i statistikk.
Læringsutbytte
Studenten har:
- innsikt i sentrale prinsipper innen pedagogiske forskningsmetoder, inkludert både kvalitative, kvantitative og historiske tilnærminger
- kunnskaper om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for pedagogisk forskning
- bred kunnskap om forskningsprosessen, inkludert utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data.
- kunnskaper om kvalitetskriterier innen kvalitativ, kvantitativ og historisk metode
- kunnskaper om forskningsetikk og forskningsetiske retningslinjer
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt.
Læringsformer og aktiviteter
Tre obligatoriske samlinger på til sammen 45 timer.
Tre godkjente innleveringer.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- 3 godkjente innleveringer
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPEDPSYRG)
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført og bestått Rådgivning 1 og 2, med gjennomsnittskarakter C.
Forkunnskapskrav
Se studieplan for erfaringsbasert master i spesialpedagogikk og master i pedagogikk og studieplanen for erfaringsbasert master i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Kursmateriell
Kursmateriell: Pensum på ca 1500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6111 | 15.0 | 01.09.2013 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2021
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"