Emne - Pedagogiske forskningsmetoder - PED3013
Pedagogiske forskningsmetoder
Velg studieårNytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
I første del av emnet gis en bred innføring i pedagogiske forskningsmetoder. Dette inkluderer kvantitative tilnærminger, kvalitative tilnærminger, historiske tilnærminger, tekst/diskursanalytiske tilnærminger, litteraturstudie som metode, samt kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet og forskningsetikk.
Læringsutbytte
Studenten har:
- inngående innsikt i sentrale prinsipper i pedagogiske forskningsmetoder
- spesialisert kunnskap og ferdigheter i kvalitative tilnærminger, kvantitative tilnærminger, samt historiske og tekst/diskursanalytiske tilnærminger
- spesialisert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget til pedagogisk forskning
- kunnskap og ferdigheter i metoden litteraturstudie
- avansert kunnskap om forskningsprosessen og ferdigheter i utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data
- avansert kunnskap om kvalitetskriterier i forskningsmetodikk og forskningsetikk
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt. En av hensiktene med arbeidet i emnet er at det skal være mulig å gjenbruke i masteroppgaven.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning/seminar: 4 timer forelesning/seminar pr. uke i ukene 34-40. Undervisningen kan blokklegges.
Obligatoriske aktiviteter: Minst 80% oppmøte på alle forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte i forelesninger
Mer om vurdering
Eksamen: Muntlig eksamen (30 minutter).
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad i samfunnsvitenskap, utdanningsvitenskap, humaniora eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensum på ca 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PED3010 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Pedagogikk