Emne - Pedagogiske forskningsmetoder - PED6111
PED6111 - Pedagogiske forskningsmetoder
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Målgruppe: Mastergradsstudenter i spesialpedagogikk, syns- og audiopedagogikk. Masterstudenter i rådgivning for barn og ungdom og i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Faglig innhold: Emnets fokus er å gi en bred innføring i pedagogisk forskningsmetode, og dette inkluderer kunnskap om både kvantitative og kvalitative tilnærminger til pedagogiske problemstillinger. Det gis også innføringer til metoden litteraturreview, til historisk metode, og det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet.
Læringsutbytte
Studenten har:
- innsikt i sentrale prinsipper innen pedagogiske forskningsmetoder, inkludert både kvalitative og kvantitative tilnærminger
- innsikt i metoden litteraturreview i pedagogikk, med vekt på tradisjonell/narrativ litteraturreview, scoping review og rapid review
- innsikt i historisk tilnærming til pedagogiske problemstillinger
- kunnskaper om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for pedagogisk forskning
- bred kunnskap om forskningsprosessen, inkludert utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data
- kunnskaper om kvalitetskriterier innen kvalitativ og kvantitativ metode
- kunnskaper om forskningsetikk og forskningsetiske retningslinjer
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt.
Læringsformer og aktiviteter
Tre obligatoriske samlinger på til sammen 45 timer. Tre arbeidskrav.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- 3 godkjente innleveringer
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført og bestått Rådgivning 1 og 2, med gjennomsnittskarakter C.
Forkunnskapskrav
Se studieplan for erfaringsbasert master i spesialpedagogikk og master i pedagogikk og studieplanen for erfaringsbasert master i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Kursmateriell
Kursmateriell: Pensum på ca 1500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6111 | 15.0 | HØST 2013 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"